• Anonym (ANONYM - TRÖTT PAPPA)

Behöver råd – Hur hanterar jag detta för mina barns skull?

Hej,
    Jag är en man i 35-årsåldern, gift och pappa till tre fantastiska barn på 2, 3 och 6 år. Min fru är sjukskriven sedan flera år tillbaka och jobbade tidigare inom skolvärlden. Jag försöker göra allt för att få vår vardag att fungera, och mina barn är min högsta prioritet.
    Jag har ett flexibelt jobb och tar ansvar för att lämna och hämta barnen från förskola och skola varje dag. Jag är aktiv i deras liv och ser till att de får kvalitetstid och fysisk aktivitet. När jag jobbar hemifrån passar jag även på att umgås med min fru, exempelvis genom att äta lunch tillsammans när barnen är i skolan eller förskolan.
    Trots detta är vår relation väldigt ansträngd. Min fru uttrycker att hon förväntar sig förståelse från mig och säger att hennes sätt att agera ? både verbalt och fysiskt ? beror på att hon har ADHD. Hon höjer sig själv mycket och trycker samtidigt ner mig, vilket får mig att känna mig otillräcklig.
    Hon säger att jag aldrig frågar hur hon mår eller hur dagen har gått för henne när vi andra är på jobbet, skolan och förskolan. Hon berättar att hon städar i åtta timmar och lagar mat i åtta timmar varje dag (enligt henne) och att detta har tagit kol på henne, vilket är anledningen till att hon agerar utåt mot mig.
    Det har även förekommit både verbalt och fysiskt våld. Hon har spottat på mig, kallat mig för nedvärderande saker och hotar dagligen med skilsmässa om saker inte går hennes väg. Hon säger också att jag aldrig kommer hitta någon bättre än henne och att hon är finare än alla jag någonsin varit i närheten av.
    Vi har provat parterapi tidigare, vilket jag tyckte var givande, men hon valde att vi skulle sluta eftersom hon ansåg att det var dåligt. Min familj har försökt hjälpa oss, men de har dragit sig tillbaka då de känner sig illa behandlade av henne. Hon skyller detta på mig och förväntar sig att jag ska få dem att hjälpa henne med allt hon behöver.
    Att känna till om mig: Jag är både fysiskt och mentalt stark. Jag har tränat och tävlat i brottning och thaiboxning, och jag klarar av väldigt mycket våld, men det här är något annat. Det är inte bara det fysiska, utan det verbala och psykiska som bryter ner mig steg för steg.
    Jag känner mig maktlös och nedtryckt. Jag försöker verkligen göra mitt bästa som pappa och make, men jag vet inte hur jag ska fortsätta så här. För barnens skull vill jag att vi ska ha en fungerande familj, men jag vet inte längre vad som är rätt väg framåt.
    Har någon varit i en liknande situation? Hur hanterar man en relation där man ständigt känner sig nedvärderad och samtidigt försöker hålla ihop för barnens skull? Alla råd eller erfarenheter är välkomna.
    Tack för att ni tog er tid att läsa.
  • Svar på tråden Behöver råd – Hur hanterar jag detta för mina barns skull?
    Anonym (SC) skrev 2024-12-15 05:19:55 följande:

Tror det är snett att tänka att man ska hålla ihop för barnens skull. Vad visar ni för dom just nu? Kommer dom växa upp och tro att det är normalt att i en relation så kan man behandla varandra hur som helst, att det ingår att ta skit från sin partner utan att stå upp för sig själv? Vilken bild av ett förhållande marinerar ni era barn i? Vad kommer dom ha för förväntningar på relationer i framtiden när dom själva ska börja navigera det landskapet? Kommer dom kunna ha hälsosamma relationer där man sätter gränser för sig själv?

Mina föräldrar hade en otroligt toxisk relation, dom var riktigt dåliga för varandra. Och i mitt fall var det i huvudsak min mamma som utövade psykisk misshandel mot min pappa och det var antingen konflikter eller gå på äggskal hemma. Den bästa dagen i mitt liv var när dom berättade att dom skulle separera. 

Det bästa är inte alltid att hålla ihop "för barnens skull". Era barn kommer antagligen ta mer skada (än vad dom redan gjort). Du gör dina barn en björntjänst om du stannar kvar där du är nu. 

Tro mig, era barn märker och ser allt. Även det mellan raderna. 

Hej

Tack för att du delar med dig. 

Jag har varit i tankarna om skilsmässa ett antal gånger, samtidigt som jag hela tiden försöker kämpa och vänta på att hennes "vanliga" jag kommer tillbaka.. 

Jag vet inte om det här är ett tillfälligt beteende eller om det är här för att stanna.

Hon går till psykolog för att söka hjälp, men jag vet inte vad för typ av hjälp hon sökt hos psykologen, men  jag hoppas det är för henne.
  • Anonym (?)
    Anonym (ANONYM - TRÖTT PAPPA) skrev 2024-12-15 10:56:08 följande:
    Hej

Jag har varit i tankarna om skilsmässa ett antal gånger, samtidigt som jag hela tiden försöker kämpa och vänta på att hennes "vanliga" jag kommer tillbaka.. 

Jag vet inte om det här är ett tillfälligt beteende eller om det är här för att stanna.

Hon går till psykolog för att söka hjälp, men jag vet inte vad för typ av hjälp hon sökt hos psykologen, men  jag hoppas det är för henne.
    Vad vore bäst för barnen?
  • Anonym (Wq)

Jag är ingen förespråkare för skilsmässa så fort det är någonting. Tvärtom så anser jag att har man valt varandra och valt familj tillsammans så är det det som gäller livet ut oavsett hur känslor etc förändras. Dock, i fall som det här när det faktiskt finns våld med i bilden så är skilsmässa enda vägen att gå. Saker som våld eller otrohet är direkta vägar till separation. Du ska inte behöva leva med att bli utsatt för våld och barnen ska inte behöva växa upp och bevittna våld mellan föräldrarna. 

Anonym (Kvinnan) skrev 2024-12-15 02:13:47 följande:
    Oj vilken jobbig situation. Jag förstår att det inte känns kul för dig. Vårt liv har vart lite lika nu sista tiden men utan nedtryckningarna. Jag är den sjukskrivna 35-åriga kvinnan med ADHD. Däremot skulle jag aldrig få för mig att trycka ner min man. Jag har vetat om min ADHD länge men inte förrän det här året faktiskt börjat förstå vad det egentligen innebär för mig. Jag har vart sjukskriven heltid några veckor men större delen av tiden 50%. Min ADHD gör att jag mår så sjukt mycket sämre av att bara vara hemma därför har jag bara vart deltidssjukskriven. Så många delar påverkas av min ADHD och jag hamnade i utbrändhet på grund av flera situationer som lades på varandra. Allt kombinerat blev för mycket att hantera och bägaren rann över. Så alla ADHD traits om vi säger så använder jag som förklaringar för vissa saker är svårare men verkligen inte som ursäkta för att bete mig hur som helst. Mina strategier har funkat bra tills dom inte gjorde det längre. Men mitt fokus har hela tiden vart nu sedan min sjukskrivning att hitta och bygga upp nya strategier för att navigera det här livet. Tre barn blev min gräns men det i kombination av två andra kriser utanför min kontroll kollapsade allt. Personer med ADHD har ju en del egenheter men man kan ju inte skylla ifrån sig. Då får man ju be om hjälp. Jag har verkligen sökt hjälp från alla håll jag kan för att kunna bygga upp livet igen och kunna återgå till vardag och jobb med strategier som funkar. 

Min man har vart en klippa i allt det här och gör så himla mycket för mig i vardagen. Hämtningar, lämningar, mat, aktiviteter osv. Jag har hjälpt så mycket jag kunnat och när jag inte kunnat har jag mått så dåligt för att jag lägger så mycket på honom. Aldrig i min vildaste fantasi skulle jag behandla honom som skit. Självklart kan jag tappa det på honom precis som han kan på mig men det är något helt annat än systematisk misshandel vilket det låter som att du får utstå. 

Har hon någon medicin för sin ADHD? Det har verkligen vart avgörande för mig. Jag gjorde slut på all min mentala energi på jobbet vilket gjorde att det inte fanns något kvar till familjen sen. Men med medicin gick det så mycket bättre. Jag vart trevligare att ha å göra med, var inte lika lättirriterad och sur. 

Vi går även i familjerådgivning och lär oss massa om varandra och vår relation. Det är viktigt att skapa en förståelse för varandra. Det låter som att din fru anser att hon är the one and only, number one och the only one. Jag skulle nog vilja påstå att dessa beteenden är förkastligt men även högst oattraktiva. 
    Jag förstår att du sitter i en svår situation med det här och det låter som att du förtjänar bättre. Men hur är hon mot barnen? Vad gör hon under sin sjukskrivning? Har hon någon plan för att kunna komma tillbaka till jobbet? Lagar hon mat och städar 8 timmar per dag tycker jag absolut det låter som att hon borde kunna jobba i sitt liv igen. 

Jag tog tag i detta direkt och sökte kontakt med psykiatrin för läkemedel och stöttning. Jag gick kurser för att hitta strategier och skapa struktur och jag tog kontakt med psykolog och pushade för psykoterapi. Jag vägrade hamna i en långtidssjukskrivning och bara sitta hemma för jag visste att låter jag det gå dit kommer det vara svårt att återvända. Vid ADHD är ju fysisk aktivitet super viktigt. Tränar hon? 
    Det låter som att hon behöver få huvudet ur arslet och faktiskt börja ta lite eget ansvar. Jag gissar att hon är en vuxen kvinna och inte något barn. Det du beskriver låter som oansvarigt och väldigt otacksamt beteende. Ber om ursäkt om jag är för rak eller helt misstolkat situationen. Jag vet att allas diagnos är olika men mitt huvud mår helt klart bättre när det får jobba lite, tänka lite, utmanas lite. Att bara städa skulle jag nog bli galen på. 

Jag vet inte vad jag kan säga mer än att det låter som att du förtjänar bättre än att bli behandlad så. 
    Våra barn är 10, 8 och 2 år gamla. Så vi har också 3. Varav 1 med ADHD och en med högfungerande autism och ADHD och ska vi vara helt ärliga med oss själva lär ju 2 åringen också ha ADHD. Men jag känner att det är viktigt hur man gör i sådana här situationer och vad det förmedlar till barnen. Och framförallt vilken syn dom kommer ha på relationer i framtiden. Vill du att dina barn ska bli behandlade så här i sina relationer? Risken är stor om det är de dom växer upp med som det normala. 
    En till aspekt att se det tänker jag. Och en person kan inte ta hur mycket som helst heller. 

Ta hand om dig. Och om du inte mår bra kommer du inte kunna finnas där för barnen heller. Som dom säger på flyget, sätt på dig själv syrgasmasken först för svimmat du kan du inte hjälpa någon alls.
    Hej

Hon har medicin för ADHD Elvanse 70mg × 2 gånger om dagen. Hon har även sömnsvårigheter så hon tar olika typer av lugnande/sömntabletter. Jag tror att hon hamnar på noll när hon blandar ihop dom, på det så röker hon minst 1 paket om dagen och dricker minst 6 redbull om dagen.

Hon är 32 år gammal och hon tar ansvar till en viss del, men så fort det inte går enligt hennes väg, så blir ingen rätt behandlad längre. Hennes städ och matlagning är hennes sätt att aktivera sig enligt henne. Jag har försökt få henne att promenera dagligen eller börja träna, men misslyckats, försökt hitta hennes hobby men det finns ingenting som intresserar henne.
  • Anonym (?)
    Anonym (ANONYM - TRÖTT PAPPA) skrev 2024-12-15 11:17:35 följande:
    Hej

Hon har medicin för ADHD Elvanse 70mg × 2 gånger om dagen. Hon har även sömnsvårigheter så hon tar olika typer av lugnande/sömntabletter. Jag tror att hon hamnar på noll när hon blandar ihop dom, på det så röker hon minst 1 paket om dagen och dricker minst 6 redbull om dagen.

Hon är 32 år gammal och hon tar ansvar till en viss del, men så fort det inte går enligt hennes väg, så blir ingen rätt behandlad längre. Hennes städ och matlagning är hennes sätt att aktivera sig enligt henne. Jag har försökt få henne att promenera dagligen eller börja träna, men misslyckats, försökt hitta hennes hobby men det finns ingenting som intresserar henne.
    Så vad tänker du göra?  Stanna eller ta tag i situationen? Leva i ett förhållande med våld och fysisk misshandel? 
  • Anonym (Stå upp för dig själv)

Det är dags för henne att ta av sig offerkoftan och börja ta lite ansvar för sitt agerande och mående. Hon kan inte använda sin diagnos som sköld och bete sig hur som helst för det. Sen att det är alla andras fel att hon gått in i väggen - där har man själv ett ansvar att äga sin situation. Att hon skulle laga mat och städa i åtta timmar per dag känns också helt befängt, eller så är hon sjukt ineffektiv. Rimmar ju sådär med att hon skulle vara sååå bra, då hade hon väl inte gjort sig till ett offer för omständigheterna så att säga. 

Sätt hårt mot hårt när hon säger att du aldrig kommer hitta någon bra och hon vill skiljas. Berätta att det lär finnas en uppsjö av diagnosfria kvinnor som klarar av att arbeta, inte stickar sig en offerkofta och använder den som ursäkt för att inte ta tag i sitt liv. Fråga henne också hur hon tänkt klara ekonomin och rodda barnen varannan vecka. Och hur hon hittar någon som tycker att ovanstående omständigheter (sjukskriven, ensamstående förälder) är särskilt attraktivt. 

• Anonym (D)

Hoppas barnen berättar i skolan eller på förskolan. Då riskerar du också förlora dina barn för att du inte skyddade dom från detta. 

Du har en skyldighet att skydda dina barn från att leva med detta varje dag. Barn ska inte bevittna våld bland sina föräldrar. 

• Tow2Mater
    Anonym (ANONYM - TRÖTT PAPPA) skrev 2024-12-15 10:51:28 följande:
    Hej 

Tack för tips

Familjen vet om allting och det har skett mycket framför familjen också, men hon är expert på att måla upp en bild som inte stämmer. 

Hon vänder gärna familjen emot mig när möjligheten ges. Enligt henne, så är det jag som gjort att hon har gått in i väggen (sjukskriven för utbrändhet) och det är något hon gärna skyltar upp för andra, men till mig så var det flera att hon hade en dålig chef / dålig arbetsgivare som hon inte var nöjd med.

Hon är en jättebra mamma och fru när hon är samlad, inget våld eller hot mot barnen på något sätt. 
    Som flera sagt tidigare, borde du lämna.

Eftersom hon var sjukskriven redan när hon blev gravid med både andra och tredje barnet har hon själv ett stort ansvar till situationen. Utbrandhet handlar inte bara om jobbet utan om ens hela livsval. Du kan säga det till henne.
  • Anonym
    Anonym (D) skrev 2024-12-15 12:00:02 följande:

Hoppas barnen berättar i skolan eller på förskolan. Då riskerar du också förlora dina barn för att du inte skyddade dom från detta. 

Du har en skyldighet att skydda dina barn från att leva med detta varje dag. Barn ska inte bevittna våld bland sina föräldrar. 

Dumheter.

Ts blir inte av med barnen för det som redan har hänt. Dock kan det krävas att han ser till att barnen får ett harmoniskt liv framöver.
    Då kan också frun få adekvat hjälp och det blir upp till henne att ta emot den.
  • Anonym (Carolina)

Hej!

Jag har arbetat med och gör det ännu med kolleger med ADHD och jag måste faktiskt säga att de har och är mina allra bästa arbetskamrater jag någonsin har haft!
    De har alltid varit att räkna med och har alltid visat stort engagemang och vi har alltid haft och har ett fantastiskt samarbete där vi kompletterar varandra och får saker gjorda, starkt teamwork.

Vad jag vet lever dem i bra och starka förhållanden med sina respektive.

Att ha ADHD är ingen ursäkt att vara otrevlig eller trycka ned någon, har man självinsikt så arbetar man på de bitarna som inte fungerar väl, det behövs en jävla och pannben vilja att hitta en struktur och funkar det inte kan man inte bara lägga sig ner och ge upp.

Klart att ADHD kan vara ett hinder i mycket och det kan bli lätt att bli utbränd MEN att inte ha några MÅL framåt och att vilja få det att funka, speciellt om man har familj är inte rätt mot de inblandade.
    Ni lever i ett destruktivt familjeliv och barnen har dåliga förebilder.

Det finns en gräns med allt och det är inte bara en person som ska jobba på förhållandet och vara den som allt hänger på och dessutom få skit för det och själv må dåligt.
    Man har ett ansvar oavsett och man måste inse vad man själv bidrar med och vilken dynamik man skapar i familjen, en diagnos kan inte vara en långsiktig ursäkt medan någon annan går under.

Du behöver ställa ett ultimatum och få veta vad hennes långsiktiga mål är nu när hon vet att det hon gjort hittills inte har hjälpt.
    Man kan inte lägga allt hopp i att vi har det ju så bra annars, att hon kan vara kärleksfull.

Tänk på dig själv nu och barnen.

Ps jag har också ADHD och det har inte begränsat mig sedan jag lärt mig olika strategier och aldrig att jag lastat över mina problem på andra, lättat på hjärtat ja, men också tagit emot den hjälpen jag behövt och till sist a l d r i g gett upp att leva ett härligt och kärleksfullt liv med mina nära och kära! 

• Anonym (Ui)
    Anonym (ANONYM - TRÖTT PAPPA) skrev 2024-12-15 10:45:17 följande:
    Hej

Hon är sjukskriven pga. utbrändhet och andra besvär som migrän, olika typer av rygg-, magsmärtor, varje dag är det något nytt känns det som.
    Du skriver att hon varit sjukskriven i flera år, sen innan barnen kom eller?
  • Anonym (Sofi)

Jag tycker såhär. Du har kämpat länge nog och det har inte blivit bättre. Ha inte dåligt samvete om du funderar på att gå vidare utan henne i livet. 

Det krävs ju två för att en relation ska fungera. Era barn behöver lugn och ro och om du ska ha en relation så ska den vara en bra förebild för barnen, något de kan relatera till på ett bra sätt när de själva ger sig in i kärlekslivet. 

Jag tror du vet innerst inne att detta har kommit till vägs ände. Men det är svårt att nästla sig ur en lång och komplicerad relation. Jag tror ändå att det är rätt väg att gå i ditt fall. 

• Anonym (M)
    Anonym (ANONYM - TRÖTT PAPPA) skrev 2024-12-15 10:56:08 följande:
    Hej

Har du övervägt att det här kanske faktiskt är hennes riktiga jag? 

Våld och psykisk misshandel kommer smygande, särskilt när man blir alltmer fäst vid varandra genom att flytta ihop och få barn tillsammans. 

För kvinnor är ovanstående riskfaktorer och det är säkert samma sak med kvinnliga förövare. Nu är du bunden till henne och hon behöver inte hålla tillbaka de sidor hon kanske lyckades dölja i början. 

Man blir inte som hon pga ADHD och utbrändhet. Att ta steget att använda våld handlar om något annat . 

Är det något jag har lärt mig av att gå igenom din situation så är det att vissa människor saknar delar av känsloregistret och det går inte att nå dem genom empati och förståelse eftersom de inte fungerar som vi eller kan förstås utifrån hur en normal person fungerar. 

Jag lämnade mitt ex eftersom jag inte ville utsätta mitt barn för den situationen. Du kanske tror att du döljer det som pågår men de förstår mycket mer än man tror. 

Utifrån din beskrivning av henne tror jag inte att någon i den här tråden skulle anlita henne som barnvakt och dina barn lever med henne hela tiden. De behöver skyddas från henne. 

Jag känner ingen som tackar sina föräldrar för att de höll ihop en destruktiv relation för barnens skull.

Du har normaliserat en situation som är både farlig och destruktiv. Du måste prata med en terapeut eller liknande. Jag har själv haft kontakt med kvinnojouren så jag vet inte hur mansjouren fungerar men det är ju också ett alternativ. 

Ta det från mig som har gått igenom det du beskriver - lämna henne så fort du kan och ta barnen med dig. Hon kommer säkert att hota med både det ena och det andra men bry dig inte om det. Du kan även ringa familjerätten för rådgivning. 

Jag gillar inte att folk ibland slänger sig med diagnoser men hon har flera oroväckande drag som självfallet våldsamheten men även en parasiterande livsstil och ett manipulativt beteende. Hon påminner om mitt ex som har (konstaterade) psykopatiska drag. 

• Anonym (Kvinnan)
    Anonym (ANONYM - TRÖTT PAPPA) skrev 2024-12-15 11:17:35 följande:
    Hej

Jag förstår. Det låter som att hon dragit på offerkoftan rätt hårt om sig. Inget låter som hennes fel. Men tyvärr kommer det nog inte ändras alls förrän hon får den insikten och det är nog som med missbruk, man måste slå hårt i botten för att vilja förändra något. Jag förstår att det är svårt att tänka tanken om du älskar henne och ni vart tillsammans länge men jag tror som alla andra här att du behöver lämna. Eller ge ett ultimatum om att du kommer göra det om inget händer. Era barn kan inte vistas i den där toxiska miljön och tro att det är okej att bli behandlad så eller att behandla andra så. 
  • Anonym

Du ska kräva att ni tar hjälp utifrån.
    Beställ tid på familjerådgivning. Gå dit själv om hon inte följer med.
    Du måste visa att nu släpper du in hjälp utifrån. Vägra befinna dig på platsen där hon och ingen annan bestämmer.
    Hon måste ta emot hjälp utifrån. Det här är inget som ni kommer reda ut själva.
    Om du beslutar dig för separation så är det viktigt att ni har ett bra samarbete. Där kan familjerådgivning underlätta

• Anonym (sanningen)

Du är misshandlad. Lämna, idag.

En diagnos ursäktar inte elakheter och våldsamt beteende och även de flesta med NPF förstår detta.

Sök ensam vårdnad om barnen direkt och orosanmäl tills du får det.

Den här kvinnan kan sedan antingen söka hjälp för att jobba på sitt beteende eller gå under, du kan inte fixa det åt henne.

Svar på tråden Behöver råd – Hur hanterar jag detta för mina barns skull?