Anonym (Alexandra) skrev 2024-12-18 18:16:08 följande:
Fast man ska inte behöva berätta utförligt och man ska inte behöva ha med intyg för en sittplats på en buss. Det ÄR fel av chauffören att börja tjafsa med en passagerare som säger att hen inte kan stå pga sjukdom eller handikapp. Det ÄR kränkande mot den personen att då behöva argumentera för sig och bevisa att hen behöver sitta.
Det handlar liksom inte om att TS borde tänka efter lite, eller förbereda mer inför nästa resa. Det är fel av dig att lägga skuld på TS här då det är chauffören som gjort fel. TS ska kunna åka buss som vem som helst och kunna få sitta då hon behöver det. Ingen ska behöva lägga ut massa privat information om ens hälsa för en busschaufför för att få sitta ner. Det är ju absurt.
Jag lägger ingen skuld på någon här.
Utom möjligen på alla de friska personer som lägger beslag på handikapplatserna.
För det är de som gör att både busschaufförer och andra misstror de som sitter där utan synligt handikapp.
Sen ja,busschauffören kunde ha bett någon annan att ge sin plats eller att någon annan erbjudit sig frivilligt. Det håller jag helt med om.
Men jag kan samtidigt förstå att det kan vara svårare att förstå en person med ett osynligt handikapp än någon som kommer med ett synligt hjälpmedel.
Därav att jag gav TS rådet att kanske vara lite tydligare eller skaffa sig ett intyg.
För det ska inte behöva vara så att man måste rabbla upp hela sin anamnes för att få en sittplats på bussen.