• Anonym (M)

Varannan vecka med bebis - vad göra vid sjukdom?

När man har dealen att ta varannan vecka med kolikbebisen, och sova i gästrummet varannan och så blir man sjuk lagom till sin vaken-vecka, hur gör man då? Den friska insisterar på att behöva sova, men den sjuka orkar inte heller.

• Svar på tråden Varannan vecka med bebis - vad göra vid sjukdom?
  • Spucks

Hur man ska hantera nätterna vet jag inte. Men hade jag en sån skitstövel till partner, som tvingar mig att hantera ett kolikbarn trots att jag är sjuk, skulle jag fundera väldigt noga på om jag faktiskt vill leva med personen.

• Anonym (Klara)

Man hjälps åt. Man skapar inte så oflexibla regler att man inte kan lösa vardagen med en bebis och en sjuk förälder. 

Men ni verkar inte ha familjen i fokus utan individen. 

Så vad bestämde ni när ni satte upp reglerna, ni måste ju ha förstått att något så här skulle kunna hända?

• Anonym (AA)
    Spucks skrev 2024-12-14 11:56:43 följande:

Hur man ska hantera nätterna vet jag inte. Men hade jag en sån skitstövel till partner, som tvingar mig att hantera ett kolikbarn trots att jag är sjuk, skulle jag fundera väldigt noga på om jag faktiskt vill leva med personen.

Beror på hur sjuk man är, har man dubbelsidig lunginflammation så visst. Förkyld? Nix pix.

Tycker du att det är värt att låta barnet växa upp med växelvis boende pga en kolikvecka?
  • Anonym (M)
    Anonym (AA) skrev 2024-12-14 12:37:33 följande:
    Beror på hur sjuk man är, har man dubbelsidig lunginflammation så visst. Förkyld? Nix pix.

Tycker du att det är värt att låta barnet växa upp med växelvis boende pga en kolikvecka?
    Va?
  • Anonym (AA)
    Anonym (M) skrev 2024-12-14 12:44:37 följande:
    Va?
    Läs gärna det jag citerade.
  • Anonym (Korvspad)

Den friska får ta det så klart. Det beror lite på hur dålig den sjuka är, man kanske kan hjälpas åt. Sedan att ni redan har skilda sovrum och tjafsar om vem som ska ha bebisen, det är tyvärr början till slutet. Är ni ens tillsammans eller bor ni ihop som singlar bara av bekvämlighet?

• Hjelm

Den friska får självklart ta det, även om det kan bero på hur sjuk den andra är. 
    I en familj hjälps man åt och har fokus på familjens välmående och den starke får ibland bära den svage. Hur kan ni ha missat det?
    Låter extremt oroande att ni inte ens kan komma överens om detta.

• Anonym (P)

Har ni separerat? I så fall är det ju bara att gilla läget. Annars låter det konstigt. Är ni ett par, en familj, då hjälps man åt.

• Anonym (AA)
    Anonym (Korvspad) skrev 2024-12-14 13:03:32 följande:

Den friska får ta det så klart. Det beror lite på hur dålig den sjuka är, man kanske kan hjälpas åt. Sedan att ni redan har skilda sovrum och tjafsar om vem som ska ha bebisen, det är tyvärr början till slutet. Är ni ens tillsammans eller bor ni ihop som singlar bara av bekvämlighet?

De skilda sovrummen beror sannolikt på att det inte går att sova i rummet med den skrikande bebisen.
  • Anonym (JB)

Är ni 14 år?
    Vuxna människor hade löst det genom att den friska föräldern hade fortsatt ta hand om barnet på nätterna. Givetvis för barnets skull. 

• Anonym (AA)
    Tow2Mater skrev 2024-12-14 19:59:47 följande:

Ta in en tredje person så ni båda får sova forsta natten.

om någon offrar sin nattsömn för skrik som går en på nerverna ja..
  • Tow2Mater
    Anonym (AA) skrev 2024-12-15 02:32:08 följande:
    om någon offrar sin nattsömn för skrik som går en på nerverna ja..
    Skulle inte du göra det för någon du bryr dig mycket om? eller om du fick tillräckligt mycket betalt?
  • Anonym (AA)
    Tow2Mater skrev 2024-12-15 12:59:57 följande:
    Skulle inte du göra det för någon du bryr dig mycket om? eller om du fick tillräckligt mycket betalt?
    Möjligtvis om jag var långledig, en vanlig helg? Nix, det hade jag inte.
Svar på tråden Varannan vecka med bebis - vad göra vid sjukdom?