Agda90 skrev 2025-02-25 14:44:25 följande:
Jag har inget dåligt samvete över hur jag har valt att leva mitt liv!
Genom kosten - Paleo - har jag äntligen blivit frisk. Varför skulle jag äventyra det och gå över till vegankost som skulle ge mig näringsbrister då vegankosten inte är en artegenkost för människan? Så länge jag inte tar kosttillskott kan jag inte leva enbart på maten som vegan. Jag kan inte heller tillgodogöra mig någon proteinkälla som vegan då jag inte kan äta någon av de alternativ som finns för då blir jag SJUK!
Tänker inte lägga mig ner och gråta för att jag äter kött. Tänker inte ha dåligt samvete för det heller. Jag är noga med att välja kött från gräsbetande djur och enbart svenskt kött.
Att du har valt din linje är upp till dig. Men försök inte att tro att du kan ge mig dåligt samvete för att jag prioriterar hälsan för det går inte.
Är du samma person som mamomyn men under ett annat namn?
Jag har inte sagt att just du har dåligt samvete. Jag vet ju inte ens vem du är, och jag vet inte heller vem mamomym är - eller om du är samma person? Däremot tror jag att vissa personer som uttrycker sig väldigt argsint kan - i vissa individuella fall(Jag har inte sagt att det gäller just dig)-innerst inne någon gång känna ett sting i samvetet vad gäller de som får betala det högsta priset. Vissa utrycker sig nämligen väldigt aggressivt.
Jag kan inte uttala mig precist om just din specifika historia. Däremot kan jag säga att "paleodiet" inte är vad en del nutida svenskar tror. Tillgången på tex kött var långt långt mindre på stenåldern än den är i Sverige idag. Sverige har en mycket hög köttkonsumtion som har ökat dramatiskt sedan 1980-25-30% per person och år. Tråden är inte riktad just till dig och jag väntar mig inte att du skall tycka som jag. Tråden är mer riktad till andra som har ett annat tankesätt.
Vad gäller protein så finns det många olika vegetabiliebaserade proteinkällor som kan kombineras för att få ett visst spektrum av aminosyror. För egen del har jag inget emot att ta B12 i tillskott, Jag hade som jag nämnde innan bra värden vid senaste kontroll - fastän jag är gammal-så vad anser du att jag har näringsbrist i?
Jag bryr mig inte om ifall någon anser det jag äter "som arteget", Jag är en individ. Jag är ingen art. Jag äter det jag trivs med att äta, och vill fortsätta med det.
Jag har inte sagt att du kommer att lägga dig ned och gråta. Däremot finns det det som betalar det yttersta priset och det är just dessa gräsbetande djur. De kan inte tala för sig själva och därför vill jag vara lite grann av deras försvarsadvokat-men jag väntar mig INTE att jag skall "övertyga" just dig.
Jag var själv för ca 35 år sedan storkonsument av animalier, men jag önskade 1999 att inte längre efterfråga dödande av djur. Syftet med tråden är inte att som ett självändamål ge någon dåligt samvete. Syftet är bla att inspirera åtminstone någon att pröva några goda vegetabiliebaserade recept då och då-och att tala för ett uppvärderande av djur.
Tråden är som sagt inte riktad till dig utan till mer intresserade. Jag vill tala för djurs egenvärde och för barmhärtighet-för kärlek till djur.
Det lilla ordet barmhärtighet. Det lilla ordet kärlek. Det är vad som inspirerar mig och att tala för dem som inget språk har att uttrycka sig med - till de som är intresserade av ämnet på ett annat vis.