Anonym (Mamma) skrev 2024-12-10 22:23:53 följande:
Hur gör man?
Skolan gick ut med att ett gäng tonåringar orsakat kaos i skolan och jag blev helt chockad när de ringde och påstod att min dotter var inblandad. Det går inte ihop alls. Nej jag är inte naiv, hon är ingen ängel, men det är så mycket i historien som talar emot att hon skulle vara inblandad och dottern svär på allt hon har att hon inte är inblandad.
Hur hanterar man det här?
Oavsett vad du tror eller inte tror om din dotter så måste du kräva nåt slags bevis för det skolan påstår. De kan inte bara komma med anklagelser utan att ha nått att visa för det.
Fråga om polisanmälan är gjord. Fråga om vilka bevis det finns för vad din dotter gjort. Skriv ner de "motbevis" du har som talar emot din dotters inblandning.
Och tills de visar några konkreta bevis så sitter du bara lugnt i båten.
Mrs Moneybags skrev 2024-12-11 09:48:01 följande:
Hade det gällt min son hade jag sagt till på skarpen att Okej, du säger att du inte har varit inblandad, men jag vill göra det väldigt klart för dig att om jag hör en gång till att du är inblandad i någon skit så blir det tuffa konsekvenser för dig. Ingen mobil, inga aktiviteter, inget Playstation, det blir att sitta och deppa hemma tills du är betrodd igen.
Samma sak om det finns bevis för att barnet skulle vara inblandad. Då skulle det bli konsekvenser direkt.
Om skolan pratar om skadestånd måste de förstås ha bevis för att just din dotter har varit inblandad. Det är en annan fråga. De kanske har henne på övervakningskamera?
Man kan tro på sitt barn, men man får inte vara naiv. De kan ryckas med och göra något som är utanför deras vanliga personlighet. Grupptrycket är väldigt starkt i tonåren.
Oj, så även om din son inte var inblandad så skulle du bara gå på själva anklagelsen och sen i din tur hota honom med repressalier ifall han skulle bli anklagad igen? Låter inte som ett förtroendeingivande föräldraskap direkt.
Och skolan behöver alltså bevis för att du ska betala. Men din son får konsekvenser direkt av dig även om det inte finns bevis på att han faktiskt gjort nåt. Herregud.