• Anonym (TS)

Varför lägger man inte in mer kurslitteratur på universitetet?

Jag undrar varför man inte lägger in mer kurslitteratur på universitetet? 

Träffar så många som studerar heltid, på detta har ett heltidsjobb och lägger inte mer än max 10 timmar i veckan på sina heltidsstudier och klarar sig bra. 

Jag själv kan relatera, när jag studerar så behöver jag läsa betydligt mer än bara kurslitteraturen för att känna att det ens ska bli intressant men det här är böcker jag söker upp utöver studierna. Skulle jag bara göra det jag förväntas skulle det kännas värdelöst och med tanke på hur många som inte läser heltid fast det är heltid så borde det inte vara ett problem att ge mer fördjupade kunskaper?

Tänk er lärare eller socionomer som skulle kunna få mer kunskap om barn med särskilda behov, hur hedersrelaterat våld kan se ut och allt möjligt som man hela tiden pratar om att det här behöver lärare/socionomer mer kunskap om.

Lägg till extra litteratur utan att ha fler år. Om man kan ägna 10 timmar i veckan tyder på att folk ha det för chill. 

• Svar på tråden Varför lägger man inte in mer kurslitteratur på universitetet?
  • Anonym (jurist)
    Anonym (Lotta) skrev 2024-12-20 14:20:29 följande:

Vilken lärarutbildning skulle TS ha gått på då, menar du? Eller menar du att studiebegåvade personer inte bör bli lärare? Hur skulle skolan bli då? Vilka skulle läsa vidare och bli forskare inom pedagogik? Vilka skulle bli rektorer? 

Min bild av lärarprogrammet är ju att det var betydligt softare än att gå på gymnasiet. Alla som kommer in på programmet klarar med andra ord ett högre tempo, det har de bevisat genom att ta studenten. 

Det är sorgligt att det är så! Tänker på min mammas generation som hade många lärare som var magistrar, dvs de flesta hade en magisterexamen/adjunkter. En hög nivå på kunskap var självklar för en lärare på den tiden. 
  • Anonym (TS)
    Goneril skrev 2024-12-20 14:19:49 följande: