• Anonym (17)

Orosanmälan pga autistisk dotter

är väldigt intresserad utav att prata och rita saker om sex. 

Hon är 17 år och sedan de hade sexualundervisning i skolan vart väldigt insnöad på just sex. 

Nu vill de göra en utredning pga detta. 
    I skolan pratar hon inte med någon om detta och ritar inget heller. Det är på fritiden med de hon känner sig trygg med. 

Hon är dessutom mest hemma på dagarna då hon inte har några vänner att umgås med.

Tycker ni att det är berättigat med en orosanmälan på en 17 åring som intresserar sig för sex.?  

• Svar på tråden Orosanmälan pga autistisk dotter
  • Anonym (S)

Om det verkar som en osund fixering så kan hon behöva stöttning i detta. När hon är 18 år gör hon vad hon vill.

• Anonym (D)

Är väl normalt för en 17 åring att tänka kring det ämnet. Och som autistisk är det normalt att snöa in sig i olika ämnen. 

• RenLuft
    Anonym (17) skrev 2024-12-10 08:43:14 följande:
    Orosanmälan pga autistisk dotter

är väldigt intresserad utav att prata och rita saker om sex. 

Hon är 17 år och sedan de hade sexualundervisning i skolan vart väldigt insnöad på just sex. 

Nu vill de göra en utredning pga detta. 
    I skolan pratar hon inte med någon om detta och ritar inget heller. Det är på fritiden med de hon känner sig trygg med. 

Hon är dessutom mest hemma på dagarna då hon inte har några vänner att umgås med.

Tycker ni att det är berättigat med en orosanmälan på en 17 åring som intresserar sig för sex.?  

Hej,

jag bara gissar. Det hela låter som om hon har haft dessa tankar sedan länge, men inte vetat hur hon skulle uttrycka sig. Dessutom saknar hon vänner att umgås med, skrev du?

Efter undervisningen, kanske hon upptäckte att det antingen är okej att prata om eller så insåg hon hur hon skulle uttrycka sig. Och få ut sådana här tankar, på ett papper eller genom ord.

Har du pratat med henne angående om detta?

Hon kanske också behöver stöttning av hur hon skall också prata med killar, om hon just är intresserad av killar, d.v.s. Eller med tjejer och då är det viktigt att hon får det bekräftat att det är okej att vara bi/homosexuell. Men det kanske också var just det undervisningen handlande om, att det är okej att ha en annan läggning än heterosexuell och då kanske hon insåg att det är okej att prata om sådant?

Jag vet inte vad exakt det innebär med orosanmälning i detta fall, men det är bra att hon får stöttning i detta. Hur stöttar ni henne nu?

Försöker du prata med henne?

Kanske försöker hon få ut känslor som hon inte begriper sig på eller tankar som hon inte förstår sig på. Så det är viktigt att hon får prata och att man lyssnar och framförallt kanske prata med henne mer om detta. Så hon kan ha chans att få in mer information.
  • Anonym (Stina)

Tyvärr finns det en tydlig skillnad i hur man bedömer tonårstjejer kontra tonårskillar när det gäller det här. Hoppas ni får en rimlig utredare med kunskap om autism. I de flesta fall tycker jag inte man behöver vara rädd för socanmälningar men gällande just det här ämnet bör man nog vara lite försiktig och se till att ha vården på sin sida. 

• Mia448

Fick mig att tänka på när jag gick i gymnasiet. Var en tjej som pratade mkt sex och ritade olämpliga bilder på studiematerial. Hon blev kallad till möte på skolan med föräldrarna där hon fick skäll för klottrandet. Annars blev det inget mer. minns henne som väldigt jobbig och störande. Men tänker både då och nu att hon bara var omogen. 

• Anonym (:()
    Mia448 skrev 2024-12-10 10:33:36 följande:

Fick mig att tänka på när jag gick i gymnasiet. Var en tjej som pratade mkt sex och ritade olämpliga bilder på studiematerial. Hon blev kallad till möte på skolan med föräldrarna där hon fick skäll för klottrandet. Annars blev det inget mer. minns henne som väldigt jobbig och störande. Men tänker både då och nu att hon bara var omogen. 

Ditt inlägg fick mig att minnas en tjej från tonårstiden, som jag tror hade eller har autism.

Något förändrades för henne efter att hon en kväll följde med sina tjejkompisar till ett tonårsdisco. Det var där hon träffade sin första pojkvän. Han var väldigt blyg när jag såg dem tillsammans, men det var hon också. Han verkade vara en ganska okej kille.

Efter ett tag tröttnade hon dock och började träffa en annan kille som var mer utåtriktad. Hon förlorade sin oskuld till honom och började samtidigt röka och dricka alkohol, vilket jag tror var för hans skull.

Så småningom avslutade hon relationen med honom och inledde istället ett förhållande med en ung man som var 22 år gammal. Det var någonstans där allt började gå utför.

Hon började dricka mer alkohol och testade narkotika. Hon blev också väldigt fokuserad på sex, nästan som besatt, och levde ett liv som kretsade kring droger och destruktiva relationer. Allt detta hände inom loppet av två år. Idag är hon tyvärr fast i ett missbruk och lever ett liv som liknar det hos de narkomaner man kan se på gatorna.

Det här har fått mig att reflektera över hur alla har sin egen bakgrund och historia. Alla börjar någonstans, men innan dess kanske man var sårbar. Det är en väldigt tragisk historia.

• Anonym (qwerty)

Skicka henne till kuratorn på UMO och låt henne prata av sig. ASAP.

Uppenbarligen kan det här bli problem och soc kommer kliva in och hon ligger i risk med LVU §3 enligt vad du skriver. 

• Anonym (:()
    Anonym (qwerty) skrev 2024-12-10 16:10:49 följande:

Uppenbarligen kan det här bli problem och soc kommer kliva in och hon ligger i risk med LVU §3 enligt vad du skriver. 

Ja, UMO glömde man ju helt bort! Det är ju bl.a därför som de finns ju! Det är ett mycket bra tips!

• Anonym (D)
    Anonym (qwerty) skrev 2024-12-10 16:10:49 följande:

Om hon själv vill. Hon är ju liksom 17. Tror heller ej soc tar någon som snart är 18
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Misstänker Soc övergrepp eller att dottern far illa på något sätt? Annars förstår jag inte varför de gör en utredning. Hon verkar ju inte störa andra med sitt beteende, pratar eller ritar inte olämpligt i skolan eller offentligt.

Hur fick Soc förresten reda på det?

Det är normalt att tonåringar tänker mycket på sex och har många funderingar kring det. Möjligen kan dottern behöva stöd i sin sexualitet om hon har autism och det verkar handla om en osund fixering. 

• Anonym (KRFLZ)

Har hon också en IF? 

Svar på tråden Orosanmälan pga autistisk dotter