• Anonym (Man)

Cancelkulturen kan vara det mest destruktiva vi har i samhället

Har ni reflekterat över detta? Ingen vill hamna i kylan eller kliva av sin befattning för att man tycker något, tar ett felaktigt beslut eller varit i ett sammanhang som inte passar det aktuella narrativet.

Vi skapar då en forcerad åsiktskorridor där andras åsikter, perspektiv, erfarenheter än det rådande gällande inte accepteras. Så istället för att diskutera olikheter på ett konstruktivt sätt så plockar vi bort alla som gör och tycker fel. Det i sin tur bidrar till att folk på många positioner inte vågar agera i dessa situationer utan blir endast bra på att skylta kring sin egen förträfflighet värdegrundsmässigt. Att visa att man är på rätt planhalva.

Politiker, beslutsfattare, chefer, rektorer mm blir istället rädda om sitt eget skinn och vågar inte ta debatter eller kanske ens tydliga beslut, utan det är säkrare att jamsa med.

• Svar på tråden Cancelkulturen kan vara det mest destruktiva vi har i samhället
  • Anonym (Bleep)
    Anonym (Man) skrev 2024-12-14 16:40:16 följande:
    Det är väl bara att du själv googlar och läser lite om det exempel jag påvisade. Om du nu är intresserad av att veta mer om ämnet och diskutera det.

I ditt fall verkar det vara som att diskutera religion med en ateist. Ateisten har full rätt att leverera sin sanning, men där tar diskussionen slut eftersom det inte går att övertyga hen om att fenomenet ens existerar.
    Så fungerar det inte. För att kunna bemöta det du påstår måste du komma med belägg för att det du påstår faktiskt är sant. Det gills inte att komma med ett svepande påstående och förvänta sig att folk bara ska hålla med om grundtesen utan att ge i alla fall ett exempel (Hänvisa till att man ska googla räknas inte som ett belägg). 
  • Anonym (Tänker)

Jag tänker mer på forskare som blir attackerade eller utfrysta för att forska på områden som inte verkar PK. Tex om du forskar på könsskillnader så är man inte lika populär. 

Det är en farlig väg att gå att selektivt välja vad som får forskas på o inte. Problemet med könsskillnader är att människor är så rädda för att det ska användas för att sätta dem i fack. Det är två olika saker. Man kan ha kunskap om könsskillnader utan att använda kunskapen på fel sätt. Men det är fortfarande viktigt att ha kunskap inom alla områden och du kan använda den till bra saker. 

Ibland så krockar det med en ideologi där någon bestämt sig ideologiskt att världen ska se ut på ett visst sätt och därför vill man inte der ska forskas på. 

• Anonym (Man)
    Anonym (Bleep) skrev 2024-12-14 16:44:20 följande:
    Så fungerar det inte. För att kunna bemöta det du påstår måste du komma med belägg för att det du påstår faktiskt är sant. Det gills inte att komma med ett svepande påstående och förvänta sig att folk bara ska hålla med om grundtesen utan att ge i alla fall ett exempel (Hänvisa till att man ska googla räknas inte som ett belägg). 
    Det fungerar inte heller så att jag bemödar mig med att försöka omvända personer till varje pris med en gedigen bevisföring. Jag bryr mig inte om folk tycker olika. Jag luftar bara en tanke jag har.
  • Anonym (Tänker)
    Anonym (Bleep) skrev 2024-12-14 16:44:20 följande:
    Håller med dig i mycket. Men inte till helt 100 procent. 
    Genom att alltid begära exempel o källor så kommer det göra att en hel del åsikter, tankar och synvinklar blir bortsållade och tystade. Det kommer bara bli de som har fina källor att backa upp saker med som får komma till tals. 

Forskning visar att det inte alltid är den som är mest talför som alltid sitter med de bästa lösningarna. Ibland är det den tystaste som faktiskt har bra lösningar. 

Många sitter med smarta synvinklar men kanske inte alltid kommer ihåg, har kunskapen om eller vet var man ska hitta källan till det. Men likväl är bra synvinklar på problemet. Om de inte får komma till tals på grund av att de inte snyggt kan ge exempel så kommer debatten lätt bli vinklad och en stor del missas. 
  • Anonym (Bobo)
    Anonym (Man) skrev 2024-12-14 16:50:26 följande:
    Det fungerar inte heller så att jag bemödar mig med att försöka omvända personer till varje pris med en gedigen bevisföring. Jag bryr mig inte om folk tycker olika. Jag luftar bara en tanke jag har.
    Du lägger fram din åsikt som sanning utan att ha några belägg och kräver att folk ska tycka som du för att vara med i diskussionen.
    Hur skört är ditt ego om du startar en tråd för att enbart få medhåll?
  • Anonym (Bobo)
    Anonym (Tänker) skrev 2024-12-14 16:51:46 följande:
    Håller med dig i mycket. Men inte till helt 100 procent. 
    Genom att alltid begära exempel o källor så kommer det göra att en hel del åsikter, tankar och synvinklar blir bortsållade och tystade. Det kommer bara bli de som har fina källor att backa upp saker med som får komma till tals. 

Forskning visar att det inte alltid är den som är mest talför som alltid sitter med de bästa lösningarna. Ibland är det den tystaste som faktiskt har bra lösningar. 

Många sitter med smarta synvinklar men kanske inte alltid kommer ihåg, har kunskapen om eller vet var man ska hitta källan till det. Men likväl är bra synvinklar på problemet. Om de inte får komma till tals på grund av att de inte snyggt kan ge exempel så kommer debatten lätt bli vinklad och en stor del missas. 
    Man kan absolut tycka saker och ha kloka tankar i en diskussion, men när man påstår att det är en sanning man lägger fram krävs det mer.
  • Anonym (Man)
    Anonym (Bobo) skrev 2024-12-14 16:52:38 följande:
    Du lägger fram din åsikt som sanning utan att ha några belägg och kräver att folk ska tycka som du för att vara med i diskussionen.
    Hur skört är ditt ego om du startar en tråd för att enbart få medhåll?
    Varför känner du att du behöver plocka in mitt ego och bli personlig? Det säger nog mer om dig.

Jag vet att folk tycker olika och har inga problem med detta. Men tänker inte lägga ner min själ i att försöka överbevisa personer som inte tror ett dugg på denna tanke. Om jag tänkte att jag skulle behöva överbevisa alla och att alla ska tycka som mig så skulle jag nog ha ett skört ego tänker jag. Men så är det inte.
  • Anonym (Man)
    Anonym (Bobo) skrev 2024-12-14 16:53:59 följande:
    Man kan absolut tycka saker och ha kloka tankar i en diskussion, men när man påstår att det är en sanning man lägger fram krävs det mer.
    Jag menar inte att det är en allmän sanning. Det är en tanke som jag har som luftas på ett diskussionsforum.
  • Anonym (KR-TR)

Cancel culture för tankarna till Roseanne Barr och hur hon kickades ut ur sin egna populära TV show Roseanne efter att hon skämtade om några andra personer och blev anklagad för rasism. 

• Anonym (Bleep)
    Anonym (Man) skrev 2024-12-14 16:58:47 följande:
    Jag menar inte att det är en allmän sanning. Det är en tanke som jag har som luftas på ett diskussionsforum.
    Okej så du tänker att det ofta förekommer att folk blir cancellade pga "fel åsikter". Du vill att vi ska diskutera en teori att det skulle kunna vara så men det finns inget belägg för att det faktiskt är så någon annanstans än utanför ditt huvud? Flummigt...
  • Anonym (Bobo)
    Anonym (KR-TR) skrev 2024-12-14 19:11:33 följande:

Cancel culture för tankarna till Roseanne Barr och hur hon kickades ut ur sin egna populära TV show Roseanne efter att hon skämtade om några andra personer och blev anklagad för rasism. 

Anklagad för? Läste du hennes tweets?
  • Anonym (Man)
    Anonym (Bleep) skrev 2024-12-14 20:03:37 följande:
    Okej så du tänker att det ofta förekommer att folk blir cancellade pga "fel åsikter". Du vill att vi ska diskutera en teori att det skulle kunna vara så men det finns inget belägg för att det faktiskt är så någon annanstans än utanför ditt huvud? Flummigt...
    Du anser att det är flummigt för att du inte vill eller tror att det finns en cancelkultur som påverkar samhället. Jag tror det.

Jag tror att vissa säger rätt saker bara för att kunna behålla sina positioner och att man undviker att ta vissa diskussioner och beslut för att det kan leda till konsekvensen att man får en mobb efter sig och blir av med sitt jobb etc
  • Anonym (Man)

Ett försök att komma undan när man sagt något som upprör är att pudla. Många politiker kör med detta då deras förslag inte gillas. Pudlar gör man inte för att man ändrar åsikt. Pudlar gör man för att hänga kvar i det sammanhang man riskerar att uteslutas ur.

Svar på tråden Cancelkulturen kan vara det mest destruktiva vi har i samhället