Fallet ”Da Costa”, SVT
HELA fallet bygger bara på RYKTEN, det är helt sjukt LOL KOLLA SJÄLV!
HELA fallet bygger bara på RYKTEN, det är helt sjukt LOL KOLLA SJÄLV!
Både obducenten och allmänläkaren ska ha varit sexköpare (men det var som sagt lagligt då) samt haft en tveksam moral. Men det gör dem inte till mördare och styckare. "Bevisen" är helt åt skogen. Detta är justitiemord utan dess like, precis som t ex de arma bröderna i Kevin-fallet.
Kan tänka mig utifrån att det på tiden när bdsm inte var lika rumsrent och folkligt som nu, så kan det räcka för att skapa oproportionerliga rykten. Samt ena parten i ett förhållande kan uppleva det som väldigt främmande och förknippa med sjukligt beteende och att det kan skapa förvirring och otrygghet. Det kan nog lätt leda till en sån situation som med läkaren och hans exfru.
spekulerar nu.
Jag har inte sett hela serien.
Men det var så mycket som verkar tveksamt. Obducentens fru hade tagit livet av sig. Hennes far accepterade det inte. När kroppsdelarna efter Catrine da Costa upptäcktes så gick han till polisen och sade att han var övertygad om att obducenten mördat hans dotter och även Catrine da Costa. Han hade ingenting som stödde dessa misstanker men polisen tog misstankarna på allvar.
Sen talade de med obducentens handledare. Han Jovan Raj. Han hade varit som en far för obducenten. Så han sa först att det vara alldeles fel, polisen hade misstagit sig. Sedan sov han på saker och svängde 180 grader. Nu var han helt säket på att obducenten var mördaren och hittade allt möjligt som stödde den teorin.
Obducenten var tydligen lite udda och utnyttjade prostituerade. Men det var lagligt då. Och det fanns inga som helst bevis för att han någonsin träffat Catrine da Costa.
Pressen skrev ju också så att alla som kände obducenten förstod att det var han som åsyftades.
Det är ju så orimligt att det hela ska ha skett under pingsten. Ingen vet om C da Costa ens var död då? Indikationer finns på att hon levde flera dagar senare.
Den ena satt på middag hos sina föräldrar.
Och inte har man väl en ettåring med sig om man genomför ett sadistiskt rituellt sexual ord och en styckning? Alla som varit föräldralediga med ett rastlöst 17 månaders barn vet ju hur enkelt det är att släpa runt på ett sånt. De blir trötta, och hungriga och uttråkade och de gnäller och springer runt och gråter och gnyr och härjar runt. Lycka till säger jag!
Jo tjena liksom..
Jag är såpass gammal att jag var med då det begav sig. Den information som fanns var endast via kvällstidningarna, och det gjorde att man trodde att det var sant. Det stod ju i tidningen liksom. Med tiden glömmer man bort det, men nu när jag ser programmet inser man hur lättmanipulerad man var, och kanske är fortfarande fast via andra medier, som sociala sådana?
Vad allmänheten bör lära sig av detta är att inte gå på saker och ting bara för att det "publiceras" vare sig det är i media eller sociala pissrännor som youtube eller det som förr hette twitter. Snarare bör man förutsätta, inte minst i pissrännorna, att det som sägs där är lögn för att gagna någon på ett eller annat sätt snarare än att det handlar om objektivitet. Med det sagt så är ju det sk "gammelmedia" oändligt mer trovärdigt än det som publiceras på sociala pissrännor. Och det är ju bara tragiskt när man tänker efter.
Jag är såpass gammal att jag var med då det begav sig. Den information som fanns var endast via kvällstidningarna, och det gjorde att man trodde att det var sant. Det stod ju i tidningen liksom. Med tiden glömmer man bort det, men nu när jag ser programmet inser man hur lättmanipulerad man var, och kanske är fortfarande fast via andra medier, som sociala sådana?
Vad allmänheten bör lära sig av detta är att inte gå på saker och ting bara för att det "publiceras" vare sig det är i media eller sociala pissrännor som youtube eller det som förr hette twitter. Snarare bör man förutsätta, inte minst i pissrännorna, att det som sägs där är lögn för att gagna någon på ett eller annat sätt snarare än att det handlar om objektivitet. Med det sagt så är ju det sk "gammelmedia" oändligt mer trovärdigt än det som publiceras på sociala pissrännor. Och det är ju bara tragiskt när man tänker efter.
Som jag minns det så var det inslag på tv nyheterna och det som kom fram i media var ju pga att myndigheter inte gjort sitt arbete. media tog information från polisen.
Minns när Veckans Brott tillägnade ett helt program åt fallet.
Helt häpnadsväckande minns jag det som.
Lövtunna bevis som man tog till rätten.
Fallet da Costa är en rättsskandal. Går knappt att föreställa sig att något sådant kan ske i en rättsstat.
självklart är det tveksamt om en läkare är lämpad för yrket om man stödjer prostitution. Men man måste komma ihåg att sexköp inte var olagligt då. hela ärendet bygger på ytterst bristfällig ?beviskedja?. Så himla intressant att fundera över vad som hänt.
den s.k obducenten var troligtvis en ganska udda person. Köper sex, lever i ett öppet förhållande och frun hade lyckats begå självmord på ett ganska märkligt sätt. Att komma hem i sällskap med ny kvinna och hitta fru avliden. Jovan Rais agerade också mycket konstigt, snacka om tvärvändning. Varför? Ville han bli av med obducenter? konkurrens på arbetsplatsen,interna konflikter?
allmänläkaren blev indragen i detta på en paranoid exfru.
det är rättsvidrigt att de åtalades på så lösa grunder och de är ej heller dömda för brotten, däremot skriver domstolen att ?männen utan tvivel utfört styckningen? Men att detta brott hunnit preskriberas.
Socialstyrelsen drog då in legitimationerna. Snacka om Kafka. Sorgligt! Två långa utbud har som aldrig kunde nyttjas trots att de som sagt blev friade.
Hela historien är besynnerlig. Alla som haft barn i den åldern vet att de absolut kan ha minnen men knappast uttrycka dessa.
hur mycket man än vill ha enskild vårdnad eller hur bitter man än är-fasiken att anklaga sitt barns förälder för styckmord?..
Dock är detta inte det enda fallet där myndigheterna totalt snöåt in på fel spår.
Thomas Quick är ett strålande exempe. att han hade behov av att sitta inspärrad/få vård är uppenbart men tänk alla mördare som får fria, och alla anhöriga som inte fått en vettig utredning kring morden.