• Martinski

Föräldrapenning, nybörjarfrågor och råd

Jag o min sambo har vart tillsammans nu snart ett år. Vi väntar ett barn tillsammans som planerar ploppa ut i februar, 22 februari verkar det som.

Nu till frågan, jag jobbar heltid med tillsvidareanställnin. Hon kommer från Italien och jobbar inte nu, hon var tidigare inskriven på arbetsförmedlingen ett tag och sökte några jobb m.m före graviditeten, det är situationen. 

Jag undrar om hur det ser ut med föräldraledighet och föräldrapenning.

Kan vi båda vara hemma och få föräldrapenning från F-kassan? Vad jag förstod det som så kan man göra så i 60 dagar, men det är gränse? 

Behöver hon vara inskriven nu igen som arbetssökande för få grundersättning som motsvarar sjukpenning som de skriver på försäkringskassan.

blir inte helt klok på vad vi behöver göra osv. Behöver lite goda råd och experthhäll.

• Svar på tråden Föräldrapenning, nybörjarfrågor och råd
  • Anonym (Sorry)

? Kan ni vara hemma samtidigt?
    Ni har sammanlagt 480 dagar föräldrapenning per barn. Fram tills barnet är 15 månader kan man ta ut så kallade dubbeldagar, vilket är 60 dagar. Tänk dock på att det är just dubbeldagar; är ni hemma samtidigt i 60 dagar så tar ni alltså ut 120 dagar. 

? Din partners situation:
    Jag är dåligt insatt kring detta så folk får rätta mig om jag har fel men är det så tätt inpå förlossning (2 månader kvar) så tror jag tyvärr inte hon kan påverka sin SGI. Eftersom att hon inte varit inskriven på arbetsförmedlingen på ett tag (hur länge?). 

Mitt tips är att ringa till försäkringskassan och hör med dem angående sådana här frågor. 

Grattis i förskott!

Svar på tråden Föräldrapenning, nybörjarfrågor och råd