• Anonym (Tuva)

Störd individ på jobbet

Arbetar i en mycket fungerande arbetsgrupp sen många år. Nu har vi fått lite förändringar i arbetsgruppen där några slutar och nya tillkommit. En av dessa nya är så sjukt obehaglig och manipulativ. Försökte redan från början komma in och styra och ställa och ställde krav ingen annan gjorde. Har också kommit fram hen snackat skit om en del av oss, inklusive mig själv och tom försökt förändra en fullt fungerande kollegas arbetsuppgifter genom att gå till chefen och klaga, trots att jag som jobbar närmst denna kollega sen många år vet där inte är några problem. 
    Jag upplever att de nytillkomna köper snacket och har ändrat attityd mot mig. Vad gör man i ett sånt här läge? Flera kollegor har uttryckt ogillande mot denna nya person i förtroende då vi är väldigt tajta som grupp.
    Får riktiga psykopat vibbar. Även om inte en så smart sådan för vi alla får ju veta hur hen beter sig. Kan vara otroligt charmig och rolig när hen vill för att sedan plötsligt ändra ton direkt på ett mycket obehagligt vis. Har aldrig varit med om liknande förut. 
  • Svar på tråden Störd individ på jobbet
  • Anonym (Sonja)

Vad säger er chef när ni lyfter detta?

• Anonym (Tuva)
    Anonym (Sonja) skrev 2024-12-19 10:03:58 följande:

Vad säger er chef när ni lyfter detta?

Har inte gjort det då informationen jag fått till mig har varit i förtroende.
  • Anonym (C)
    Anonym (Tuva) skrev 2024-12-19 10:09:02 följande:
    Så du har inte märkt något själv?
  • Anonym (Alfons)

Det är ju svårt att lösa om du inte vill prata med chefen.
    Då får man liksom köpa läget om man inte blandar in facket.
    Men deras första fråga lär också bli, har ni flaggat för detta, har ni pratat med er chef?
    Ska det bli något i slutändan av en sådan här situation  så måste ju allt dokumenteras löpande.

Jag har personlig erfarenhet av en ny kollega som nästlade sig in i organisationen på väldigt udda sätt. Det var inte "fel" i sak, man får absolut boka in sig på luncher med högt uppsatta på andra avdelningar eller gå/ta bilen till andra sajter och lämna saker direkt ur handen istället för att skicka mejl eller internpost (som vi andra). Men enheten hade funkat i x antal år utan att man betedde sig så här, det var udda.
    Så småningom började fler av oss känna sig "gaslightade" på eller efter möten. Sa hen verkligen så? Hörde vi rätt? Vi bara såg på varandra med gapande munnar typ.

För mig gick det inte att lösa då chefen uppenbarligen gillade hens sätt och chefens chef tog inte medarbetarundersökningarna på allvar. Där såg man tydligt år för år hur tilliten till ledarskapet, glädje över att gå till jobbet mm sjönk för varje år. Facket gick på HR men de köpte också vad chef + chefens chef sa hela tiden så det var ingen ide. Då jag inte kunde stå för den kultur som skapats där så slutade jag. De åren som gått  nu har man skrämt bort jag vet inte hur många, säkert 4-5st. Från en verksamhet som var otroligt fin och kompetent innan. Personalomsättningen var i princip noll. 

• Anonym (Vänster är ett skällsord)

Med all sannolikhet är det den "störda" som är den normala och resten egentligen störda.

• Anonym (Sonja)
    Anonym (Tuva) skrev 2024-12-19 10:09:02 följande:
    Jag skrev ni. Då har alltså ingen annan heller gått till chefen?
  • Anonym (Tuva)
    Anonym (Alfons) skrev 2024-12-20 08:54:39 följande:

Det är ju svårt att lösa om du inte vill prata med chefen.
    Då får man liksom köpa läget om man inte blandar in facket.
    Men deras första fråga lär också bli, har ni flaggat för detta, har ni pratat med er chef?
    Ska det bli något i slutändan av en sådan här situation  så måste ju allt dokumenteras löpande.

Jag har personlig erfarenhet av en ny kollega som nästlade sig in i organisationen på väldigt udda sätt. Det var inte "fel" i sak, man får absolut boka in sig på luncher med högt uppsatta på andra avdelningar eller gå/ta bilen till andra sajter och lämna saker direkt ur handen istället för att skicka mejl eller internpost (som vi andra). Men enheten hade funkat i x antal år utan att man betedde sig så här, det var udda.
    Så småningom började fler av oss känna sig "gaslightade" på eller efter möten. Sa hen verkligen så? Hörde vi rätt? Vi bara såg på varandra med gapande munnar typ.

För mig gick det inte att lösa då chefen uppenbarligen gillade hens sätt och chefens chef tog inte medarbetarundersökningarna på allvar. Där såg man tydligt år för år hur tilliten till ledarskapet, glädje över att gå till jobbet mm sjönk för varje år. Facket gick på HR men de köpte också vad chef + chefens chef sa hela tiden så det var ingen ide. Då jag inte kunde stå för den kultur som skapats där så slutade jag. De åren som gått  nu har man skrämt bort jag vet inte hur många, säkert 4-5st. Från en verksamhet som var otroligt fin och kompetent innan. Personalomsättningen var i princip noll. 

Jag tog upp det med chefen i alla fall. Man är medveten om beteendet och skulle lyfta en av sakerna vi tog upp med kollegan, tydligen hade man redan gjort detta men inte så djupgående. Får väl se vad det blir av det. Men känns bra att ha tagit upp det och att man redan noterat det. 
  • Maac

Jättebra att du tog upp med chefen. Jag var i en situation med en kollega som var halvdålig länge. Kollegan hade ett galet humör, samtidigt som vi jobbade på bra ihop. 

Så jag informerade min chef löpande och sa att vi arbetar fint ihop, men humöret är svårt att hantera, och att jag kommer säga till ifall jag behöver hjälp att hantera situationen. Tack vare att jag regelbundet informerat min chef fick jag jättebra och snabb hjälp när hens humör spårade fullkomligt efter nio månader. Det var liksom ingen nyhet för chefen. 

• Anonym (Alfons)
    Anonym (Tuva) skrev 2024-12-20 16:08:57 följande:
    Jag tog upp det med chefen i alla fall. Man är medveten om beteendet och skulle lyfta en av sakerna vi tog upp med kollegan, tydligen hade man redan gjort detta men inte så djupgående. Får väl se vad det blir av det. Men känns bra att ha tagit upp det och att man redan noterat det. 
    Vad bra gjort!
    Då fanns det ju en insikt i problemet redan, förhoppningsvis reder det ut sig.
  • Anonym (123)

Det kan ju också vara så att gruppen inte alls är så välfungerande som du tror och att de som kommer in utifrån med nya ögon ser saker som ni i gruppen tagit som normala.

Har själv varit med om att komma in i en gruppering med en chef som känns som att den har odiagnosticerad adhd och dennes känslor för dagen sätter stämningen och humöret för hela gruppen. Alla i gruppen var vana vid det och insåg inte hur sjukt illa chefen kunde bete sig. Och eftersom att chefen i grunden faktiskt var en väldigt trevlig, rolig och omtänksam person sådär 75% av tiden så stod man ut med svackorna och sa ingenting.

Men de andra 25% av tiden så kunde folk inte sova på nätterna för att man blev så stressad över chefens beteende. 

• Anonym (Tuva)
    Anonym (123) skrev 2024-12-20 23:54:04 följande:

Det kan ju också vara så att gruppen inte alls är så välfungerande som du tror och att de som kommer in utifrån med nya ögon ser saker som ni i gruppen tagit som normala.

Har själv varit med om att komma in i en gruppering med en chef som känns som att den har odiagnosticerad adhd och dennes känslor för dagen sätter stämningen och humöret för hela gruppen. Alla i gruppen var vana vid det och insåg inte hur sjukt illa chefen kunde bete sig. Och eftersom att chefen i grunden faktiskt var en väldigt trevlig, rolig och omtänksam person sådär 75% av tiden så stod man ut med svackorna och sa ingenting.

Men de andra 25% av tiden så kunde folk inte sova på nätterna för att man blev så stressad över chefens beteende. 

Nej, inte alls så i vårt fall. Vi har en fantastisk chef som är inlyssnande, lugn och empatisk. En av de bästa cheferna jag haft. 
  • Anonym (M)

Lägg arbetstid på att lyssna på dina medarbetare. Visa att du finns där för dem och du kommer att vinna deras lojalitet. Den typen av person du nämner är vanligtvis rätt arrogant och struntar i de konflikter de drar igång. Deras ytliga charm räcker bara en kort stund innan folk börjar se igenom den.

Svar på tråden Störd individ på jobbet