Varför tror vissa äldre att de har mer rätt
Jag är 35 år och lider av kronisk sjukdom och har både blodtrycksfall titt som tätt (mitt blodtryck ligger alltid mellan 93/63 - 92/68) och har dessutom hjärtproblem.
Jag var på vårdcentralen en dag för att ta blodprov och det var så lång väntetid och jag var fastnade och började bli yr. Sköterskan och läkaren hjälpte mig att ta den andra stolen bredvid mig och la mina ben på den, så fick jag ha benen där tills jag skulle in för provtagning. 5 min efter kommer det ett äldre par kring 65-70, såg pigga ut jämfört med andra i den åldern. Ingen rollator, solade, bra klädda, 3 kg parfym. Mest så ni ska få en bra bild av dem.
Mannen satte sig på den ena stolen som var ledig och kvar. Damen blängde surt på mig och sa argt "den där stolen behöver inte du ha benen på, den stolen ska jag ha. Jag är äldre".
Då sa jag, "jag är i behov av den stolen, för att ha benen uppe".
Då fnyser hon till och sa "ni bortskämda ungjävlar som har noll respekt för äldre. Du är ung och kan gott stå! Varför ska du ens ha benen uppe, vad är det för sätt! Ge mig stolen nu".
Så jag gav stolen, orkade inte dividera med en idiot. Kort efter kom sköterskan och kallade in mig och sa "nämen, varför sitter du inte? Klarar du av att gå till labbet?". Då glodde tanten snett igen. Så jag förlorade till sköterskan sen när hon tog provet och hon blev sur.
En annan gång också när jag tog bussen. Fullproppad buss men jag fann 1 sittplats, så jag tog den. Nästa hållplats kommer det en tant och en kille in. Killen står. Tanten letar plats men ingen erbjuder. Då kommer hon till mig och ber om min plats och jag sa då att tyvärr men jag måste sitta, (ja, jag kan inte stå mer än 5 min innan jag blir yr, kallsvettig och får blodtrycksfall, så JA jag behövde sitta).
Och då blir hon sur och jag ser hur flera glor snett på mig. Tanten sa då "jag är gammal och sjuk och behöver sitta. Du är ung och frisk, du kan gott stå". Då sa jag argt "bara för man är ung så betyder det inte att man är frisk! Och bara för sjukdom iinte syns så betyder inte att personen är frisk". Hon fnyste till och då reste en kille sig och gav sin plats.
Alltså vad är det med folk? Varför ska äldre ha förtur alltid?? Det finns faktiskt yngre som är sjuka och vissa som kanske behöver sitta mer än vad gamlingen behöver just då. Min mamma är 60 och mer starkare och piggare än mig. Så tröttsamt!
Det hände en annan gång också. Det var sån handikapp plats och en kille med brutet ben satt där och det kommer en äldre man som vill sitta där och blir sur för han inte får platsen och svär på balkanspråk och när killen då visar sitt ben och säger högt "mitt ben är fuxking brutet, jag kan inte stå. Du kan gå, så gå sätt dig annanstans".