• Anonym (4 dejter)

Kille som inte ger upp, vad gör man?

Ska försöka göra en lång historia kort. För 3,5 år sedan dejtade jag en kille några (typ 4) gånger. Jag var nyseparerad och mådde inte så bra. Han fanns på tinder och jag antar att jag bara behövde någon just då. Han va inte min typ alls. Pratade enbart om sig själv och försökte ta vårdnaden av sin dotter ifrån mamman. Jag tyckte det va konstigt men det gick flera veckor mellan vi sågs så jag tog det inte så allvarligt. Varken dejtade eller hans prat. Vi bor långt ifrån varandra så det va liksom lite naivt att ha framtidsplaner också. Han visade inget direkt intresse i mig. Han frågade inget om mig och jag brydde mig inte så mkt. Men tillslut lessna jag på att träffa honom. Vi hördes allt mer sällan. Han hade fullt upp med sitt och jag såg inte nån anledning att jaga honom. 

Då plötsligt börjar han ringa och skriva konstant. Han var full ibland när han ringde och somnade ifrån i telefonen. Jag tog mer avstånd och förklarade igen att mitt intresse svalnat. 

Det är 3,5 år sedan och han hör fortfarande av sig. Inte för att kolla hur jag mår eller bara säga hej utan för att förklara hur mkt han tyckte om mig och att ALLT kändes rätt med mig. Han skriver och skriver om hur  bra hans liv är och allt han har i livet men han saknar mig. Första gångerna svarade jag att han kommer hitta kärleken på annat håll och sedan har jag inte svarat mera. Nu har jag fått blocka honom på sociala medier. Han hittar kontaktvägar ändå. Är ju inte ofta så jag är inte rädd för honom MEN nu har det gått så lång tid och jag undrar hur det kommer sig att det blir såhär? Jag är kanske inte den enda han håller på såhär med men det hände en gång att han smsade när jag var på en dejt. Känns olustigt. Har någon varit med om liknande och kan man få stopp på det? Att inte svara funkar en stund men han återkommer om och om igen. 

Tack till er som orkat läsa och har nån reflektion i vad jag ska göra? Tar lite energi trots allt. 

• Svar på tråden Kille som inte ger upp, vad gör man?
  • flemens
    molly50 skrev 2024-12-12 15:20:13 följande:
    Men om TS så bara har sagt ifrån tydligt,och på skarpen,en enda gång så ska det räcka för att en normalfuntad person ska förstå.
    Som jag tidigare skrivit i tråden så är inte individer som agerar så som denna person sägs göra normalfuntad någonstans, och det är det som är problemet.
  • Anonym (4 dejter)
    flemens skrev 2024-12-12 14:54:50 följande:

Nej, hon bemötte inte mig på ett ur min synvinkel bra sätt, hon var ganska brutal faktiskt. Men på ett sätt är jag tacksam för det eftersom det fick mig att reflektera. 

Tack för att du verkar bry dig om mitt mående, men det är inte sakfrågan. Sakfrågan är ditt mående med tanke på stalkern du har efter dig. Det är uppenbarligen inte bra och jag menar på att det inte kommer att vara bra innan saken har löst sig.

Om du inte har gjort det än så säg till människan att du upplever obehag, kanske också att du gör det pga. hans stalking som inte är normalt någonstans, och just därför kan det aldrig någonsin bli någonting mellan er och att polisanmälan är nästa steg om han inte ger upp sina fantasier. Kanske har han liten uns av mänsklighet kvar i sig att vädja till och han kanske därför väljer att förstå vad du menar?

Tidigt i höstas skrev han. Jag insåg att han som vanligt inte läste det jag skrev men jag skrev att han var obehaglig och tyckte det var creepy att hålla på såhär till någon man träffat 4 gånger. Då skrev han "hahaha du är så go" det minns jag tydligt för det kändes så frustrerade. Jag la bara ner att försöka nå fram till honom då. Svarade inte. Blockade honom från det nummer han skrev ifrån. Ingen aning om han bytt nummer eller använt sig av någon annans. Det har varit tyst sedan dess nu iaf. Han brukar i regel vara tyst ett tag innan han tar nya tag. Det som är jobbigast är den frustration som vaknar i mig. Jag blir så arg när han uppfattar allt på sitt eget sätt och idag förstår jag ju att mamman till hans barn (som han skulle ha ensam vårdnad om när vi dejta) inte haft/har det lätt. Jag önskar att han kan inse hur han är. Men det kommer ju förmodligen inte hända.
  • molly50
    flemens skrev 2024-12-12 15:30:42 följande:
    Som jag tidigare skrivit i tråden så är inte individer som agerar så som denna person sägs göra normalfuntad någonstans, och det är det som är problemet.
    Nej,precis. Och då hjälper det inte hur tydlig TS än må vara.
    Så då spelar det ju ingen roll hur TS har uttryckt sig,som du ville veta.
  • molly50
    Anonym (4 dejter) skrev 2024-12-12 15:31:30 följande:
    Tidigt i höstas skrev han. Jag insåg att han som vanligt inte läste det jag skrev men jag skrev att han var obehaglig och tyckte det var creepy att hålla på såhär till någon man träffat 4 gånger. Då skrev han "hahaha du är så go" det minns jag tydligt för det kändes så frustrerade. Jag la bara ner att försöka nå fram till honom då. Svarade inte. Blockade honom från det nummer han skrev ifrån. Ingen aning om han bytt nummer eller använt sig av någon annans. Det har varit tyst sedan dess nu iaf. Han brukar i regel vara tyst ett tag innan han tar nya tag. Det som är jobbigast är den frustration som vaknar i mig. Jag blir så arg när han uppfattar allt på sitt eget sätt och idag förstår jag ju att mamman till hans barn (som han skulle ha ensam vårdnad om när vi dejta) inte haft/har det lätt. Jag önskar att han kan inse hur han är. Men det kommer ju förmodligen inte hända.
    Fortsätter han så är kanske en polisanmälan det som återstår.
    Spara allt han skriver.
  • flemens
    molly50 skrev 2024-12-12 15:37:27 följande:

Mja, du blandar nog ihop mig med nåt troll här i forumet. Jag har inte frågat någonting om hur TS uttryckt sig. Jag är helt inne på din linje om att det kvittar om TS varit "luddig" eller klar i hennes uttryck. Bara hennes agerande är tydlig nog för en människa som inte är sjuk i huvudet.
  • molly50
    flemens skrev 2024-12-12 16:06:27 följande:

Mja, du blandar nog ihop mig med nåt troll här i forumet. Jag har inte frågat någonting om hur TS uttryckt sig. Jag är helt inne på din linje om att det kvittar om TS varit "luddig" eller klar i hennes uttryck. Bara hennes agerande är tydlig nog för en människa som inte är sjuk i huvudet.
    Ja,du har rätt. Ber om ursäkt. Jag trodde att jag citerade Anonym (M).
    Jag läste nog lite för snabbt där.
  • flemens
    Anonym (4 dejter) skrev 2024-12-12 15:31:30 följande:
    Jag lider med dig även om jag inte någonstans kan sätta mig fullt in i vad du känner av att ha en faktisk stalker efter dig. Men som sagt, prova med att hota med polisanmälan (även fast vi alla vet att polisen inte bryr sig nämnvärt tillsl det faktum att någon blir mördad) det kanske hjälpa utifall den där mannen har någon som helst form av mänsklighet kvar.
  • flemens
    molly50 skrev 2024-12-12 16:08:08 följande:
    Ja,du har rätt. Ber om ursäkt. Jag trodde att jag citerade Anonym (M).
    Jag läste nog lite för snabbt där.
    lätt hänt :)
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (4 dejter) skrev 2024-12-12 15:02:31 följande:
    Fast nu vet jag inte riktigt... vad är det snöar om nu? Jag minns ju helt klart att jag bett han sluta. Ungefär så som jag skrivit. Hur jag uttryckt mig exakt/orgadant minns jag alltså inte.  Du bad mig skriva ordagrant hur jag bett honom lämna mig i fred. Jag minns ju omöjligt exakt. Men jag minns ungefär. Jag har dessutom påpekat nu flera gånger att jag varit tydlig mot denna man.  Problemet är att han inte tar in detta. Har varit osäker på om han ens läser det jag skrivit ibland. 
    Men det kan säkert vara mitt fel att det blivit såhär om det är dit du vill komma så kan vi säga det. Du förstår nog att det kan bli lite jobbigt i min situation att behöva försvara sig.

Det lät som att du hade sagt ifrån på natten eller något eftersom han frågade om du var full. Om han var full vid det tillfället kanske han inte tog dig på allvar.

Det bästa är att säga sånt rakt och tydligt när båda är nyktra. 

• Anonym (xxx)
    Anonym (Mannen) skrev 2024-12-13 02:22:54 följande:

Det lät som att du hade sagt ifrån på natten eller något eftersom han frågade om du var full. Om han var full vid det tillfället kanske han inte tog dig på allvar.

Och det har TS redan gjort. Skyll inte på henne. Det är mannen som är obehaglig och knäpp som inte fattar. 
  • Anonym (4 dejter)
    Anonym (Mannen) skrev 2024-12-13 02:22:54 följande:

Detta är lite skrämmande... vad är det med folk som inte förstår ? Killgissar du din version utan att läst i tråden eller har du läst men väljer att spela dum? 
  • Anonym (Roland)

vad hände när ni träffades? fika, hångel el vad?

• Anonym (4 dejter)
    Anonym (Roland) skrev 2024-12-13 12:08:16 följande:

vad hände när ni träffades? fika, hångel el vad?

Första gången åkte jag hem till honom. Han lagade lunch. Han satte på tvn och ville inte ha min hjälp alls i köket fast jag frågade flera gånger, sen åt vi framför tvn. Var svårt att få igång ett samtal. Jag var där i kanske 3 timmar. Han skulle kolla på hockey så jag kände mig rätt sugen på att dra hem. Vi kysstes inte. 
    Första gången vi sågs var runt påsk och sista nånstans i augusti. 2 sista gångerna sov jag över. Åkte hem rätt snart efter frukost för han började greja med tvätten och organisera i sitt hem och jag kände mig lite malplacerad. Var ganska underliga dejter allihop men jag hade rätt nyss separerat efter 16 år i ett ganska dåligt förhållande så jag var helt blå i allt kring dejtade. I efterhand undrar jag ju såklart varför jag dejta honom. Men det bara blev så...
  • Anonym (M)
    Anonym (4 dejter) skrev 2024-12-12 15:02:31 följande:
    Fast nu vet jag inte riktigt... vad är det snöar om nu? Jag minns ju helt klart att jag bett han sluta. Ungefär så som jag skrivit. Hur jag uttryckt mig exakt/orgadant minns jag alltså inte.  Du bad mig skriva ordagrant hur jag bett honom lämna mig i fred. Jag minns ju omöjligt exakt. Men jag minns ungefär. Jag har dessutom påpekat nu flera gånger att jag varit tydlig mot denna man.  Problemet är att han inte tar in detta. Har varit osäker på om han ens läser det jag skrivit ibland. 
    Men det kan säkert vara mitt fel att det blivit såhär om det är dit du vill komma så kan vi säga det. Du förstår nog att det kan bli lite jobbigt i min situation att behöva försvara sig.

Och då är det svårt att veta om du faktiskt skrev det uttryckligen. Du kan inte ordagrant återge det, förutom en gång när han trodde du var full och inte menade det.

Jag tycker inte att försöka hitta en förklaring till att han inte slutar, är samma sak som att vilja komma fram till att det är någons fel. Du frågar i din trådstart hur det kommer sig att han inte slutar, menar du i själva verket att fråga om det är ditt fel?

• Anonym (Mannen)
    Anonym (4 dejter) skrev 2024-12-13 06:41:36 följande:
    Detta är lite skrämmande... vad är det med folk som inte förstår ? Killgissar du din version utan att läst i tråden eller har du läst men väljer att spela dum? 

Du uttrycker dig väldigt dåligt. Istället för att ge ett tydligt svar från början så kommer du med information efter personer ifrågasätter det du skriver.

Vad det beror på vet jag inte. 

Men är du lika otydlig mot denna kille så kanske han inte tar dig seriöst.

Sen borde du släppa detta med att du har någon skuld i det hela. Omogna personer försöker se saker ur ett skuldperspektiv (min sambo är likadan) istället för att bara se det som orsaker och konsekvenser beroende på bristande kommunikation. 

Läser man tråden så skrev du följande:

"Dagen efter skrev han sms istället där han skrev att han förstod att det var alkohol inblandat på midsommar och att han förlät det jag skrev."

Det betyder att du inte var tillräckligt tydlig.

Man får tänka på att män ofta tolkar kvinnor mer positivt än vad som är verkligheten. Så man kan behöva vara extremt tydlig så han inte kan hitta på några positiva tolkningar av det du skriver (exempelvis att du var full och därför inte menade vad du skrev).

• Anonym (4 dejter)
    Anonym (Mannen) skrev 2024-12-14 00:13:48 följande:

Du uttrycker dig väldigt dåligt. Istället för att ge ett tydligt svar från början så kommer du med information efter personer ifrågasätter det du skriver.

Vad det beror på vet jag inte. 

Men är du lika otydlig mot denna kille så kanske han inte tar dig seriöst.

Sen borde du släppa detta med att du har någon skuld i det hela. Omogna personer försöker se saker ur ett skuldperspektiv (min sambo är likadan) istället för att bara se det som orsaker och konsekvenser beroende på bristande kommunikation. 

Läser man tråden så skrev du följande:

"Dagen efter skrev han sms istället där han skrev att han förstod att det var alkohol inblandat på midsommar och att han förlät det jag skrev."

Det betyder att du inte var tillräckligt tydlig.

Man får tänka på att män ofta tolkar kvinnor mer positivt än vad som är verkligheten. Så man kan behöva vara extremt tydlig så han inte kan hitta på några positiva tolkningar av det du skriver (exempelvis att du var full och därför inte menade vad du skrev).

Amen på det!
Svar på tråden Kille som inte ger upp, vad gör man?