• Anonym (Vet inte)

Släkting och firande

Jag har en släkting som hennes vänner att ordnat babyshower för.  Jag är bjuden.
    Vi umgås aldrig, och varje gång som jag har bjudit till firanden m.m tackar hon nej. Eller drar sig ur i sista stund. Hon tackar också nej, till andra släktingar när hon blir inbjuden. Åren har gått och vi känner knappt varandra. Dom få gånger vi träffats, har jag fått en känsla av att hon ser ner på andra omkring sig och det känns väldigt trist. Hon verkar också behandla sina föräldrar ganska kyligt och vill inte heller hälsa på dom med sina barn, fast ingenting har hänt vad jag vet.

Jag tycker om hennes föräldrar och syskon. Nu står vi här inför babyshower och dop. Jag vet inte hur jag ska göra, om jag ska gå eller inte?

• Svar på tråden Släkting och firande
  • Anonym (J)
    Anonym (ora) skrev 2024-12-13 08:33:37 följande:
    Så ni snackar om henne bakom hennes rygg? istället för att prata med henne direkt. Sånt märker hon säkert av och det kan bidra till hennes intresse för att umgås med er.

Hon kan känna sig dömd av er även om det inte är menat så.
    Det här är nog den rimligaste förklaringen. 
  • Anonym (J)
    Anonym (Nina) skrev 2024-12-13 19:43:27 följande:

Men herregud! Hon skriver ju att hon har bjudit till och att släktingen drar sig undan och inte vill komma när TS bjuder henne. Varför gjöt ni TS till den onda? Skärp er för h

Lugna ner dig. 
    För att det oftast brukar finnas en anledning till att man drar sig undan och det brukar oftast bero på att man blir dåligt behandlad. Ts är dessutom fördomsfull som utgår ifrån att släktingen skulle se sig som förmer utan att veta att det beror på det. 
  • Anonym (Vet inte)
    Anonym (J) skrev 2024-12-13 19:43:55 följande:
    Det här är nog den rimligaste förklaringen. 

Det finns ingen som vill någon något illa alls. Ingen som pratar illa bakom ryggen, eller som vill få någon att dra sig undan. Alla har bjudit och brytt sig.

Ni får tolka det precis hur ni vill, men det ändrar ingenting av hur verkligheten ser ut. 

• Maac

Nämen jag hade inte gått, det är ju inte så kul att hänga med någon som förmodligen inte vill hänga med en.

• Anonym (J)
    Anonym (Vet inte) skrev 2024-12-13 19:58:22 följande:

Det finns ingen som vill någon något illa alls. Ingen som pratar illa bakom ryggen, eller som vill få någon att dra sig undan. Alla har bjudit och brytt sig.

Ni får tolka det precis hur ni vill, men det ändrar ingenting av hur verkligheten ser ut. 

Hon känner väl på dig att ni inte gillar henne och inte är genuint trevliga kanske. Du har ju en del fördomar om henne och verkar inte gilla henne utifrån hur du skriver om henne. Men hur har du lärt känna hennes föräldrar och syskon om du aldrig träffat den här släktingen? Får inte riktigt ihop det.
  • Anonym (F)

Är det hon som ska ha dopet som har bjudit dig eller är det någon annan?

Om inbjudan kommer från din släkting då kan du gå. Sen om hon verkar glad över att se dig och ni pratar då kan ni ta upp kontakten därifrån och om ni pratar om att det vore kul att ses mer. Då kan du ju höra av dig efter dopet och säga att det var fint och att det vore roligt att ses mer. Sen märker du ju om hon börjar ha samma attityd, att avboka din inviter till att ses. 

Det är ju inte din släkting som bjudit dig till babyshower. Utifrån hur du säger att er relation ser ut så hade hon högst troligt inte bjudit dig. Så säg att du tyvärr är uppbokad på något annat. Dra en vit lögn. 

• Anonym (Vet inte)
    Anonym (J) skrev 2024-12-13 20:09:16 följande:
    Hon känner väl på dig att ni inte gillar henne och inte är genuint trevliga kanske. Du har ju en del fördomar om henne och verkar inte gilla henne utifrån hur du skriver om henne. Men hur har du lärt känna hennes föräldrar och syskon om du aldrig träffat den här släktingen? Får inte riktigt ihop det.
    Jag tror mer att det är jag som har känt det så. Har väl fått intrycket av att hon ser ner på en lite. Med lite nedlåtande kommentarer och liknande och det har inte varit så roligt. Det kanske råkar spegla sig i texten, vilket inte var meningen. 
    När hon fick en present av mig vid något tillfälle vid ett firande, så visade hon öppet att hon inte tyckte om den, vilket kändes lite trist. Vi umgicks i unga år, men inte längre. Som sagt var så vill hon vraken umgås med släkten eller sin familj så mycket. 
    Jag har ändå försökt räcka ut en hand.
    Jag har mest varit osäker om jag skulle gå eller inte på babyshower och dopet eftersom vi är släkt. 
  • Anonym (J)
    Anonym (Vet inte) skrev 2024-12-13 22:01:29 följande:
    Jag tror mer att det är jag som har känt det så. Har väl fått intrycket av att hon ser ner på en lite. Med lite nedlåtande kommentarer och liknande och det har inte varit så roligt. Det kanske råkar spegla sig i texten, vilket inte var meningen. 
    När hon fick en present av mig vid något tillfälle vid ett firande, så visade hon öppet att hon inte tyckte om den, vilket kändes lite trist. Vi umgicks i unga år, men inte längre. Som sagt var så vill hon vraken umgås med släkten eller sin familj så mycket. 
    Jag har ändå försökt räcka ut en hand.
    Jag har mest varit osäker om jag skulle gå eller inte på babyshower och dopet eftersom vi är släkt. 
    Okej förstår. Eftersom ni är släkt så borde du åtminstone gå på dopet men du kanske inte måste gå på babyshowern om du inte vill. 
  • Anonym (Vet inte)
    Anonym (J) skrev 2024-12-13 22:11:41 följande:
    Okej förstår. Eftersom ni är släkt så borde du åtminstone gå på dopet men du kanske inte måste gå på babyshowern om du inte vill. 
    Ja, det får nog bli så. Tack för alla tankar och råd från dig och er andra i tråden. 
  • Anonym (Jag ja)

Är du bjuden dit,så varför inte.

• Anonym (Nina)
    Anonym (J) skrev 2024-12-13 19:55:24 följande:
    Lugna ner dig. 
    För att det oftast brukar finnas en anledning till att man drar sig undan och det brukar oftast bero på att man blir dåligt behandlad. Ts är dessutom fördomsfull som utgår ifrån att släktingen skulle se sig som förmer utan att veta att det beror på det. 

Släktingen kanske är en sån som ser ner på andra. Varför skulle hon inte kunna vara det? Det finns massor av människor som är så. Och presenten hon fick av TS, hon visade klart och tydligt att hon inte tyckte om den. TS har bjudit till så det räcker. 

TS, du ska inte känna att du är tvungen att gå på nåt av dom bara för att ni råkar vara släkt. Blod är inte tjockare än vatten

• Anonym (J)
    Anonym (Vet inte) skrev 2024-12-13 22:18:10 följande:
    Ja, det får nog bli så. Tack för alla tankar och råd från dig och er andra i tråden. 
    Bara det känns bra för dig. Även om man bör göra vissa saker så måste man inte, men jag hade nog valt att göra så. 
Svar på tråden Släkting och firande