• Anonym (TS)

Är det normal att bo i ett hem fullt av ”gångar” och skräp?

När jag var yngre blev jag en kortare tid familjehemsplacerad men kan verkligen tänka tillbaka på den perioden.

Kvinnan jag fick bo hos (10 år sedan) gick konstant och rökte hemma, inomhus alltså. Utöver detta hade hon drivor av saker precis överallt. Det var som gångar i bostaden med papper, tidningar och skräp. Gamla petflaskor i pappåsar. 

Socialtjänsten var där på besök. 

När vi var ute och typ gick till affären så gick hon och leta tomburkar i papperskorgar.

Hon hade även ofta andra tidigare familjehemsbarn på besök. 

Jag är genuint fundersam över om detta är att placera någon i ett tryggt hem? 

Eller finns det så få familjehem att man accepterar sånt här verkligen? Soctanten sa till mig vid placeringen att kvinnan rökte väldigt mycket så detta var också allmänt känt. Hon var inte en varm eller trevlig person heller. Hon kunde bli sur för minsta lilla. Typ att jag ville tvätta håret som tonåring varannan dag, det var för ofta. 

• Svar på tråden Är det normal att bo i ett hem fullt av ”gångar” och skräp?
  • Anonym (Selma)

Det låter förstås inte normalt. Tyvärr är det stor brist på familjehem och inte så enkelt som en del försöker få det att låta att svenska staten stjäl barn och så vidare. Det vimlar inte av bra familjehem direkt. 

Hoppas ditt liv blev bättre med tiden och att du har lyckats skapa ett fint och tryggt hem till dig själv och dina barn. 

• Anonym

Nej, det är inte normalt.
    Det är farligt och ohygieniskt.
    Det är brist på familjehem och det var väl vad kommunen kunde få fram.

• Anonym (dock)
    Anonym (TS) skrev 2024-12-12 11:26:58 följande:
    Är det normal att bo i ett hem fullt av ?gångar? och skräp?

När jag var yngre blev jag en kortare tid familjehemsplacerad men kan verkligen tänka tillbaka på den perioden.

Kvinnan jag fick bo hos (10 år sedan) gick konstant och rökte hemma, inomhus alltså. Utöver detta hade hon drivor av saker precis överallt. Det var som gångar i bostaden med papper, tidningar och skräp. Gamla petflaskor i pappåsar. 

Socialtjänsten var där på besök. 

När vi var ute och typ gick till affären så gick hon och leta tomburkar i papperskorgar.

Hon hade även ofta andra tidigare familjehemsbarn på besök. 

Jag är genuint fundersam över om detta är att placera någon i ett tryggt hem? 

Eller finns det så få familjehem att man accepterar sånt här verkligen? Soctanten sa till mig vid placeringen att kvinnan rökte väldigt mycket så detta var också allmänt känt. Hon var inte en varm eller trevlig person heller. Hon kunde bli sur för minsta lilla. Typ att jag ville tvätta håret som tonåring varannan dag, det var för ofta. 

Det låter inte alls normalt eller som en bra placering. Känns ju mer som att det är ett sånt hem man skulle bli placerad ifrån, inte till. Konstigt också att tillåta rökning i hemmet för ett barn. 

För 10 år sedan känns det som att man borde haft mer kunskaper kring lämplighet i val av fosterfamilj. Tyvärr är det säkert så att man accepterar det pga brist på fosterhem. Och att många fosterhem gör det för pengarna, inte för nåt genuint intresse för barnen. 
  • Anonym (Jag)

usch låter hemskt och hälsofarligt. Jag mår illa när det kommer in röklukt från grannen skulle aldrig klara att leva i samma hus som en rökare som röker inne. Städa på rimlig nivå är ochså en väldigt grundläggande uppgift man har som vuxen. 

• flemens

Nej, det är inte normalt någonstans, personen lider ju av en psykisk åkomma och att socialen placerar barn hos såna är ju tjänstefel så det sjunger om det och de individer inom socialtjänsten som tillåtit det ska naturligtvis avskedas omedelbums för utomvärdslig inkompetens!

• dacosta

problemen som fick dig placerad, fanns de även hos henne? eller såg hon till att du hade rutin, gick till skolan etc

för hon skulle inte bli din sk nya familj, va? utan agera substitut för hemmet där det är ordnade hemförhållanden som är relevanta, i ett barns fall oftast rutin, regelbundna måltider o adekvat närvaro i skolan.

det vore såklart en trevligare upplevelse för ett barn att komma till ett idylliskt familjehem där allt är som en nutella-reklam, men i verkligheten handlar det om att se till att en unge på glid rättar sig tillbaka in i led, s.a.s

hjälper det?

• Anonym (TS)
    dacosta skrev 2024-12-12 13:30:49 följande:

problemen som fick dig placerad, fanns de även hos henne? eller såg hon till att du hade rutin, gick till skolan etc

för hon skulle inte bli din sk nya familj, va? utan agera substitut för hemmet där det är ordnade hemförhållanden som är relevanta, i ett barns fall oftast rutin, regelbundna måltider o adekvat närvaro i skolan.

det vore såklart en trevligare upplevelse för ett barn att komma till ett idylliskt familjehem där allt är som en nutella-reklam, men i verkligheten handlar det om att se till att en unge på glid rättar sig tillbaka in i led, s.a.s

hjälper det?

Hon lät mig vara och gick mest runt och rökte.

Jag hade inga problem med rutiner innan. Fick en egen lägenhet av socialen sedan med kontaktperson så jag var inte någon unge på glid 
  • Anonym (dock)
    dacosta skrev 2024-12-12 13:30:49 följande:

hjälper det?

Naturligtvis bör placeringen vara bättre än hemmet, inte lika illa eller sämre. Och högre krav bör kunna ställas på den som har som avlönat uppdrag att ta hand om barn som inte kan bo hemma med föräldrar. 

Och orsak till att man blir placerad kan vara oerhört många, inte alls alltid det handlar om unge på glid. Inte ens omsorgssvikt alla gånger, utan kan ju vara att den enda vårdaren blir svårt sjuk tex.
  • Anonym (Fvjyf)
    Anonym (dock) skrev 2024-12-12 12:00:22 följande:
    Det låter inte alls normalt eller som en bra placering. Känns ju mer som att det är ett sånt hem man skulle bli placerad ifrån, inte till. Konstigt också att tillåta rökning i hemmet för ett barn. 

För 10 år sedan känns det som att man borde haft mer kunskaper kring lämplighet i val av fosterfamilj. Tyvärr är det säkert så att man accepterar det pga brist på fosterhem. Och att många fosterhem gör det för pengarna, inte för nåt genuint intresse för barnen. 
    Ja, det är väldigt grundläggande fakta att vissa familjehem bara gör det för pengarna. 
    När jag skrev det i en annan tråd fick jag inte medhåll direkt. 
  • Anonym (dock)
    Anonym (Fvjyf) skrev 2024-12-12 15:02:02 följande:
    Ja, det är väldigt grundläggande fakta att vissa familjehem bara gör det för pengarna. 
    När jag skrev det i en annan tråd fick jag inte medhåll direkt. 
    En del är väl idealister och tror inte att det finns sånt. 
  • dacosta
    Anonym (dock) skrev 2024-12-12 14:18:17 följande:
    Naturligtvis bör placeringen vara bättre än hemmet, inte lika illa eller sämre. Och högre krav bör kunna ställas på den som har som avlönat uppdrag att ta hand om barn som inte kan bo hemma med föräldrar. 

Och orsak till att man blir placerad kan vara oerhört många, inte alls alltid det handlar om unge på glid. Inte ens omsorgssvikt alla gånger, utan kan ju vara att den enda vårdaren blir svårt sjuk tex.
    du missade min poäng. jag sa att en placering handlar om att rädda upp där det brister - inte om att göra tillvaron Disney. visst, du kanske blir placerad för att den du bodde hos blev svårt sjuk, men då är en person kapabel som frisk den som fyller behovet i fråga - o den personen kan mkt väl ha det mindre hemtrevligt än där du kom ifrån, men det handlar om att du INTE SKA HAMNA PÅ GLID, dvs inte hamna utanför systemet. 

ditt liv är arg menat att bli bättre, av en placering. ditt liv är menat att få eller behålla en struktur som tillåter dig att fungera som kugghjul i systemet som är vårt samhälle.
  • Anonym (dock)
    dacosta skrev 2024-12-12 15:40:27 följande:
    du missade min poäng. jag sa att en placering handlar om att rädda upp där det brister - inte om att göra tillvaron Disney. visst, du kanske blir placerad för att den du bodde hos blev svårt sjuk, men då är en person kapabel som frisk den som fyller behovet i fråga - o den personen kan mkt väl ha det mindre hemtrevligt än där du kom ifrån, men det handlar om att du INTE SKA HAMNA PÅ GLID, dvs inte hamna utanför systemet. 

ditt liv är arg menat att bli bättre, av en placering. ditt liv är menat att få eller behålla en struktur som tillåter dig att fungera som kugghjul i systemet som är vårt samhälle.
    Nä jag missade inte din poäng, jag bara ifrågasatte den. 

Att komma till en placering som är så illa som TS beskriver familjehemmet, det är inte okej hur illa det än var i TS eget hem. Hur blir livet bättre av att leva med en rök-tant i ett sop-berg? 

Jag tycker att det är rimligt att ställa högre krav än så när samhället kliver in och omhändertar barn.
Svar på tråden Är det normal att bo i ett hem fullt av ”gångar” och skräp?