• Anonym (skräcklös)

Vill börja läsa skräck

Jag har aldrig läst, eller titta på, skräck. Jag börjar närma mig 30 och känner ibland att jag missat något. Det nämaste jag kommit skräck är att se The Sandman och läst en fyra-delars Tvillingarna från Sweet Valley som min kusin hade på vårt gemensamma lantstället när jag var barn.

Se få skräckfilmerna jag har försökt se, mest tillsammans med dejter, har varit larvigt dåliga.

Samtidigt är jag ganska mesig och blödig.

Kan ni tipsa mig om skräckböcker? Kanske typ en "snäll", en "medel" och en "rikigt läskig/otäck", så jag kan bygga upp toleransen?

• Svar på tråden Vill börja läsa skräck
  • Anonym (King)

Steven King kanske vore något, han har skrivit många böcker i den genren

• EnAnonumius

Som den förre skrev.. Stephen King..

Christine, Carrie och Jurkyrkogården är tre böcker jag kommer på på så här direkt ur huvudet av honom.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    EnAnonumius skrev 2024-12-11 08:02:32 följande:

Som den förre skrev.. Stephen King..

Christine, Carrie och Jurkyrkogården är tre böcker jag kommer på på så här direkt ur huvudet av honom.

Har läst alla tre.... Och kan rekommendera alla tre...
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Böcker)

Kvinnan i svart, av Susan Hill.
    Hill house, av shirley jackson.
    Och Steven Kings böcker är några jag kan tipsa om.

• Core

Stephen king är helt fantastisk, det är ingen slump att han är den främste skräckförfattaren. Han bygger upp en stämning på ett sätt ingen annan gör, det är så mycket bredare berättelser än bara skräck, men den underliggande känslan är ständigt närvarande 

• Häegertz

Har läst skräck i mer än 40 år vid detta laget och Stephen King är ju en riktig klassiker. Gärna en traditionell historia som Staden som försvann eller Christine.

Sen har vårt svenska stjärnskott John Ajvide Lindqvist blivit världsberömd av en anledning. Han skriver så jävla vackert, känslosamt och brutalt så man får tårar i ögonen och rysningar längs med ryggraden. Jag skulle rekommendera novellsamlingen Pappersväggar som en bra startpunkt. 

Till sist så kör ju Jack Werner sin fantastiska Creepypodden varannan vecka, och där får du smaka på allt som skräckgenren har att erbjuda. Börja på avsnitt 1 och tugga dig framåt, jag tror du kommer att fastna. Här blandas högt och lågt, tragedi och komik, kosmisk skräck med folklore. Finns något för alla. Finns på sr.se eller valfri poddplattform.

Välkommen ner i mörkret. Tappa inte bort dig, för då hittar du aldrig ut igen. Men du är dock inte ensam...

• Tremere

Mild
    Dean R Koontz, Väktare och Nattens ögon
    Stephen King, Drakens ögon, Pestens tid, Sommardåd, Vinterverk
    Ray Bradbury, Den illustrerade mannen

Medel
    Stephen King, Carrie, Jurtjyrkogården, Cujo
    John Ajvide Lindqvist, Låt den rätte komma in
    Bram Stoker, Dracula

Monsterskräck
    H. P. Lovewcraft, vad som helst av honom
    Allan Edgar Poe, typ allt

• flemens

Nu är ju "skräck" en personlig sak. Men om du vill läsa någonting annat än de traditionella skräckböckerna med massa gore och sånt så kan jag nämna en lite mer filosofisk skräckbok: Ira Levin som skrivit Sci-fi romanen "En vacker dag" som tar upp det som för mig blev skräck: en möjlig (i alla fall lika minst möjlig som diverse religioners beskrivning), och skrämmande, anledning till att mänskligheten existerar.

• Tremere
    flemens skrev 2024-12-12 15:03:24 följande:

Nu är ju "skräck" en personlig sak. Men om du vill läsa någonting annat än de traditionella skräckböckerna med massa gore och sånt så kan jag nämna en lite mer filosofisk skräckbok: Ira Levin som skrivit Sci-fi romanen "En vacker dag" som tar upp det som för mig blev skräck: en möjlig (i alla fall lika minst möjlig som diverse religioners beskrivning), och skrämmande, anledning till att mänskligheten existerar.

Den är fantastisk.

Ira Levin har också skrivit Rosemarys Baby som är en mer traditionell skräck.

• flemens
    Tremere skrev 2024-12-12 15:45:05 följande:

Den är fantastisk.

Ira Levin har också skrivit Rosemarys Baby som är en mer traditionell skräck.

Ja, den förstås. Jag har nu inte läst boken, bara sett Polanskis film, men kan tänka mig att den är ännu bättre som bok.
Svar på tråden Vill börja läsa skräck