• Anonym (Djurvän)

Djurvänligt med mera vegetariskt på julbordet

Jag tycker synd om alla de grisar som just nu i denna stund - pga svensk mattradition vid jultid- sänks ned i koldioxidschakten för att gasas med koldioxid, Jag tycker synd om de långor (långan tillhör torskfiskarna) som blir till lutfisk, och de nötkreatur o grisar som blir köttbullar och korv.  Miljarder viltfångade fiskar kvävs långsamt ihjäl enligt tidningen Djurskyddet. Över 1000 miljarder fiskar viltfångas per år (en biljon-alltså svensk biljon-1000 gånger mer än engelska ordet "billion" som betyder miljard).

Det finns en hel del gott/spännande vegetariskt att pröva.Jag var själv "animaliefantast förr" men gick över till vegetabiliebaserat och saknar inget. Det går att göra ett helt vegetariskt julbord med många goda rätter eller åtminstone ett delvis/mera vegetariskt än många andra. Jag tycker det är positivt och mer djurvänligt med mer vegetabiliebaserade produkter än att ha mycket animalier som det ofta är på julbord.

• Svar på tråden Djurvänligt med mera vegetariskt på julbordet
  • Anonym (Djurvän)
    Anonym (Mamonym) skrev 2025-02-25 00:39:02 följande:
    Såm länge du attackerar mig med oönskade svar så kommer jag att göra detsamma. Det är bara för dig att sluta med detta så slutar även jag. Nej, jag gör inget fel i att äta kött och ditt tröttsamma predikande här i tråden har fått mig att fatta ett beslut om att öka min kött och animaliekonsumtion. Grattis till den bedriften. Det kommer inte att hålla livet ut. Sen får veganer lägre sexlust, rynkig hy och åldras i förtid utanpå eftersom er blodfattiga diet saknar kollagen och även könshormoner vilket man får från animalier. Återigen så bryr jag mig inte om vad krigande män tycker om veganism. Jo, socker lär det bli mycket av från frukt och kolhydrater, utöver allt raffinerat socker ni behöver som en fattig kompensation för låga järnvärden vilket gör annars människor trötta och orkeslösa. Diabetes har inget med köttkonsumtion utan snarare dåliga matvanor och dåligt leverne överlag. Det finns massor med kött som inte är processat. Chark är inte den enda typen av kött folk konsumerar om du trodde det. Så avsluta nu och svara inte mer. Då blir det inga fler svar från mig heller. Lämna mig ifred. Sluta vara "ojust" själv.

Du DUCKADE FRÅGAN! Jag sa inte "i att äta kött". Jag frågade om du skulle erkänna att du har ETT ENDA FEL I NÅGOT ALLS vad det än vara må! Jag erkänner att jag har 1000 0000 fel och brister, men jag tvivlar på att du skulle göra det samma-

NEJ-det stod om det igår-nya rön.

JAG ASVSLUTAR MED JUST DIG IDAG-eftersom just du och jag inte fungerar.  Jag kan absolut ta att andra har andra åsikter men just dig fungerar det inte med - men jag tänker fortsätter diskussionen MED ANDRA och göra egna inlägg i denna och i andra trådar. Det är tillåtet

• Anonym (Djurvän)
    Anonym (Vegetarian) skrev 2025-02-25 06:40:57 följande:
    Förlåt för att jag lägger mig i, men tycker dina inlägg är så komiska och detta är trots allt ett öppet diskussionstoryn. Hur mår du egentligen, varför denna aggressivitet? Från vad jag läst av det du skrivit så rekommenderar jag dig att lära dig att varva ner lite. Ta några djupa andetag, hoppas du får en fortsatt fin dag.

Tack.

Jag kan absolut ta att någon har andra åsikter, men just personangreppen i tråden har triggat mig.

Jag tänker att man måste få framföra åsikter även i etiska frågor där djup oenighet råder. Jag kan till och med ibland misstänka att en del av dem som kraftigast fördömer den linje som jag förespråkar (fast jag påstår inte att det gäller just signaturen mamonym då jag inte alls känner henne) i själva verket åtminstone någon gång känner ett sting av dåligt samvete allra längst där inne i själens djup någonstans.

Just diskussionen med m avslutar jag idag, men fortsätter skriva i tråden.

• Agda90
    Anonym (Djurvän) skrev 2025-02-25 11:57:01 följande:

Tack.

Jag kan absolut ta att någon har andra åsikter, men just personangreppen i tråden har triggat mig.

Jag tänker att man måste få framföra åsikter även i etiska frågor där djup oenighet råder. Jag kan till och med ibland misstänka att en del av dem som kraftigast fördömer den linje som jag förespråkar (fast jag påstår inte att det gäller just signaturen mamonym då jag inte alls känner henne) i själva verket åtminstone någon gång känner ett sting av dåligt samvete allra längst där inne i själens djup någonstans.

Jag har inget dåligt samvete över hur jag har valt att leva mitt liv!
    Genom kosten - Paleo - har jag äntligen blivit frisk. Varför skulle jag äventyra det och gå över till vegankost som skulle ge mig näringsbrister då vegankosten inte är en artegenkost för människan? Så länge jag inte tar kosttillskott kan jag inte leva enbart på maten som vegan. Jag kan inte heller tillgodogöra mig någon proteinkälla som vegan då jag inte kan äta någon av de alternativ som finns för då blir jag SJUK!

Tänker inte lägga mig ner och gråta för att jag äter kött. Tänker inte ha dåligt samvete för det heller. Jag är noga med att välja kött från gräsbetande djur och enbart svenskt kött. 

Att du har valt din linje är upp till dig. Men försök inte att tro att du kan ge mig dåligt samvete för att jag prioriterar hälsan för det går inte. 
  • Anonym (Djurvän)
    Agda90 skrev 2025-02-25 14:44:25 följande:
    Jag har inget dåligt samvete över hur jag har valt att leva mitt liv!
    Genom kosten - Paleo - har jag äntligen blivit frisk. Varför skulle jag äventyra det och gå över till vegankost som skulle ge mig näringsbrister då vegankosten inte är en artegenkost för människan? Så länge jag inte tar kosttillskott kan jag inte leva enbart på maten som vegan. Jag kan inte heller tillgodogöra mig någon proteinkälla som vegan då jag inte kan äta någon av de alternativ som finns för då blir jag SJUK!

Tänker inte lägga mig ner och gråta för att jag äter kött. Tänker inte ha dåligt samvete för det heller. Jag är noga med att välja kött från gräsbetande djur och enbart svenskt kött. 

Att du har valt din linje är upp till dig. Men försök inte att tro att du kan ge mig dåligt samvete för att jag prioriterar hälsan för det går inte. 

Är du samma person som mamomyn men under ett annat namn?

Jag har inte sagt att just du har dåligt samvete. Jag vet ju inte ens vem du är, och jag vet inte heller vem mamomym är - eller om du är samma person? Däremot tror jag att vissa personer som uttrycker sig väldigt argsint kan - i vissa individuella fall(Jag har inte sagt att det gäller just dig)-innerst inne någon gång känna ett sting i samvetet vad gäller de som får betala det högsta priset. Vissa utrycker sig nämligen väldigt aggressivt.

Jag kan inte uttala mig precist om just din specifika historia. Däremot kan jag säga att "paleodiet" inte är vad en del nutida svenskar tror. Tillgången på tex kött var långt långt mindre på stenåldern än den är i Sverige idag. Sverige har en mycket hög köttkonsumtion som har ökat dramatiskt sedan 1980-25-30% per person och år. Tråden är inte riktad just till dig och jag väntar mig inte att du skall tycka som jag. Tråden är mer riktad  till andra som har ett annat tankesätt.

Vad gäller protein så finns det många olika vegetabiliebaserade proteinkällor som kan kombineras för att få ett visst spektrum av aminosyror. För egen del har jag inget emot att ta B12 i tillskott, Jag hade som jag nämnde innan bra värden vid senaste kontroll - fastän jag är gammal-så vad anser du att jag har näringsbrist i?

Jag bryr mig inte om ifall någon anser det jag äter "som arteget", Jag är en individ. Jag är ingen art. Jag äter det jag trivs med att äta, och vill fortsätta med det.

Jag har inte sagt att du kommer att lägga dig ned och gråta. Däremot finns det det som betalar det yttersta priset och det är just dessa gräsbetande djur. De kan inte tala för sig själva och därför vill jag vara lite grann av deras försvarsadvokat-men jag väntar mig INTE att jag skall "övertyga" just dig.

Jag var själv för ca 35 år sedan storkonsument av animalier, men jag önskade 1999 att inte längre efterfråga dödande av djur. Syftet med tråden är inte att som ett självändamål ge någon dåligt samvete. Syftet är bla att inspirera åtminstone någon att pröva några goda vegetabiliebaserade recept då och då-och att tala för ett uppvärderande av djur.

Tråden är som sagt inte riktad till dig utan till mer intresserade. Jag vill tala för djurs egenvärde och för barmhärtighet-för kärlek till djur.

Det lilla ordet barmhärtighet. Det lilla ordet kärlek. Det är vad som inspirerar mig och att tala för dem som inget språk har att uttrycka sig med - till de som är intresserade av ämnet på ett annat vis.

• Anonym (Mamonym)
    Anonym (Vegetarian) skrev 2025-02-25 06:40:57 följande:
    Förlåt för att jag lägger mig i, men tycker dina inlägg är så komiska och detta är trots allt ett öppet diskussionstoryn. Hur mår du egentligen, varför denna aggressivitet? Från vad jag läst av det du skrivit så rekommenderar jag dig att lära dig att varva ner lite. Ta några djupa andetag, hoppas du får en fortsatt fin dag.
    Jag behöver inte ta några djupa andetag då min hälsa och mitt sinne är hälsosamma båda två. Rikta din falska välmening åt alla blodfattiga veganer med näringsbrist istället. 
  • Anonym (Mamonym)
    Anonym (Djurvän) skrev 2025-02-25 11:43:41 följande:

Jag tänker fortsätta skriva i min tråd där det är 100% frivilligt att läsa ett enda ord. Däremot avslutar jag diskussionen med just dig - eftersom just vi 2 inte fungerar i en diskussion, Men jag fortsätter tråden med diskussion med andra.

Det finns 2 just nu på FL som det inte fungerar för mig att föra diskussion med vilka är klyban och du.

Du kommer dock aldrig att få sista ordet mot mig. Det kan du glömma då jag inte ger detta till typer som bara ska bråka och provocera. Så sluta diskutera med mig då om du upplever att det inte funkar. Jag vill inte prata med dig heller. Jag talar hellre med folk som inte predikar utan klarar att se fler perspektiv än sitt eget.
  • Anonym (Mamonym)
    Anonym (Djurvän) skrev 2025-02-25 11:49:45 följande:

Du DUCKADE FRÅGAN! Jag sa inte "i att äta kött". Jag frågade om du skulle erkänna att du har ETT ENDA FEL I NÅGOT ALLS vad det än vara må! Jag erkänner att jag har 1000 0000 fel och brister, men jag tvivlar på att du skulle göra det samma-

NEJ-det stod om det igår-nya rön.

JAG ASVSLUTAR MED JUST DIG IDAG-eftersom just du och jag inte fungerar.  Jag kan absolut ta att andra har andra åsikter men just dig fungerar det inte med - men jag tänker fortsätter diskussionen MED ANDRA och göra egna inlägg i denna och i andra trådar. Det är tillåtet

Nej, jag har inte duckat någonting, dumheter. Jag erkänner fel först när jag faktiskt sagt något felaktigt vilket inte skett i denna tråd hittills. Det handlar om dåligt kött som har en massa giftga tillsatser. Inte naturligt svenskt ekokött vilket tvärtom är bra för kroppen då det innehåller näringsämnen som inte finns i vegansk kost. Bra. Skönt att slippa mer predikande. 
  • Anonym (Djurvän)

Detta är inte riktat till mamonym utan till andra ev närvarande i tråden.

I all fall något jag vill säga är bla att det finns många goda vegetabiliebaserade recept med spännande smak-kombinationer, och att det är möjligt att bidra till minskat djurdödande med att helt eller delvis äta vegetabiliebaserat och att ha och visa medkänsla med icke mänskliga kännande varelser,

Jag ser det som positivt att göra.

Miljarder landdjur och biljoner vattendjur(dvs långt många flera) dör för mäsnklig konsumtion

(Jag citerar inte mamonym här eftersom jag har avslutat samtalet just med henne och jag har själv inte skrivit här på en vecka. Dock adresserade  hon ju själv mig ovan igår och sade att jag skulle sluta diskutera med henne vilket jag ju faktiskt gjorde för någon vecka sedan.)

• Anonym (Mamonym)
    Anonym (Djurvän) skrev 2025-03-05 11:29:31 följande:

Detta är inte riktat till mamonym utan till andra ev närvarande i tråden.

I all fall något jag vill säga är bla att det finns många goda vegetabiliebaserade recept med spännande smak-kombinationer, och att det är möjligt att bidra till minskat djurdödande med att helt eller delvis äta vegetabiliebaserat och att ha och visa medkänsla med icke mänskliga kännande varelser,

Jag ser det som positivt att göra.

Miljarder landdjur och biljoner vattendjur(dvs långt många flera) dör för mäsnklig konsumtion

(Jag citerar inte mamonym här eftersom jag har avslutat samtalet just med henne och jag har själv inte skrivit här på en vecka. Dock adresserade  hon ju själv mig ovan igår och sade att jag skulle sluta diskutera med henne vilket jag ju faktiskt gjorde för någon vecka sedan.)

Och ändå var du tvungen att nämna mig vid namn. Sluta med det. Fult att baktala. 
  • Anonym (Vegetarian)
    Anonym (Djurvän) skrev 2025-02-25 11:57:01 följande:

Tack.

Jag förstår dig, har inte läst hela tråden men några inlägg bakåt och en del som svarar verkar vara väldigt trasiga människor. Absolut att man kan ha olika åsikter men att gå till personangrepp är att ta det för långt. Dessutom innehåller dessa inlägg rena faktafel vilka man en googling bort kan läsa på om själv. 

Försök att inte ta åt dig iaf. Jag tycker du verkar vettig och vissa människor går helt enkelt inte att diskutera med.

• Anonym (Mamonym)
    Anonym (Vegetarian) skrev 2025-03-05 13:44:18 följande:

Jag förstår dig, har inte läst hela tråden men några inlägg bakåt och en del som svarar verkar vara väldigt trasiga människor. Absolut att man kan ha olika åsikter men att gå till personangrepp är att ta det för långt. Dessutom innehåller dessa inlägg rena faktafel vilka man en googling bort kan läsa på om själv. 

Försök att inte ta åt dig iaf. Jag tycker du verkar vettig och vissa människor går helt enkelt inte att diskutera med.

Jag har redan diskuterat och lagt fram fullt legitima skälv till varför många av oss mår bättre av animalier i vår föda och en omnivor diet. Sluta baktala du också för du framstår knappast som mindre "trasig" själv. Det är oftast veganer som är trasiga pga järnbrist, inte vi som äter en allsidig kost.
  • Anonym (Vegetarian)
    Anonym (Mamonym) skrev 2025-03-04 10:28:48 följande:
    Jag behöver inte ta några djupa andetag då min hälsa och mitt sinne är hälsosamma båda två. Rikta din falska välmening åt alla blodfattiga veganer med näringsbrist istället. 

Försök att vara objektiv och läs vad du själv skriver. Vidhåller vid min åsikt att du behöver lära dig att tagga ner. Personangrepp är aldrig okej!

Absolut, skickar en stor kram åt alla veganer här som läser detta också. De vet liksom jag att med rätt kost och kosttillskott så lider de absolut inte av näringsbrist. Rena faktafel att vegan = blodfattig/näringsbrist. 

• Anonym (Djurvän)
    Anonym (Vegetarian) skrev 2025-03-05 13:44:18 följande:

Grazie mille! Glad
  • Anonym (Djurvän)

Gillar du AMERIKANSKA PANNKAKOR?

Ja, detta är ju ingen basmat, men om man någon gång vill göra något lite festligt/ om man gillar amerikanska pannkakor/ och vill göra dem veganskt så kan man göra så.

5dl vetemjöl

1 msk bakpulver

1msk strösocker

2 tsk vaniljsocker

2,5 dl veganskt mjölkliknande (soja/mandel/havre-)

1,5 dl vatten

Mjölkfritt margarin att steka med

"mjölk" o vatten tillsätts sist när smeten sätts ihop.

• Anonym (Mamonym)
    Anonym (Vegetarian) skrev 2025-03-05 13:55:50 följande:

Försök att vara objektiv och läs vad du själv skriver. Vidhåller vid min åsikt att du behöver lära dig att tagga ner. Personangrepp är aldrig okej!

Absolut, skickar en stor kram åt alla veganer här som läser detta också. De vet liksom jag att med rätt kost och kosttillskott så lider de absolut inte av näringsbrist. Rena faktafel att vegan = blodfattig/näringsbrist. 

Jag är redan objektiv och det är fortfarande inte din sak att tala om för mig hur jag ska bete mig så sluta upp med det och din överlägsna attityd.

Nej, det är inget faktafel att veganer ofta lider brist på järn och andra näringsämnen som inte finns i vegetabilier på samma effektiva sätt som i animalier. Det är därför som en övervägande majoritet av veganer återgår till sin naturliga diet i slutändan.
  • Anonym (Djurvän)

Kikärtor är en bra proteinkälla som jag tänker om det, liksom quinoa, nötter . tofu, edamama, hampa, kidneybönor seitan, chiafrön, sojabönor, sesamfrön, valllmofrön och solrosfrön.

En god kikärtssoppa kan göras med

1 gul lök

3 vitlöksklyftor

3 tomater

1 msk paprikapulver

1 tsk färsk timjan

700-800 g kikärtor väl sköljda och "avhälda" när man använder kikärtor i spad

1 l vatten

3 tsk grönsaksbuljong, pulver

200 g färsk babyspenat ( ca 2 stora nävar)

1 ms citronsaft 

salt, peppar lagom mycket efter smak

Sjud 15 min, mixa med stavmixer till önskad konsistens

• Anonym (Djurvän)

Det har seglat upp en debatt om ARLA:s mjölkpaket och bonden Hamid på sagda paket.

ARLA har utpekats som woke och jag hoppas (främst av djurrättsskäl) att många som - liksom jag är högerfolk - skall bojkotta ARLA (även om de då gör det främst av anti-woke-skäl och inte som jag mest av djurrättsskäl), men jag tror tyvärr att många inte kommer att ha styrkan att göra det (även om de är kritiska mot "wokepaketen"), för många till höger är så pass inbitna animaliekonsumenter, bla vad gäller mjölkprodukter, så jag tror att de kommer att fortsätta köpa marknadsledande ARLA:s produkter ändå-fast de kritiserar ARLA i sociala medier.

Men jag hoppas det bidrar till mindre försäljning för ARLA. ARLA:s verksamhet bygger ju ekonomin på dödande. Mjölkkor dödas vid ca 5 års ålder som "tack för mjölken" och deras kalvar vid ca 1,5 års ålder. Mjölkindustrin kan på så sätt inte skiljas ut ifrån köttindustrin. De ingår i samma system kan man uttrycka det,

Svar på tråden Djurvänligt med mera vegetariskt på julbordet