• Anonym (TS)

Min 2 åring städar

Jag förstår om detta kanske är en konstig sak att fundera över men jag har en 2 åring som typ plockar undan och sånt väldigt mycket. Jag och mina föräldrar är lite stökiga av oss. Vi ställer skorna lite hur som helst i hallen. Min 2 åring går då ut i hallen och ställer upp alla skor i exemplariska rader mot väggen om det inte finns plats eller finns någon skolhylla där vi är. 

Om jag läser böcker och har några böcker i knät så tar mitt barn efter att varje bok är slut och springer och ställer tillbaka lästa böcker i bokhyllan. 

När jag ber mitt barn att komma för att vi ska typ gå till köket och äta så vägrar barnet komma, den ska bara lägga tillbaka alla leksaker i lådorna först. Sen kommer barnet. 

Barnet är noga med att allt ska vara på rätt ställe. 

Även på förskolan så gör mitt barn detta. Har något hamnat på fel ställe går mitt barn och ändrar på detta Så det blir rätt. 

Även kompisarnas kläder i hallen. Om barnen går in och sakerna slängs på golvet i hallen så har mitt barn sprungit in iväg för att hämta en pall och sedan har barnet koll på alla barns kläder och springer sedan och hänger upp barnens kläder på rätt ställe?.. alltså på förskolan. 

Jag är en mycket slarvig person själv så kan inte relatera till mitt barn i detta. Personalen är jättenöjda och det här är inget jag liksom lärt mitt barn. 

Är detta verkligen helt normalt? 

• Svar på tråden Min 2 åring städar
  • Fjäril kär

En 2-åring kan absolut tycka att detta är kul och än så länge är det bara en rolig lek . Hon har upptäckt att det ser fint ut och kan vilja ha det så. Det är inte så att hon inser att hon städar och förstår vad hon gör utan är en kul grej i utvecklingen . Ett litet estetiskt sinne.  Precis som andra barn i samma  ålder kan bli besatt av att bara måla med röda kritor och vilja ha röda kläder eller liknande. 
    Fullt normalt ja.  
    Oroa sig ska man göra först då detta går överstyr åt något håll som tex oro på riktigt av att inte kunna ställa skor rätt eller inte kan leka alls på hela dagen  för att det är fullt upptagen med att hänga jackor rätt .

• Anonym (TS)
    Fjäril kär skrev 2024-12-10 12:20:55 följande:

En 2-åring kan absolut tycka att detta är kul och än så länge är det bara en rolig lek . Hon har upptäckt att det ser fint ut och kan vilja ha det så. Det är inte så att hon inser att hon städar och förstår vad hon gör utan är en kul grej i utvecklingen . Ett litet estetiskt sinne.  Precis som andra barn i samma  ålder kan bli besatt av att bara måla med röda kritor och vilja ha röda kläder eller liknande. 
    Fullt normalt ja.  
    Oroa sig ska man göra först då detta går överstyr åt något håll som tex oro på riktigt av att inte kunna ställa skor rätt eller inte kan leka alls på hela dagen  för att det är fullt upptagen med att hänga jackor rätt .

Tänkte om det var tecken på någon diagnos? Barnet kan leka och göra andra saker också, men innan man lämnar rummet så måste allt vara perfekt igen. Det här har varit sedan barnet var runt 9 månader så långt innan barnet började på förskolan. 
  • Anonym (Misssi)

Skulle gärna vilja ha en släng av det din tvååring ha isf.

Visst, en av symptomen för autism är väl att rada upp saker. Så jag förstår att du är orolig, men finns inga andra symptom så är nog tvååringen bara ordningssam.

• Anonym (Au)

Min autistiska dotter var så, men kan ju lika väl vara en lek eller att ditt barn helt enkelt är en pedant.

• Fjäril kär
    Anonym (TS) skrev 2024-12-10 12:23:29 följande:
    Tänkte om det var tecken på någon diagnos? Barnet kan leka och göra andra saker också, men innan man lämnar rummet så måste allt vara perfekt igen. Det här har varit sedan barnet var runt 9 månader så långt innan barnet började på förskolan. 
    Inte så här tidigt nej. Man kan ha ett ordningsamt och estetiskt  sinne utan att det behöver vara varken diagnos eller något fel. 
  • Anonym (Vic)

Min son var så vid den åldern och är fortsatt så. Han är fem nu och kan på eget initiativ gå och ställa ordning alla skor i hallen till exempel. Han är (i övrigt) en fullt normal femåring. 

Det äldre barnet, å andra sidan, kan gå in i sitt upp och ned-vända rum och inte alls förstå vad som behöver städas. 

• Anonym (Mia)
    Anonym (TS) skrev 2024-12-10 12:23:29 följande:
    Varför måste allra minsta avvikelse från det som anses vara normalt alltid vara en diagnos? Vi är olika personligheter, en del är ordningssamma och andra rör till. Jag skulle vara jätteglad om mitt barn tyckte om ordning och reda, det är en fin egenskap. Det kan vara en viss fas i barnet liv som är övergående, så njut så länge det varar, och fokusera inte på en massa diagnoser.  Glad
  • Anonym (M)

Svårt att säga något på bara det du berättar. Hur blir barnet om den måste komma utan att det är färdigplockat? Klarar den av det? Eller skulle den bli vansinnig eller så? Något fel är det väl först om beteendet ställer till tillräckligt stora problem på något sätt.

Svar på tråden Min 2 åring städar