• Anonym (A)

Medelålders och lägger upp selfies varje dag, varför?

Jag har en vän på facebook som är runt 50 och lägger upp selfies varje dag och ibland flera gånger om dagen. 

Ibland verkar hon ha använt självutlösare eller bett någon annan fota henne så att det ska se ut som om hon inte vet att hon blir fotad. 

Det är ju hennes ensak men jag förstår inte varför man håller på så, särskilt i vår ålder. 

Jag funderar på att ta bort henne som vän men det kan bli pinsamt för vi springer på varandra ibland.

Kan man dölja hennes inlägg på något vis? 

Jag är helt ärligt inte intresserade av att se hennes selfies. Det är inte ens i några intressanta sammanhang eller vacker miljö utan som konstanta rapporter från hennes vardag med meningslös text som ?njuter av lunchen?, ?äntligen fredag? typ. 

Samtidigt är jag lite nyfiken på varför man håller på så i vår ålder. Bekräftelsebehov uppenbarligen och det har vi ju alla men varenda jäkla dag? Hur mår man egentligen då? Hur orkar man? 

• Svar på tråden Medelålders och lägger upp selfies varje dag, varför?
  • Anonym (också)
    Anonym (A) skrev 2024-12-16 18:48:43 följande:
    Medelålders och lägger upp selfies varje dag, varför?

Jag har en vän på facebook som är runt 50 och lägger upp selfies varje dag och ibland flera gånger om dagen. 

Ibland verkar hon ha använt självutlösare eller bett någon annan fota henne så att det ska se ut som om hon inte vet att hon blir fotad. 

Det är ju hennes ensak men jag förstår inte varför man håller på så, särskilt i vår ålder. 

Jag funderar på att ta bort henne som vän men det kan bli pinsamt för vi springer på varandra ibland.
    Kan man dölja hennes inlägg på något vis? 

Jag är helt ärligt inte intresserade av att se hennes selfies. Det är inte ens i några intressanta sammanhang eller vacker miljö utan som konstanta rapporter från hennes vardag med meningslös text som ?njuter av lunchen?, ?äntligen fredag? typ. 

Samtidigt är jag lite nyfiken på varför man håller på så i vår ålder. Bekräftelsebehov uppenbarligen och det har vi ju alla men varenda jäkla dag? Hur mår man egentligen då? Hur orkar man? 

Har också en "vän" som gör så. Vi är gamla skolkompisar så umgås inte och är väl egentligen inte vänner längre. Jag har dolt hennes inlägg på FB för jag orkade liksom inte se hennes desperata rop på uppmärksamhet.

Varje dag lägger hon ut minst en selfie, och förväntar sig då en massa tillrop om hur fin och bra hon är. med tiden har nog många tröttnat, för det blev färre och färre såna tillrop som jag såg innan jag dolde henne.

Hon brukade också kommunicera med sin kille via FB, ofta flera gånger om dagen. Skriva typ "Stefan, jag älskar dig så..." eller en bild på honom och "Min Stefan, du är så fin...", fast man kunde anta att de satt tillsammans i soffan hemma och kunde snacka rätt av istället. Stefan verkade tröttna på det för han gjorde slut efter ett ganska kort förhållande. Då tog hon bort alla tecken på att han ens existerat, och när hon träffade en ny snubbe så gjorde hon likadant med den killen; "Mattias, du är världens bästa!" hela dagarna. Vet inte hur det gått med nya killen, för nu ser jag inte henens inlägg längre.

Jag antar att det i grunden handlar om osäkerhet och stort behov av bekräftelse som hon inte får nån annanstans eller som inte räcker till för att fylla hålet inom henne i alla fall. Hon är också i 50-års åldern, så ingen ung tjej direkt. Har varit gift och har barn i sena tonåren. Beteendet eskalerade för henne när hon blev lämnad av sin man, så det ha säkert nåt med det att göra. Att hon vill visa utåt att hon minsann är glad och lyckad utan honom. 
  • Anonym (Pst)

Har funderat på det där med hur fb har förändrats. I början satt i stort sett alla och skrev uppdateringar över små händelser under dagen, tankar och funderingar. Samt sen kom alla barn och nyfödda, semestrar och måltider. 

Det är ju plattformar för presentation. Som i början inkluderade allt. Eftersom det i grunden utgår ifrån varje enskild person och inte ens tex hobby eller yrke så blir det ett virrvarr av sätt att använda sin presentation.

För vissa är kicken att visa vad man är så glad över, det som tar upp ens tankar allra mest. Tex längtan efter kärlek och bekräftelse. Det att fb inte har någon tydlig nisch förutom bara dig själv med allt vad det är gör det så mycket lättare för den snabba jakten på bekräftelse att få utlopp.

De allra flesta verkar ha insett det med sig själva men för vissa är det antagligen svårt att avsluta.
    Ingen har heller skyldighet att se till att dessa personer får sina kickar tillgodosedda. Känns ofta som att man känner sig tvungen ge en like eller kommentar. Men strunt i det. Använd fb så som det kan vara bra för en själv. Tex baktips eller återvinning eller inbjudningar.

• Anonym (storm)

Det är klart du kan dölja hennes inlägg. Det gör jag med massor av människor och organisationer/företag. En del är ju besatta av att posta diverse skit som ingen är intresserad av.

• Anonym (Elsa)
    Anonym (Laura) skrev 2024-12-16 19:22:27 följande:

Alltså, snarare är det väl mer pinsamt att i 50-årsåldern bli irriterad över nåt litet som inte påverkar dig, som någon annan blir glad över. Hon gillar väl att ta lite selfies, och det är väl inte hela världen? Man lever ju bara en gång, ska man inte få tycka om att lägga upp lite bilder på sig själv, även om det kanske kan uppfattas som lite larvigt? Hur kan man ens bry sig..? Förstår det verkligen inte. Att ens börja klura på "hur mår man då" som om enda anledningen vore nåt mer eller mentalt fel är ju bara pinsamt. Liksom, det finns så mycket hemskheter i världen, varför inte bara låta folk göra alla små meningslösa saker som de blir glada över?

Och ja, du kan enkelt ställa in om du vill se hennes bilder eller inte. Uppe i högra hörnet på hennes bilder bör det finnas tre punkter. Tryck där så kan du se inställningar för hur såna inlägg ska hanteras, om du bara vill se färre eller avfölja din vän, men fortfarande vara "vänner" på facebook. 

Det blir rätt störande med personer som lägger upp selfies konstant... Att gå in och dölja en persons inlägg är inte samma sak som att man undrar varför en person lägger ut massa selfies. Man kan absolut dölja men TS vill ju veta varför hon lägger ut. Jag har undrat samma och fascinerats över det tragiska i en selfie om dagen hos vissa. 
  • Anonym (Laura)
    Anonym (A) skrev 2024-12-16 19:47:22 följande:

Du menar precis det du gjorde nu? 

Min trådstart är en liten sak och påverkar inte dig heller men ändå blev du så pass provocerad att du skrev ett inlägg. Då är vi alltså lika pinsamma. 

Till skillnad från dig som sökte upp min tråd, klickade på den, läste och svarade så får jag upp hennes selfies i mitt flöde konstant utan att ha bett om det så ja, det är rätt tröttsamt. Jag ska leta upp funktionen och göra slut på eländet. 

Vad i mitt svar var paradoxalt? Eller menar du att du får ut lika mycket glädje av att få gnälla på din "vän" här, som hon får av att lägga upp sina selfies..? För det låter ju lite tragiskt.

För om det inte är så, och att du faktiskt inte känner att ditt liv blir lite roligare, eller din dag lite bättre av att få klaga lite på hur mycket den här kvinnan verkar gilla att lägga upp bilder på sig själv på sociala media, tycker jag faktiskt inte att det är samma sak eller paradoxalt. 

Det är så typiskt bittert svenskt att klaga på nåt sånt här. Vad är felet egentligen? Att hon är 50? Att hon själv verkar tycka att hon är snygg? Att hon har roligt på sociala medier? Att hon måste tro att hon är nåt som lägger upp selfies, och så kan vi ju inte ha det? Eller? Mår du bättre av att gnälla om att hon har roligt, och försvara det med att "hon måste ju må väldigt, väldigt dåligt och ha såååå lågt självförtroende"? 
  • Anonym (Pst)
    Anonym (Laura) skrev 2024-12-17 10:43:47 följande:
    Vad i mitt svar var paradoxalt? Eller menar du att du får ut lika mycket glädje av att få gnälla på din "vän" här, som hon får av att lägga upp sina selfies..? För det låter ju lite tragiskt.

För om det inte är så, och att du faktiskt inte känner att ditt liv blir lite roligare, eller din dag lite bättre av att få klaga lite på hur mycket den här kvinnan verkar gilla att lägga upp bilder på sig själv på sociala media, tycker jag faktiskt inte att det är samma sak eller paradoxalt. 

Det är så typiskt bittert svenskt att klaga på nåt sånt här. Vad är felet egentligen? Att hon är 50? Att hon själv verkar tycka att hon är snygg? Att hon har roligt på sociala medier? Att hon måste tro att hon är nåt som lägger upp selfies, och så kan vi ju inte ha det? Eller? Mår du bättre av att gnälla om att hon har roligt, och försvara det med att "hon måste ju må väldigt, väldigt dåligt och ha såååå lågt självförtroende"? 
    Men tror att den här ilskan som många ändå känner är pga att det känns så forcerat. Alltså att alla låtsas leva i en dröm. Vilket ju är fint men blir inte så verklighetsförankrat. Just det med bara en massa selfies utan annan anledning än att bara visa bilder. Det blir tomt och känns tomt. 
  • Anonym (Elsa)
    Anonym (Laura) skrev 2024-12-17 10:43:47 följande:

Man tycker ju det blir tragiskt med folk som lägger ut selfies varenda dag. Får man inte tycka det?
  • Anonym (Låt folk leva)
    Anonym (Elsa) skrev 2024-12-17 11:04:15 följande:
    Man tycker ju det blir tragiskt med folk som lägger ut selfies varenda dag. Får man inte tycka det?
    På vilket sätt är det tragiskt? Det är så det ser ut idag på nätet. Folk lägger ut bilder och allt möjligt. Tragiskt är verkligen inte ett ord jag skulle använda. Hellre en människa som lägger upp selfies än folk som sitter och snörper på munnen åt det. Låt folk leva lite.
  • Anonym (Elsa)
    Anonym (Låt folk leva) skrev 2024-12-17 11:09:53 följande:
    På vilket sätt är det tragiskt? Det är så det ser ut idag på nätet. Folk lägger ut bilder och allt möjligt. Tragiskt är verkligen inte ett ord jag skulle använda. Hellre en människa som lägger upp selfies än folk som sitter och snörper på munnen åt det. Låt folk leva lite.
    Tragiskt är kanske lite fel ordval svar ja. Men det är ju allt annat än sunt. Folk får absolut lägga ut vad dom vill. Jag snörper inte på munnen. Tycker det är ett osunt beteende att lägga ut flera selfies om dagen bara. Frågan är dom verkligen lever när dom söker bekräftelse på sociala medier...
  • Anonym (Låt folk leva)
    Anonym (Elsa) skrev 2024-12-17 11:20:29 följande:
    Tragiskt är kanske lite fel ordval svar ja. Men det är ju allt annat än sunt. Folk får absolut lägga ut vad dom vill. Jag snörper inte på munnen. Tycker det är ett osunt beteende att lägga ut flera selfies om dagen bara. Frågan är dom verkligen lever när dom söker bekräftelse på sociala medier...
    Som sagt, världen ser ut så idag. Att sitta och förfasa sig över osunt beteende för att en vuxen människa väljer att lägga ut selfies på sig själv är väl ändå själva sinnebilden av att snörpa med munnen.
  • Anonym (Elsa)
    Anonym (Låt folk leva) skrev 2024-12-17 12:03:31 följande:
    Som sagt, världen ser ut så idag. Att sitta och förfasa sig över osunt beteende för att en vuxen människa väljer att lägga ut selfies på sig själv är väl ändå själva sinnebilden av att snörpa med munnen.
    Vem förfasas då? 
  • Anonym (Sol)

Själv tycker jag det snuddar vid narcissism när man håller på så. En självupptagenhet som inte är så sympatisk. Det finns ju gott om kända personer i 50-årsålswrn som håller på så som är mer eller mindre kända. Bild efter bild på sig själv i olika vinklar och i olika "outfits". Det är ett osunt beteende det håller jag med om. Självupptagen eller väldigt osäker och stort bekräftelsebehov. Båda är lika dåliga egentligen. Kanske de behöver hjälp. Tänk så mycket tid dessutom som ägnas åt det som man aldrig får tillbaka.

• Challwah

Set är
    väl bara en klassisk hook effekt där individen beter sig som när nåb spelar Tetris eller anger birds eller svajjar runt på
    instagram. Belöningssystemet är kapat å i detta fall gällandes selfied.
    håll utkik om individen köper en selfie stick eller kanske redan där
    hsr vi en bra julklapp
    tiöö vederbörande

• Anonym (Laura)
    Anonym (Pst) skrev 2024-12-17 10:49:06 följande:
    Men tror att den här ilskan som många ändå känner är pga att det känns så forcerat. Alltså att alla låtsas leva i en dröm. Vilket ju är fint men blir inte så verklighetsförankrat. Just det med bara en massa selfies utan annan anledning än att bara visa bilder. Det blir tomt och känns tomt. 
    Det här är ju så galet trist och svenskt. Man ska inte tro att man är nåt. Man får inte fokusera på glada och drömska delar av livet, utan bara det som är grått och verklighetsförankrat. Usch, så trist det måste vara att vara så bitter. 
  • Anonym (Elsa)
    Anonym (Laura) skrev 2024-12-19 20:27:12 följande:
    Det här är ju så galet trist och svenskt. Man ska inte tro att man är nåt. Man får inte fokusera på glada och drömska delar av livet, utan bara det som är grått och verklighetsförankrat. Usch, så trist det måste vara att vara så bitter. 
    Fast bitter är helt fel tolkat. Jag tycker absolut att man får lägga ut vad man vill. Jag stör mig inte men som jag skrivit innan... om någon lägger ut flera selfies om dagen så känns det inte helt sunt. Du tolkar det man skriver väldigt fritt och drar plötsligt in att allt ska vara grått och verklighetsförankrat annars är jag bitter???? Är allt utom selfies grått och verklighetensförankrat då? Fattar inte riktigt hur du lyckas få ihop den logiken.
Svar på tråden Medelålders och lägger upp selfies varje dag, varför?