Han har tagit mammas pengar
Känner mig så förkrossad, lurad och ledsen.Mamma blev änka efter min pappa för 15 år sedan. Hon levde ensam i flera år och gick i pension för 5 år sedan. I samma veva som hon gick i pension så sålde hon huset med en vinst på över 4 mkr efter skatt. Mamma har haft bra pension och klarat sig varje månad utan att röra vinstpengarna eller arvet efter min pappa om cirka 2 mkr. Det har alltså rört sig om cirka 7mkr som mamma haft förfogande över.
För fyra år sedan träffade hon en man och de flyttade ihop i en hyresrätt först. Vi var alla glada och tyckte omedelbart om honom. Han gjorde mamma glad. De delade intresset att resa tillsammans. För två år sedan drabbades mamma av en stroke och efter en tid fick hon en god man för att sköta hennes ekonomi.
Mamma avled hastigt i november av ännu en stroke. Igår var vi på bouppteckning och det finns nästan inga pengar kvar. Det framkommer att den hyresrätt som de flyttade till blev en bostadsrätt som sambon står som ensam ägare för, men vi misstänker att det är mamma som betalat för den. Dock har han ett dokument som uppger att lägenheten är enskild egendom. Han äger dessutom fin bil, båt och märkesprylar i mängder, saker som jag inte vet om han hade innan han träffade mamma.
Mamma har ett testamente men där står bara att sambon inte ska ärva någonting, utan att bröstarvingarna ska ärva allting. Men det finns inget kvar att ärva. Vi har nu påbörjat process att granska mammas kontoutdrag bakåt i tiden med hjälp av en jurist. Tiden då hon haft en god man ser ut att vara korrekta, men tiden innan så har stora mängder pengar flyttats från hennes konton.