• Anonym (Bu)

Av vilken anledning har ni bil?

Jag har bil för att lättare kunna åka till min partner när helst jag vill. Han bor ca 1 timme ifrån mig med bil och om jag hade vart tvungen att åka buss var gång då hade jag aldrig kunnat åka till honom mitt i vardagen om jag jobbade dagen efter. Nu kan jag ju stanna över natt om jag vill och dra direkt till jobbet.
    Sen så jobbar jag varannan helg i en närliggande kommun och tyvärr går inte bussen dit så tidigt på morgonen på helgerna. 

När jag inte hade min nuvarande pojkvän och dessutom jobbade i min stad så hade jag inte bil. Sålde den jag då hade jag ansåg det vara en onödig utgift med en bil som mestadels stod still. Tog mig fram i stan gåendes eller på cykel. vilket jag fortfarande gör. 

• Svar på tråden Av vilken anledning har ni bil?
  • Anonym (Bu)
    Mandel skrev 2024-12-16 16:01:15 följande:
    Vet inte. Även om den är köpt kontant så kostar ju skatt, försäkring, service och det är ändå skönt att ha en bil när man ska handla mycket/större saker, vill ta en roadtripp eller så.

Visserligen sant. Det är ju något man får ta i beräkningen med om man behöver egen eller om det går att lösa på annat vis. 

Tex på sommaren har jag tillgång till mina föräldrars bil om jag vill då de är mestadels ute med husbilen. Men givetvis är det ju inte alla som har någon som de kan låna bil utav. Och hyra bil krävs ju lite mer planering och kanske inget man helst gör bara för en dag. Utan då kanske en weekend eller vecka! 

• Anonym (J)

Vi har två bilar, har inga andra möjligheter att ta sig än via en bilfärd, ingen kommunaltrafik. Vi båda jobbar hemifrån. Tycker vi kan klara oss med en bil egentligen, men det är väl praktiskt med en truck förstås.

• Anonym (P)

För att underlätta våra liv. Vi bor i stan och använder bilen när vi ska till min mans föräldrar som bor 40 mil bort, eller till mina som bor 20 minuter bort med bil, men en dryg timme kommunalt. Vi brukar också åka och storhandla eller besöka vänner som bor utanför stan.

• Anonym (H)

Vi har två bilar. Vi åker till jobbet och använder vid handling ochen och annan resa. Så varför, ja det är bekvämt

• Tremere

För att jag är/har:
    1. Bekväm
    2. Har 13 km till jobbet och måste ha minst ett byte om jag åker kommunalt
    3. Har husvagn
    4. Tycker om att köra bil

• Anonym (Bu)
    Tremere skrev 2024-12-16 16:34:42 följande:

För att jag är/har:
    1. Bekväm
    2. Har 13 km till jobbet och måste ha minst ett byte om jag åker kommunalt
    3. Har husvagn
    4. Tycker om att köra bil

Bara nyfiken hur lång tid tar det att köra till jobbet? Stadskörning/landskörning? 
  • Tremere
    Anonym (Bu) skrev 2024-12-16 16:44:19 följande:
    Bara nyfiken hur lång tid tar det att köra till jobbet? Stadskörning/landskörning? 
    Med bilen 16-20 minuter och med kommunal trafik ca 30-40 min.
  • Anonym (J)

I framtiden så tror jag det kommer att vara ovanligt att äga en bil (om inte annat för ett entusiast syfte) gissar att man har ett abonnemang, vill man åka någonstans så dröjer det inte länge förrän ens självkörande fordon dyker upp.

kanske som för infrastruktur såsom internet eller mobilabonnemang, bättre täckning i område si och så. 

• Anonym (Bu)
    Tremere skrev 2024-12-16 17:03:32 följande:
    Med bilen 16-20 minuter och med kommunal trafik ca 30-40 min.
    Ok, ja det är ju inte så stor skillnad på att cykla samma sträcka. 
  • Anonym (Bu)
    Anonym (J) skrev 2024-12-16 17:24:53 följande:

I framtiden så tror jag det kommer att vara ovanligt att äga en bil (om inte annat för ett entusiast syfte) gissar att man har ett abonnemang, vill man åka någonstans så dröjer det inte länge förrän ens självkörande fordon dyker upp.

kanske som för infrastruktur såsom internet eller mobilabonnemang, bättre täckning i område si och så. 

Som det är just nu så skulle jag aldrig skaffa en bil som du inte kan ens byta lampor på eller något annat lätt som du kan på äldre bilar. Väldigt dyrt att äga en bil du måste lämna in på verkstaden för lilla minsta. 

Finns ju redan sk bilpooler som du kan ha abonnemang på och bara boka bil när du behöver den. Det är ju att föredra då än att äga en ny dyr bil.

• Tecum

Bil eller inte bil är en icke-fråga när man bor på landsbygden.

• Anonym (F)

För att kunna utöva vår hobbyn på det sätt vi vill.
    Kollektivtrafiken är krånglig där jag bor men bra när jag kört till infartsparkeringen. Sen tåg och promenad till jobbet.
    Stora delen av min uppväxt hade vi ingen bil (min mamma hade inget körkort) vilket satte begränsningar på hur rörlig man blev och hur mycket man fick släpa. Tog körkortet samma månad jag fyllde 18 och har haft egen bil sedan dess. Älskar friheten och avskyr trösklar för att förflytta mig, även om jag i tid reser mer kommunalt än bil.

• Tremere
    Anonym (Bu) skrev 2024-12-16 17:30:48 följande:
    Ok, ja det är ju inte så stor skillnad på att cykla samma sträcka. 
    Ca 45 min med cykel. 
    På en landsväg. 
    Kanske på sommaren, men inte på vintern när det är mörkt och halt. 
    Sedan är det ju en stor skillnad på 90 min per dag eller max 40 min med bil. Plus att det blir mycket krångligare om man skall handla på vägen hem. 
  • Anonym (A)

Bor på landet och en av oss är rullstolsburen

• Anonym (Bu)
    Tremere skrev 2024-12-16 19:25:20 följande:
    Ca 45 min med cykel. 
    På en landsväg. 
    Kanske på sommaren, men inte på vintern när det är mörkt och halt. 
    Sedan är det ju en stor skillnad på 90 min per dag eller max 40 min med bil. Plus att det blir mycket krångligare om man skall handla på vägen hem. 
    1 mil tar ca 30 min att cykla med bra cykel och om man är i hyfsat bra fysik. Med bra cykel menar jag inte något märkvärdig cykel utan räcker med 3 växlar. cyklar 5 km ganska ofta så vet. 
Svar på tråden Av vilken anledning har ni bil?