• Anonym (A)

När man är välfungerande fast man inte är det

På ytan verkar mitt liv säkert ordnat. Jag har ett bra jobb med ok lön som jag verkligen gillar och där jag får mycket uppskattning. 

Jag har några nära fina vänner och trevliga bekanta. Jag bor i ett lugnt område i en trevlig lägenhet. 

Jag har framförallt min dotter som jag älskar mer än allt. Hon gick ut med bra betyg, är ordningsam, väluppfostrad och håller inte på med dumheter. 

Men vi mår båda dåligt. Vi har gått igenom flera svåra händelser pga yttre omständigheter och vi befinner oss i en stressfylld situation. 

Jag vill inte gå in på detaljer men det är väldigt tungt ibland. 

När dottern var liten hittade vi alltid på roliga saker ihop, reste och hon hade fritidsintressen och vänner. Hon har fortfarande vänner men hon är deprimerad och jag kämpar med PTSD. 

Jag försöker vara ett stöd för henne och hon har äntligen kommit iväg till psykolog efter mycket tjat från mig. Men jag kan inte ens vara ett stöd för mig själv. 

Jag har varit ensamstående från början så det är alltid jag som driver allt framåt och har allt ansvar. 

Det känns som om jag har nått min gräns nu. Jag har alltid intalat mig att allt kommer att bli bra men det tar aldrig slut. 

Det är så rörigt här hemma. Jag städar upp men allt förfaller igen och dottern orkar inte göra något. Dottern och jag har fina stunder men det blir också mycket tjat och bråk. 

Jag mår inte bra, borde träna och leva nyttigare men orkar inte. Jag har iaf inget missbruk av något slag tack och lov, 

Det är ingen som ser det här. Jag är alltid välvårdad och trevlig på jobbet och när jag träffar andra. Ingen ser att det känns som om jag faller ner i mörkret. Jag går på antidepp men det hjälper nog inte längre. 

Jag går i terapi men psykologen tycker att vi börjar bli klara nu. Psykiatrin skickade tillbaka min remiss.

Jag är för välfungerande fast jag inte är det. Jag håller ihop fast det känns som om jag går sönder. 

Jag får höra att jag är så stark men det är  till ett pris.

Ibland funderar jag på att dra härifrån och börja om någon annanstans men jag skulle aldrig kunna lämna min dotter trots att hon mest är arg på mig. 

Det finns ingen som tar emot om jag faller. Jag kommer att slå i botten men jag vill inte det. 

Jag önskar att någon kom hem till mig, hjälpte oss att städa upp och få ordning på mig och dottern. Någon som säger att allt kommer att bli bra och nu ska vi göra upp en plan så att jag kommer igång med sådant som får mig att må bra. 

Fast den möjligheten finns ju inte för någon som jag. Jag bara fortsätter med mitt evinnerliga städande, går till jobbet, ligger på soffan och önskar att jag orkade gå ut och att jag hade någon att gå ut med. 

Alla vänner har sina sammanhang med man och barn och villa.

Jag skulle vilja träffa någon men vem vill ha det här? Jag tänker att jag måste få ordning på mig själv, mitt hem och livet men det blir aldrig så och åren går och jag börjar bli gammal. 

Jag hade planer förut när fortfarande trodde att allt kunde bli bra men jag tror inte på det längre. 

Jag vet inte vad jag vill med tråden egentligen men det är väl en ventil i min till synes ordnade tillvaro. Jag vet inte vem som kan hjälpa mig, sannolikt ingen. 

• Svar på tråden När man är välfungerande fast man inte är det
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (A)
    Anonym (Josef) skrev 2024-12-07 20:52:15 följande:

Jo jag läser på ditt användarnamn att ditt liv på ytan är ordnat. Du skrivver oftast korta menningar som svar, typ "Håller med", det säger allt

Mitt användarnamn? Jag skriver ju anonymt och har inte svarat så någonstans. Jag förstår inte vad menar. 
  • Anonym (kk)
    Anonym (A) skrev 2024-12-07 20:40:10 följande:
    När man är välfungerande fast man inte är det

På ytan verkar mitt liv säkert ordnat. Jag har ett bra jobb med ok lön som jag verkligen gillar och där jag får mycket uppskattning. 

Jag har några nära fina vänner och trevliga bekanta. Jag bor i ett lugnt område i en trevlig lägenhet. 

Jag har framförallt min dotter som jag älskar mer än allt. Hon gick ut med bra betyg, är ordningsam, väluppfostrad och håller inte på med dumheter. 

Men vi mår båda dåligt. Vi har gått igenom flera svåra händelser pga yttre omständigheter och vi befinner oss i en stressfylld situation. 

Jag vill inte gå in på detaljer men det är väldigt tungt ibland. 

När dottern var liten hittade vi alltid på roliga saker ihop, reste och hon hade fritidsintressen och vänner. Hon har fortfarande vänner men hon är deprimerad och jag kämpar med PTSD. 

Jag försöker vara ett stöd för henne och hon har äntligen kommit iväg till psykolog efter mycket tjat från mig. Men jag kan inte ens vara ett stöd för mig själv. 

Jag har varit ensamstående från början så det är alltid jag som driver allt framåt och har allt ansvar. 

Det känns som om jag har nått min gräns nu. Jag har alltid intalat mig att allt kommer att bli bra men det tar aldrig slut. 

Det är så rörigt här hemma. Jag städar upp men allt förfaller igen och dottern orkar inte göra något. Dottern och jag har fina stunder men det blir också mycket tjat och bråk. 

Jag mår inte bra, borde träna och leva nyttigare men orkar inte. Jag har iaf inget missbruk av något slag tack och lov, 

Det är ingen som ser det här. Jag är alltid välvårdad och trevlig på jobbet och när jag träffar andra. Ingen ser att det känns som om jag faller ner i mörkret. Jag går på antidepp men det hjälper nog inte längre. 

Jag går i terapi men psykologen tycker att vi börjar bli klara nu. Psykiatrin skickade tillbaka min remiss.

Jag är för välfungerande fast jag inte är det. Jag håller ihop fast det känns som om jag går sönder. 

Jag får höra att jag är så stark men det är  till ett pris.

Ibland funderar jag på att dra härifrån och börja om någon annanstans men jag skulle aldrig kunna lämna min dotter trots att hon mest är arg på mig. 

Det finns ingen som tar emot om jag faller. Jag kommer att slå i botten men jag vill inte det. 

Jag önskar att någon kom hem till mig, hjälpte oss att städa upp och få ordning på mig och dottern. Någon som säger att allt kommer att bli bra och nu ska vi göra upp en plan så att jag kommer igång med sådant som får mig att må bra. 

Fast den möjligheten finns ju inte för någon som jag. Jag bara fortsätter med mitt evinnerliga städande, går till jobbet, ligger på soffan och önskar att jag orkade gå ut och att jag hade någon att gå ut med. 

Alla vänner har sina sammanhang med man och barn och villa.

Jag skulle vilja träffa någon men vem vill ha det här? Jag tänker att jag måste få ordning på mig själv, mitt hem och livet men det blir aldrig så och åren går och jag börjar bli gammal. 

Jag hade planer förut när fortfarande trodde att allt kunde bli bra men jag tror inte på det längre. 

Jag vet inte vad jag vill med tråden egentligen men det är väl en ventil i min till synes ordnade tillvaro. Jag vet inte vem som kan hjälpa mig, sannolikt ingen. 

Jag känner igen mig. Orkar inte skriva så mycket mer idag, men kommer tillbaka.
  • Anonym (Ska)

Hörde någon säga att om man är på ett flygplan så måste man ta på sig sin egen andningsmask för att sen hjälpa barnen.

Så fungerar livet också. Ditt liv verkar kretsa runt dottern, för att bli en bra förälder så behöver du sätta dig själv först. Läser jag mellan raderna så känns det som att syftet med en partner är för att någon ska hjälpa dig att få ordning på ditt liv. Tror du behöver hitta dig själv och en tillfredsställelse i situationen du befinner dig i själv.

Så det har du rätt i, att det sannolikt inte är någon annan som kan hjälpa dig. Tror också om man börjar lägga sitt liv i andras händer så förlorar man kapaciteten att ändra det själv.

• Anonym (kk)
    Anonym (Ska) skrev 2024-12-07 21:36:37 följande:

Hörde någon säga att om man är på ett flygplan så måste man ta på sig sin egen andningsmask för att sen hjälpa barnen.

Så fungerar livet också. Ditt liv verkar kretsa runt dottern, för att bli en bra förälder så behöver du sätta dig själv först. Läser jag mellan raderna så känns det som att syftet med en partner är för att någon ska hjälpa dig att få ordning på ditt liv. Tror du behöver hitta dig själv och en tillfredsställelse i situationen du befinner dig i själv.

Så det har du rätt i, att det sannolikt inte är någon annan som kan hjälpa dig. Tror också om man börjar lägga sitt liv i andras händer så förlorar man kapaciteten att ändra det själv.

Jag tror tvärtom att personer som känner såhär har svårt att ta emot hjälp och behöver oftast mer hjälp än de tar emot.
  • Anonym (A)
    Anonym (Ska) skrev 2024-12-07 21:36:37 följande:

Det var nog mer så förr. Jag har åkt iväg på kortare resor ensam ibland och vandrat. Det är mitt andrum. 

Nej, jag vill verkligen inte ha en partner nu. Jag tänkte mer som en personlig assistent eller något i den vägen men jag vet ju förstås att det inte finns.

För att få sådan hjälp så måste man ju krascha helt och jag hoppas att jag inte hamnar där. 

Mitt problem är snarare att jag har svårt för att be om hjälp. Jag har fått kritik för det av mina ex.

Jag har alltid klarat mig själv och tagit hand om allt. Jag vet inget annat. Det är ett mönster som är svårt att bryta. 

Jag vill inte vara till besvär för någon. Det är bland annat därför jag har hamnat här. 

Anonym (kk) skrev 2024-12-07 21:26:10 följande:
    Förstår, ta hand om dig, 
    SommarOchSolVårochBlommor skrev 2024-12-07 21:25:53 följande:

Kan du inte bara ta en längre semester tillsammans med dottern?

Det finns tyvärr varken pengar eller ork för det just nu men det hade varit fint. 

Vi var på en längre resa förra året men jag kände att det blev stressigt också eftersom jag planerade allt och skötte all logistik, även om det var fantastiskt också. 

• Anonym (A)
    Anonym (kk) skrev 2024-12-07 22:25:51 följande:
    Jag tror tvärtom att personer som känner såhär har svårt att ta emot hjälp och behöver oftast mer hjälp än de tar emot.
    Vi måste ha skrivit samtidigt, Precis så är det.
  • Anonym (Ska)
    Anonym (A) skrev 2024-12-07 22:30:34 följande:

Det var nog mer så förr. Jag har åkt iväg på kortare resor ensam ibland och vandrat. Det är mitt andrum. 

Nej, jag vill verkligen inte ha en partner nu. Jag tänkte mer som en personlig assistent eller något i den vägen men jag vet ju förstås att det inte finns.

För att få sådan hjälp så måste man ju krascha helt och jag hoppas att jag inte hamnar där. 

Mitt problem är snarare att jag har svårt för att be om hjälp. Jag har fått kritik för det av mina ex.

Jag har alltid klarat mig själv och tagit hand om allt. Jag vet inget annat. Det är ett mönster som är svårt att bryta. 

Jag vill inte vara till besvär för någon. Det är bland annat därför jag har hamnat här. 

Anonym (kk) skrev 2024-12-07 21:26:10 följande:
    Förstår, ta hand om dig, 

Det finns tyvärr varken pengar eller ork för det just nu men det hade varit fint. 

Vi var på en längre resa förra året men jag kände att det blev stressigt också eftersom jag planerade allt och skötte all logistik, även om det var fantastiskt också. 

Fast be om hjälp är ju ett sätt att ha ett ansvarstagande över sig själv. Arbetet med att göra en positiv förändring landar på dig själv däremot.
  • Anonym (Känner med dig)

Söta fina! Jag förstår verkligen dina känslor.. jag har själv suttit fast i liknande.

Hur gammal är din dotter? Tror du att hon kommer att kunna flytta hemifrån en vacker dag? Jag förstår verkligen att du älskar din dotter och att du vill stötta henne så mycket du bara kan. Och det är helt rätt. Om hon behöver dig så måste du finnas där för henne. 

Men för mig så lättade allt när mitt barn blev ung vuxen och flyttade hemifrån. Då kunde jag börja fokusera på mig själv, mitt egna välmående, min kropp och mitt hem på ett sätt som jag inte kunde göra tidigare då det fanns ett hemmavarande barn med i bilden.

• Anonym (Vi)

Kan du anlita en städfirma för storstädning med rotavdrag. Kanske går kostnaden att dela upp på antal gånger.

Kram

• Anonym (Hur nöjd som helst)

Släpp städneurosen.

Vi städar max var åttonde vecka och ingen dör, om bara alla kan använda en toaborste efter sig och hålla rent på köksbänkarna.

• Anonym (Kram)

Hej fina, skickar en kram till att börja med Hjärta

Jag känner igen mig mycket i det du skriver, är ensam med två barn på heltid på skyddad ort utan familj nära. Lider också av ptsd och ar avslutat terapibehandlingen. Arbetar 75% sedan januari och bestämt att det är min maxkapacitet. 

Utöver terapibehandling för ptsd, har du fått någon läkemedelsbehandling? Jag var själv emot det först, men det hjälpte mig mycket i den fasen som kom efter krisen. 

Jag har delat upp mitt liv i två muggar, den praktiska och den känslomässiga. Båda muggarna är inte alltid fulla, men jag försöker att hitta en balans.

För att få mitt liv att fungera så har barnen och jag skapat en struktur som fungerar för oss. Vi hjälps åt en del här hemma. Varje dag har ett eget "städ"-tema, men vardagar försöker vi hålla så lediga som möjligt. 

Måndag: Plocka och dammsuga
    Tisdag och Onsdag: Lill-tvätt
    Torsdag: Plock, dammsuga och moppa, fint inför helgen. Beställ mat för hämtning.
    Fredag: Hämta mat för en hel vecka
    Lördag: Tvättdag
    Söndag: Mat-prepp. 

På söndagar lagar vi mat för hela arbetsveckan. Vi gör färdiga middagar och matlådor, inklusive mellanmål. Målet är att all mat vi äter under veckan ska vara förberedd som när på att koka pasta/ris eller göra en sallad. Jag gör alltid mycket mat och fryser in ett par extra lådor så om vi har tajt med tid en söndag så kan jag ta från frysen någon dag. 

Den känslomässiga biten är svårare. Jag har behövt arbeta mycket med mig själv. Vi flyttade till en ny stad där vi inte känner några sedan tidigare. Men jag har bestämt mig för att alltid ha en sysselsättning som bara är min, utöver engagemang i barnens aktiviteter. På det sättet har jag skapat ett socialt nätverk. 

Två kvällar i veckan tar jag mig ut för egna aktiviteter. 

Kram igen, jag tror på dig! Det är mörkt nu, men ljuset finns där. Jag tror att du klarar det här!

Svar på tråden När man är välfungerande fast man inte är det