• Anonym (Tröttsamt)

Varför tror vissa äldre att de har mer rätt

Jag är 35 år och lider av kronisk sjukdom och har både blodtrycksfall titt som tätt (mitt blodtryck ligger alltid mellan 93/63 - 92/68) och har dessutom hjärtproblem. 

Jag var på vårdcentralen en dag för att ta blodprov och det var så lång väntetid och jag var fastnade och började bli yr. Sköterskan och läkaren hjälpte mig att ta den andra stolen bredvid mig och la mina ben på den, så fick jag ha benen där tills jag skulle in för provtagning. 5 min efter kommer det ett äldre par kring 65-70, såg pigga ut jämfört med andra i den åldern. Ingen rollator, solade, bra klädda, 3 kg parfym. Mest så ni ska få en bra bild av dem.
    Mannen satte sig på den ena stolen som var ledig och kvar. Damen blängde surt på mig och sa argt "den där stolen behöver inte du ha benen på, den stolen ska jag ha. Jag är äldre".
    Då sa jag, "jag är i behov av den stolen, för att ha benen uppe".
    Då fnyser hon till och sa "ni bortskämda ungjävlar som har noll respekt för äldre. Du är ung och kan gott stå! Varför ska du ens ha benen uppe, vad är det för sätt! Ge mig stolen nu".
    Så jag gav stolen, orkade inte dividera med en idiot. Kort efter kom sköterskan och kallade in mig och sa "nämen, varför sitter du inte? Klarar du av att gå till labbet?". Då glodde tanten snett igen. Så jag förlorade till sköterskan sen när hon tog provet och hon blev sur.
    En annan gång också när jag tog bussen. Fullproppad buss men jag fann 1 sittplats, så jag tog den. Nästa hållplats kommer det en tant och en kille in. Killen står. Tanten letar plats men ingen erbjuder. Då kommer hon till mig och ber om min plats och jag sa då att tyvärr men jag måste sitta, (ja, jag kan inte stå mer än 5 min innan jag blir yr, kallsvettig och får blodtrycksfall, så JA jag behövde sitta).
    Och då blir hon sur och jag ser hur flera glor snett på mig. Tanten sa då "jag är gammal och sjuk och behöver sitta. Du är ung och frisk, du kan gott stå". Då sa jag argt "bara för man är ung så betyder det inte att man är frisk! Och bara för sjukdom iinte syns så betyder inte att personen är frisk". Hon fnyste till och då reste en kille sig och gav sin plats.
    Alltså vad är det med folk? Varför ska äldre ha förtur alltid?? Det finns faktiskt yngre som är sjuka och vissa som kanske behöver sitta mer än vad gamlingen behöver just då. Min mamma är 60 och mer starkare och piggare än mig. Så tröttsamt!
    Det hände en annan gång också. Det var sån handikapp plats och en kille med brutet ben satt där och det kommer en äldre man som vill sitta där och blir sur för han inte får platsen och svär på balkanspråk och när killen då visar sitt ben och säger högt "mitt ben är fuxking brutet, jag kan inte stå. Du kan gå, så gå sätt dig annanstans".
  • Svar på tråden Varför tror vissa äldre att de har mer rätt
  • Anonym (Tröttsamt)
    Anonym (L) skrev 2024-12-10 06:54:20 följande:
    Fast ingen annan hjälpe dig, så varför är du bara arg på de äldre tanterna? 
    För att just dessa bittra tanter som glor snett som faktiskt kan gå och stå ändå kräver att man ska serva dem och ge dem en sittplats när det finns andra som är mer behov.
    Bara för man är äldre är man inte i mer behov!
    Man får visa respekt för andra också och inse att det finns yngre eller medelålders som är mer sjuka. Du har inte mer rätt för att du är äldre
  • Anonym (Tröttsamt)
    Goneril skrev 2024-12-10 06:54:03 följande:
    Färdtjänst? Egen bil? Vad säger din vårdgivare, TS? Är du yrkesverksam och måste vara på plats viss tidpunkt? Får du hjälp av vården, finns en rehabiliteringsplan? Om inte, varför? Du kan ju vid så unga år inte acceptera sådana begränsningar!                                                                                                                                                            Du måste sträva efter full hälsa, så kan du ju inte ha det, yrsel vid 30 år? Det är sånt som drabbar äldre, sällan yngre. Just mot yrsel och balansproblem finns särskilda övningar. Sök privat om inte den allmänna vården kan hjälpa dig, låt det kosta, din prio nu måste vara att bli av med de här begränsningarna. Du kan ju inte räkna med att dubbla stolar alltid finns tillgängliga.                                                                                                                                   Att äldre har förtur ses i vårt samhälle, och på de flesta platser i världen, som ett tecken på respekt och ingenting du kan ifrågasätta. Att en äldre person tvingas stå för att du ska ha två stolar ses som en oförskämdhet. Kan du inte sitta utan stöd för benen får du be sköterskan om en brits att ligga på.
    Jag har en kronisk sjukdom, hjärtbesvär och lågt blodtryck. Jag har sökt vård massvis med gånger och på flera vårdcentraler, men alla säger "lågt blodtryck gör man inget åt. Drick mer vatten (gör jag redan). Res dig upp långsamt (gör jag redan) använd stödstrumpor (gör jag redan) motionera (gör jag redan) stå inte för länge (gör jag inte heller) rök och drick ej (gör jag inte).
    Det känns de inte tar en på allvar och jag är ändå ung och att leva så här begränsat och må så här. Min mamma är äldre och mer piggare än mig. Jag jobbar och åker kommunalt, är inte handikappad men känner mig det ibland. Obehagligt få blodtrycksfall och har fått det mitt ute på stan. En gång när jag stod i kassan på Ica. När jag åkte buss och det var stopp på motorvägen, tog längre tid och det var sommar och varmt också.
    Jobbigt 
  • fjällflicka

Enkelt, om man ej har synligt handikapp eller sjukdom så blir det sådär. Att dessutom bli dumförklarad av friska människor hör också till. Har man aldrig dessa problem så fattar man helt enkelt inte. Jag förstår dig helt fullt. Har EDS och hjärtfel. Syns inte... haltar iofs på min stelopererade fot som med åren blivit angripen av artros. Kram till dig 🌺

• flemens

Jag går nu bara på rubriken, även om just det specifika tillfället du talar om inte handlar om annat än en anekdot som har föga med verkligheten om ung vs äldre att göra egentligen utan mer om enskildas personligheter.

Men för att tillföra någonting om "ung vs äldre" som "äldre" tror jag att det rent allmänt handlar om att man tycker sig ha mer rätt än ungar beror på livserfarenheten. Helt enkelt har man som "äldre" varit ung och vet vad det handlar om i grunden. Låt vara att förutsättningarna ändras med tiden, men man vet som "äldre" hur man fungerar som "ung" eftersom man själv varit det.

Som "ung" kan man välja att bortse från erfarenheterna som "äldre" haft och göra sina misstag själv. Vilket i och för sig inte är fel det heller eftersom fysisk erfarenhet är bättre än den "teoretiska" man kan få från äldre. Men den som är intelligent 

• flemens
    flemens skrev 2024-12-12 15:12:20 följande:

Jag går nu bara på rubriken, även om just det specifika tillfället du talar om inte handlar om annat än en anekdot som har föga med verkligheten om ung vs äldre att göra egentligen utan mer om enskildas personligheter.

Men för att tillföra någonting om "ung vs äldre" som "äldre" tror jag att det rent allmänt handlar om att man tycker sig ha mer rätt än ungar beror på livserfarenheten. Helt enkelt har man som "äldre" varit ung och vet vad det handlar om i grunden. Låt vara att förutsättningarna ändras med tiden, men man vet som "äldre" hur man fungerar som "ung" eftersom man själv varit det.

Som "ung" kan man välja att bortse från erfarenheterna som "äldre" haft och göra sina misstag själv. Vilket i och för sig inte är fel det heller eftersom fysisk erfarenhet är bättre än den "teoretiska" man kan få från äldre. Men den som är intelligent 

oops, jag postade innan jag skrivit färdigt.

....Men den som är intelligent tar till sig av de äldres erfarenheter och utvecklas som människa. Med det inte sagt att alla äldres erfarenheter är värda att föra vidare, men är man intelligent nog så finns det guldkorn här och var.

Som sagt så väljer jag att kommentera fördomen i rubriken mer än din lilla "erfarenhet" av ett enskilt möte med en "äldre" Kanske du lär dig någonting, vad vet jag.

• Tow2Mater
    Anonym (Tröttsamt) skrev 2024-12-12 09:11:27 följande:
    Vem sa att jag satt på golvet?
    Har du någon koll på vad blodtrycksfall innebär? Och vad man gör åt det?
    Det räcker inte att sitta bara, varför tror du jag fick EN till stol för att ha benen UPPE PÅ DEN? För att relaxa eller?
    Man ska ha benen uppe vilket du inte har när du SITTER.
    Uppenbart var jag i behov av stolen mer eftersom sköterskan och läkare sa åt mig att ta den
    Så du stog för att det var bättre än att sitta på en stol med fötterna i golvet då du blev av med din fotstol?
  • Anonym (Lämpligt offer?)

Sådana tanter vågar sällan skälla på unga tjejer för de blir sura tillbaks, utan de går på tjejer runt 30 för de vet att vi är tillräckligt mogna för att inte säga emot och bara tar det :(

• Anonym (Tanter har fått nog)

Många äldre har fått nog och säger vad dom tycker. Jag erbjöd en äldre man min sittplats på bussen för jag tyckte han såg lite knackig ut. Men han blev väldigt frågande och sa ?är det för min ålders skull du frågar?. Jag svarade ja, men det kändes pinsamt, Ångrar att jag frågade. 

• Anonym (solros)

Skaffa dig ett solrosband.Diskussion slut.

• Anonym (Korre)
    Anonym (Tröttsamt) skrev 2024-12-12 09:09:18 följande:
    Vad är det inte berättelsen som haltar??

Där fanns TRE stolar totalt när jag kom in.
    EN satte jag mig med och ANDRA stolen fick jag ha benen på! Stol TRE tog mannen och tanten blev utan stol

Ok. Och farbrorn satte sig. Och sen gav du tanten stolen dina fötter låg på. Och sen ställde du dig upp och lät en stol vara tom. Varför? 

Stol 1. Farbrorns
    Stol 2. Tantens 
    Stol 3. -

• Anonym (Elsa)

Du har haft enorm otur i de du mött ts. Jag hade nog gett tanten min stol i väntrummet och satt mig på golvet. Så mkt hade jag brytt mig. 

• Anonym (Äldre)

För att vi har det.

Svar på tråden Varför tror vissa äldre att de har mer rätt