• Tom Araya

Hur viktigt är sex och när bör man prata om det?

Frågor främst till tjejer/kvinnor, så jag hoppas många av det könet vill svara.

Hur viktigt är sex i ett förhållande/äktenskap?

Har du några särskilda sexuella preferenser du tycker är viktigt att du och din partner matchar varandra i, exempelvis hur stor lust ni har och sådana preferenser som BDSM e.t.c.?

När bör  man ta upp ämnet om sex, sexuell lust, sexuella preferenser när man är singel och dejtar?

Utöver att svara på frågorna så får du gärna berätta mer om vad du tycker är viktigt att prata om redan i dejtingstadiet, innan ni bestämmer er för att vara ett stadigt par. samt hur gammal du är och om du är man eller kvinna.

• Svar på tråden Hur viktigt är sex och när bör man prata om det?
  • Anonym (())
    Mandel skrev 2024-12-10 08:47:55 följande:
    Du dömer alltså andra fast du egentligen inte har en endaste aning om vad som egentligen föregår eller varför.
    Vad är normalt enligt dig och vad är störd sexualitet?
    Nej, jag vet mycket väl vad det är för sjuka ting störda människor ägnar sig åt. Störda typer som tyvärr känner att de måste skriva om sina sjuka beteenden här på forumet, dessa har man ju lärt sig en hel del om och att man gör bäst i att hålla sig ifrån dem.

Normal är att vara naturlig och inte förstörd av yttre negativ påverkan. Att inte tro att porr är representativt för ett sunt sexuellt beteende. Porr skapas i första hand av kvinnoföraktande incels och riktar sig också till samma målgrupp.

Normalt är att inte ägna sig åt sånt som är onaturligt och skadligt för kroppen, ex. alla typer av fysisk misshandel och sexuellt våld. Att vara exklusiv inom en relation och inte förstöra relationen med promiskuöst leverne i form av otrohet eller bjuda ut sig till andra. Promiskuitet är inte normalt och kommer aldrig att bli. 
  • Tom Araya
    Anonym (()) skrev 2024-12-10 08:55:02 följande:
    Nej, jag vet mycket väl vad det är för sjuka ting störda människor ägnar sig åt. Störda typer som tyvärr känner att de måste skriva om sina sjuka beteenden här på forumet, dessa har man ju lärt sig en hel del om och att man gör bäst i att hålla sig ifrån dem.

Normal är att vara naturlig och inte förstörd av yttre negativ påverkan. Att inte tro att porr är representativt för ett sunt sexuellt beteende. Porr skapas i första hand av kvinnoföraktande incels och riktar sig också till samma målgrupp.

Normalt är att inte ägna sig åt sånt som är onaturligt och skadligt för kroppen, ex. alla typer av fysisk misshandel och sexuellt våld. Att vara exklusiv inom en relation och inte förstöra relationen med promiskuöst leverne i form av otrohet eller bjuda ut sig till andra. Promiskuitet är inte normalt och kommer aldrig att bli. 
    M.a.o. du ser mycket på porr.
  • Tom Araya
    Anonym (Hh) skrev 2024-12-10 08:51:06 följande:
    Min erfarenhet av de män som har intressen som liknar mina är att många lider av madonna hora komplex och gärna ser kvinnor som saker att dela ut till höger och vänster. 
    Så klart inte alla, men en betydande del. Jag vill åt den sexpositiva miljön och älskar att se andra ha sex och även att själv bli sedd. 
    Förutom detta är jag högst normal och träffar många normala människor på dessa klubbar 😅
    Jaha... och jag som varken har erfarenhet av utlåning eller klubb, men en del annat som ligger lite utanför det mest vaniljiga... Så olika det kan vara.
  • Anonym (A)
    Anonym (()) skrev 2024-12-10 06:34:36 följande:

Innan man bestämmer sig för att bli intima med varann. Så hade jag gjort. Vill absolut inte ligga med någon som har en massa sjuka fetischer eller sexuella hangups. Om uttrycket  "vanilj" kommer på tal så ser jag detta som en röd flagg.
    Det ordet används nästan bara av störda människor med en porrskadad sexualitet, i syfte att vara nedlåtande mot de som har en frisk och normal syn på sex. 

Håller med dig till 100 procent!
  • Mandel

Det här med trohet är ju bara något som religion hittat på och inte säkert att det är en naturlig läggning för alla människor.
    En del djurarter håller sig till samma partner hela livet, men inte alla.

Personligen får folk pyssla med vad de vill så länge alla inblandade är glada och nöjda och det inte är allt för olagligt.
    Skillnaden är att de som gillar sådant som jag inte gillar känner jag inget behov av att kalla störda eller onormala och insinuera att de skulle ägna sig åt sjuka sexsaker och andra sjuka saker vad nu andra sjuka saker är.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Hh)

Fast man kan ju gilla sex och att leva ut sin sexuella sida utan att vara otrogen eller bjuda ut sig till andra, eller för den delen bruka våld. Vi alla tänder på olika saker och tillsammans med en partner får man många gånger anpassa sig. Jag har gillat olika saker med olika personer, det är kemin som avgör. 
  • Anonym (Rune)

Jag har svårt att förstå hur man ska kunna förstå varandra i sängen redan efter någon eller några tillfällen. Jag har inte dejtat alls, men haft två långa förhållanden, 20+ år. I bägge fallen fanns det fysisk attraktion från början, men tog åratal att hitta varandra mer fullständigt, och sexlivet fortsätter att utvecklas fortfarande efter 25 år.

Det verkar som om folk har väldigt bråttom idag, att de genast vill ha garantier för hur det ska bli.

• Anonym (M)
    Anonym (Rune) skrev 2024-12-10 11:45:06 följande:

Jag har svårt att förstå hur man ska kunna förstå varandra i sängen redan efter någon eller några tillfällen. Jag har inte dejtat alls, men haft två långa förhållanden, 20+ år. I bägge fallen fanns det fysisk attraktion från början, men tog åratal att hitta varandra mer fullständigt, och sexlivet fortsätter att utvecklas fortfarande efter 25 år.

Det verkar som om folk har väldigt bråttom idag, att de genast vill ha garantier för hur det ska bli.

Håller med. Eller så vill de egentligen mest ligga, det anda är inte viktigt. 
  • Anonym (Anna)
    Tom Araya skrev 2024-12-09 04:37:13 följande:
    Kanske funkar för vaniljsexmänniskor, men låt oss säga du har provat Swingers-livet och vill fortsätta det med en ny man, hur mycket tid vill du då ge innan den frågan tas upp?
    Ok. När det gäller mina böjelser så märker jag om mannen gillar samma sak utan att behöva fråga rätt ut. Jag kan kanske lukta mig till vanilj eller nåt, ha ha. 
  • Tom Araya
    Anonym (Anna) skrev 2024-12-10 12:21:28 följande:
    Ok. När det gäller mina böjelser så märker jag om mannen gillar samma sak utan att behöva fråga rätt ut. Jag kan kanske lukta mig till vanilj eller nåt, ha ha. 
    Så om du och jag skulle träffas så kan du avgöra vad jag gillar och inte gillar sexuellt, utan att vi har talat ett ord om det?
  • Tom Araya
    Anonym (Rune) skrev 2024-12-10 11:45:06 följande:

Jag vill inte ha garantier för hur det ska bli, jag vill veta att vi vill ungefär samma/lika.

Jag är för gammal för att ta allt från början med en ny partner och har tillräcklig erfarenhet för att veta ganska väl vad jag vill och inte vill.
  • Anonym (Varierar)

Lust är nog omöjligt att matcha med någon? Den varierar beroende på hur livet ser ut i övrigt, t.ex om du är glad, pigg eller trött och jobbar mycket osv.Hur relationen ser ut, och hur menscykeln ser ut . Den är i regel på sin topp under ägglossningen och varierar under månaden.

• Anonym (Tjejen)
    Tom Araya skrev 2024-12-08 22:58:59 följande:
    Hur viktigt är sex och när bör man prata om det?

Frågor främst till tjejer/kvinnor, så jag hoppas många av det könet vill svara.

Hur viktigt är sex i ett förhållande/äktenskap?

Har du några särskilda sexuella preferenser du tycker är viktigt att du och din partner matchar varandra i, exempelvis hur stor lust ni har och sådana preferenser som BDSM e.t.c.?

När bör  man ta upp ämnet om sex, sexuell lust, sexuella preferenser när man är singel och dejtar?

Utöver att svara på frågorna så får du gärna berätta mer om vad du tycker är viktigt att prata om redan i dejtingstadiet, innan ni bestämmer er för att vara ett stadigt par. samt hur gammal du är och om du är man eller kvinna.

Oerhört viktigt för mig. Funkar inte det så kommer det inte att hålla.

Jag stämmer inte av saker innan direkt. Jag kollar väl indirekt genom att man diskuterar olika saker. Jag tänker att snacka är skilt från att utföra ändå, det har visat sig vara så några ggr för mig.

Jag är en sån som har sex väldigt tidigt när allt stämmer, varför inte liksom. Första dejten oftast. Har varit bara en gång som det var upphetsande men mkt vanlij. Med nuvarande partner var det en oväntad bonus med nån på andra sidan av det relativt milda bdsm-spektrumet. Men jag tror det är väntat egentligen, har man riktigt bra kemi så kommer det att stämma även där.
  • Anonym (E)
    Tom Araya skrev 2024-12-10 06:28:39 följande:
    Blir du lika irriterad om någon om bilen du har ute på annons frågar om däcken, inredningen, när den servades sist eller något annat som borde vara likvärdigt för en bils värde/köparens intresse som sex och sexuella preferenser borde vara i ett förhållande?
    Det som stör mig med det resonemanget är att jag inte alls ser en relation som ett bilköp. En relation är ett samspel, och man kan bli en annan person i en ny relation. Jag tycker den där instrumentella synen på människor är djupt olycklig.
  • Anonym (Tjejen)
    Anonym (E) skrev 2024-12-10 17:21:12 följande:
    Det som stör mig med det resonemanget är att jag inte alls ser en relation som ett bilköp. En relation är ett samspel, och man kan bli en annan person i en ny relation. Jag tycker den där instrumentella synen på människor är djupt olycklig.
    Håller med. Som ett statiskt utbytbart objekt.
  • Anonym (Kvinna 77)

Jag dejtade för 7 år sedan och jag frågade redan innan vi sågs vilken typ av sex han föredrog.
    Anser att sex är viktigt och hade inte velat inleda en seriös relation med någon som inte gillar mina grundläggande sexuella behov.
    Sen kan man väl diffa på några saker om allt annat fungerar.

• Tom Araya
    Anonym (E) skrev 2024-12-10 17:21:12 följande:
    Nej, man kan inte bli en annan person.
    Men man kan i olika miljöer medvetet eller omedvetet lyfta fram eller trycka undan sina olika egenskaper.
  • Anonym (())
    Tom Araya skrev 2024-12-10 09:54:07 följande:
    M.a.o. du ser mycket på porr.
    Vilket fantastiskt uppenbart projicerande från din sida. Och lika fantastiskt korkat resonemang i övrigt.

Nej du. Till skillnad från dig och övriga runkcels så klarar jag av att tänka själv och behöver således ingen billig, onaturlig porr att fördärva hjärnan med. 
  • Anonym (())
    Mandel skrev 2024-12-10 10:41:02 följande:
    Det här med trohet är ju bara något som religion hittat på och inte säkert att det är en naturlig läggning för alla människor.
    En del djurarter håller sig till samma partner hela livet, men inte alla.

Personligen får folk pyssla med vad de vill så länge alla inblandade är glada och nöjda och det inte är allt för olagligt.
    Skillnaden är att de som gillar sådant som jag inte gillar känner jag inget behov av att kalla störda eller onormala och insinuera att de skulle ägna sig åt sjuka sexsaker och andra sjuka saker vad nu andra sjuka saker är.
    Tror jag inte ett dugg på. Monogami eller seriemonogami är inte skapat av religiösa enbart utan är ett behov som finns naturligt hos människan. Annars hade inte svartsjuka uppstått. Eller exklusiv förälskelse, eller romantisk anknytning till en enda person.

Det är inte meningen att man ska pippa runt i en seriös relation därav, eftersom det ger upphov till sårade känslor och förtvivlan. Och jo, jag kommer att fortsätta kalla störda beteenden och dess utövare för vad de faktiskt är - störda och fördärvade. 
Svar på tråden Hur viktigt är sex och när bör man prata om det?