• Anonym (anonym)

Mår dåligt över att jag inte har någon utbildning

Jag är en man som söker stöd och råd. Jag vet att det här nog mest ligger i min egen osäkerhet och dåliga självförtroende men jag mår dåligt och skäms över att jag inte har någon utbildning och att jag gick ut gymnasiet med ofullständiga betyg. 

När jag träffar på gamla klasskompisar så känner jag mig bara sämst. Alla lyckas utom jag. Jag får alltid kämpa så jävla hårt för allting men lyckas inte med nåt känns det som. 

Den här världen är bara till för de som är lyckade och inte sådana som mig. Jag har inget att komma med. Jag ser inte bra ut heller. Jag vaknar varje dag och tänker att jag ska börja läsa upp betygen på komvux men sen tänker jag att jag nog inte kommer fixa det.

• Svar på tråden Mår dåligt över att jag inte har någon utbildning
  • Anonym (Pantaluro)

Anmäl dig till KOMVUX då. Du har ju inte ens testat,

• Dexter dot com
    Anonym (anonym) skrev 2024-12-18 16:29:35 följande:
    Mår dåligt över att jag inte har någon utbildning

Jag är en man som söker stöd och råd. Jag vet att det här nog mest ligger i min egen osäkerhet och dåliga självförtroende men jag mår dåligt och skäms över att jag inte har någon utbildning och att jag gick ut gymnasiet med ofullständiga betyg. 

När jag träffar på gamla klasskompisar så känner jag mig bara sämst. Alla lyckas utom jag. Jag får alltid kämpa så jävla hårt för allting men lyckas inte med nåt känns det som. 

Den här världen är bara till för de som är lyckade och inte sådana som mig. Jag har inget att komma med. Jag ser inte bra ut heller. Jag vaknar varje dag och tänker att jag ska börja läsa upp betygen på komvux men sen tänker jag att jag nog inte kommer fixa det.

Dom flesta har kämpat hårt för att "bli lyckade" så vill du ha resultat så pluggar du upp dina betyg och söker en utbildning som ger dig ett arbete som gör dig lyckad...vad det nu är. Jag är helt nöjd att ha ett fast jobb , en bra ekonomi och ett livs jag trivs med.
    Vad jobbar du med idag och hur lever du? Vad är det du kämpat för men inte lyckats med?
  • Fiona M

Som lärare ser jag så många elever som är inte passar in i hur skolan ser ut utan att de för den skull är dumma.

Behöver du gymnasieexamen för jobb? Kontakta KomVux och studievägledaren där för att prata igenom bästa upplägg för dig.

Försök tänka bort tankar på misslyckanden. Du är äldre och har mer livserfarenhet, det kommer göra att du enklare förstår sammanhang och kan tillgodagöra dig fakta.

• Anonym (anonym)
    Anonym (Pantaluro) skrev 2024-12-18 16:34:22 följande:

Anmäl dig till KOMVUX då. Du har ju inte ens testat,

Jag ska men vet att jag inte kommer fixa det.
  • Anonym (Pantaluro)
    Anonym (anonym) skrev 2024-12-18 17:05:04 följande:
    Nej, det vet du inte för du har inte testat än. Som sagt. Men visst, med den inställningen kan det bli tufft.
  • Anonym (Loan)
    Anonym (anonym) skrev 2024-12-18 17:05:04 följande:

Är folkhögskola kanske en bättre skolform för dig? 

Vet du om du har någon funktionsnedsättning som tex adhd eller dyslexi eller så? 

• Anonym (stude)

Folkhögskola är en lättare väg för att få gymnasieexamen, kör på det! Rena leken jämfört med Gymnasie/komvux

• Hjelm

Hur ser ditt liv ut i övrigt? Har du ett jobb och försörjer dig själv? Familj och vänner? Meningsfulla intressen?

Jag tycker att du ska plugga upp dina betyg och ta gymnasieexamen, en gång för alla. Dels för att det ger dig möjligheten att plugga vidare om du skulle vilja det, men kanske framför allt för ditt eget självförtroendes skull.

Om det är förenligt med din livssituation i övrigt, kan jag verkligen rekommendera ett år på folkhögskola för att läsa upp dina betyg. Där träffar du många i samma situation och kan lära känna vänner för livet. Att leva i "folkis-bubblan" ett år kan också vara ett väldigt uppfriskande miljöombyte när det känns som att man fastnat där man är.

Svar på tråden Mår dåligt över att jag inte har någon utbildning