• Anonym (anonym)

Fru som aldrig vill ha sex

Är gift sedan många år och har vuxna barn. Både jag och min fru börjar närma oss 60.

Livet rullar på och vi har det bra bortsett från att det är stendött på sexfronten. Sist vi hade sex var för ett år sen.

Frun är trött, hinner inte, kan inte, orkar inte.

Vad gör man? Ska man bara acceptera läget och finna sig i att aldrig mer ha sex eller sex högst en gång per år? 

• Svar på tråden Fru som aldrig vill ha sex
  • Anonym (Grabb)
    Anonym (anonym) skrev 2024-12-20 01:39:16 följande:

...

...

Utgå från dessa.

Varför är hon trött? Sover hon dåligt? Äter hon dåligt? Är det dåligt med "aktivt" liv?

Varför hinner hon inte? Vad är det i hennes liv som tar "så mycket tid" att det inte finns tid över till att vara intima?

Varför kan hon inte? Har hon några fysiska besvär?

Varför orkar hon inte? Hänger det ihop med ovan? 

Där skulle jag börja. Börja samtala. Sen finns ju risken att ett sådant samtal kommer öppna upp andra tillkortakommanden; att man inte trivs i sin relation, att attraktionen inte finns kvar. Att lusten är helt borta...

Hur ser det ut med närhet och intimitet i övrigt? Kramas ni? Pussas ni? Eller finns det ingen tid för det heller... eller ork..?

Så här, vi lever allt längre idag. 70åringar proklamerar att "70 är det nya 50". 

Att säga att sex-och samliv har ett bästföredatum utifrån ålder är bara så urbota dumt. De som väljer bort det, fine. Men det innebär inte att "alla" måste det.

Att bara acceptera, och skaka på axlarna, och låta det rulla vidare, där ena parten tycker att det skaver, att det finns något som saknas i relationen... Nää, det är ingen lyckad väg att vandra.

Sen innebär inte det att man måste bryta upp relationen, men man måste iaf börja samtala.
  • Anonym (B)

Gör som kvinnorna och skaffa en vid sidan av. 

• Anonym (Bocken)
    Anonym (anonym) skrev 2024-12-20 01:39:16 följande:
    Fru som aldrig vill ha sex

Är gift sedan många år och har vuxna barn. Både jag och min fru börjar närma oss 60.

Livet rullar på och vi har det bra bortsett från att det är stendött på sexfronten. Sist vi hade sex var för ett år sen.

Vad gör man? Ska man bara acceptera läget och finna sig i att aldrig mer ha sex eller sex högst en gång per år? 

Trött, hinner inte, kan inte och orkar inte...

Tyvärr låter allt detta som dåliga ursäkter istället för att säga att hon VILL inte. Man kan ju knappast vara trött i ett helt år, eller inte hitta en enda lucka mellan jul och midsommarafton etc. 

Om du älskar henne och vill fortsätta leva ihop är den enda möjligheten till vettigt liv att ni kommer överens om att det är ok att du har sex utan att hon är med. Finns många kvinnor som lever med män som inte vill ha sex med dem så det bästa är att hitta en sådan som du kan träffa ibland.

Sex behöver inte vara så kopplat till relationer som det ofta är i vår kultur. Att gå och gnugga lite ihop med någon annan är inte konstigare än att du går och får ryggmassage någon gång då och då. Om du har behov av ryggmassage och frun inte orkar/hinner/vill massera, ja då går man till en massör eller till någon annan som kan knåda en stund. Inte konstigare med sex.
  • Anonym (Cissi)

Hon är inte attraherad av dig och vill helt enkelt inte ligga med dig. Att hon kommer med undanflykter kan bero på vad som helst men möjliga orsaker kan vara att hon inte vill såra dig eller tycker att resten av relationen är värd att stanna med en man hon inte vill vara nära fysiskt.

Om du behöver sex i ditt förhållande vilket väl dom flesta gör så får du bryta upp.

• Anonym (anonym)
    Anonym (ManMan) skrev 2024-12-20 05:02:28 följande:
    Ja, faktiskt. Allt har sin tid. 

Kan tycka att det är rätt märkligt med äldre som måste ha sex hela tiden. 

Tycker själv det slutade vara kul någonstans i 30-års åldern. Sedan dess klarar jag mig bra utan.
    Vad är det här för åldersrasism?

Får man inte ha hur mycket sex man vill bara för att man uppnått en viss ålder?
  • Anonym (ManMan)
    Anonym (fdPåJakt) skrev 2024-12-20 08:33:09 följande:
    Du tycker alltså att det är ok att kanske leva i 20-30 år av sitt liv som olycklig och miserabel?
    Varför skulle du bli olycklig och miserabel för det?
    Svag människa i så fall.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Cissi) skrev 2024-12-20 09:59:58 följande:

Hon är inte attraherad av dig och vill helt enkelt inte ligga med dig. Att hon kommer med undanflykter kan bero på vad som helst men möjliga orsaker kan vara att hon inte vill såra dig eller tycker att resten av relationen är värd att stanna med en man hon inte vill vara nära fysiskt.

Om du behöver sex i ditt förhållande vilket väl dom flesta gör så får du bryta upp.

Attraktionen har nog falnat för oss bägge men jag är tämligen säker på att hon fortfarande har romantiska känslor för mig. Vi umgås flitigt och har trevlig och där är ingen skillnad. Skillnaden är endast sexlivet. 

Jag varken vill eller kommer lämna. 
  • Anonym (anonym)
    Anonym (A) skrev 2024-12-20 20:18:27 följande:

Har du gått upp i vikt?

Jag har varit överviktig i många år så jag tror inte att det är där skon klämmer. Men visst, det skulle kunna vara en möjlig faktor. Men hennes kropp har ju även den förändrats med åren.
  • Anonym (A)
    Anonym (anonym) skrev 2024-12-20 20:29:15 följande:
    Jag har varit överviktig i många år så jag tror inte att det är där skon klämmer. Men visst, det skulle kunna vara en möjlig faktor. Men hennes kropp har ju även den förändrats med åren.
    Absolut att det är så
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Bocken) skrev 2024-12-20 09:40:21 följande:

Tyvärr låter allt detta som dåliga ursäkter istället för att säga att hon VILL inte. Man kan ju knappast vara trött i ett helt år, eller inte hitta en enda lucka mellan jul och midsommarafton etc. 

Om du älskar henne och vill fortsätta leva ihop är den enda möjligheten till vettigt liv att ni kommer överens om att det är ok att du har sex utan att hon är med. Finns många kvinnor som lever med män som inte vill ha sex med dem så det bästa är att hitta en sådan som du kan träffa ibland.

Sex behöver inte vara så kopplat till relationer som det ofta är i vår kultur. Att gå och gnugga lite ihop med någon annan är inte konstigare än att du går och får ryggmassage någon gång då och då. Om du har behov av ryggmassage och frun inte orkar/hinner/vill massera, ja då går man till en massör eller till någon annan som kan knåda en stund. Inte konstigare med sex.
    Du antyder att massage är att likställa med att köpa sex? Då har du fått det helt omnryggen bakvänt. Jag vill ha sex med min fru och önskar kunna lösa det. Hon skulle aldrig acceptera en öppen relation.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (A) skrev 2024-12-20 20:34:01 följande:
    Absolut att det är så
    Mycket möjligt. Jag attraheras personligen inte av övervikt.

Hon har inte dragit på sig en massa kilon men blivit slapp i huden och brösten så hon är inte på någorlunda sätt felfri ska tilläggas men visst är min ölmage inte attraktiv. 
  • Anonym (Cissi)
    Anonym (anonym) skrev 2024-12-20 20:25:06 följande:
    Attraktionen har nog falnat för oss bägge men jag är tämligen säker på att hon fortfarande har romantiska känslor för mig. Vi umgås flitigt och har trevlig och där är ingen skillnad. Skillnaden är endast sexlivet. 

Jag varken vill eller kommer lämna. 
    Men varför förväntar du dig då att hon ska vilja ha sex med dig om hon inte är attraherad? Om du tänker dig att du inte får stånd med henne för att du inte tänder, skulle du ändå vilja ha sex?
  • Anonym (Sally)
    Anonym (Bocken) skrev 2024-12-20 09:40:21 följande:

Eller så löser man det i relationen så att båda vill ligga. Utmaningen är att det innebär att mannen måste göra ett jobb. Anstränga sig. Intressera sig.

Män har lyxen att hormonerna gör att de alltid är sugna på sex. För kvinnor behöver man också knulla mentalt. Man behöver mental intimitet, sårbarhet och öppenhet. Man behöver komma varandra psykiskt nära för att odla -vi- känslan. Har man en man som genuint är intresserad av sin fru, hennes vardag, hennes tankar, hennes drömmar och rädslor. Där han är den starka klippan hon kan luta sig emot och känna sig trygg. Som står vid hennes sida och stöttar och försvarar. Som vill vara nära henne för att hon är hans juvel. En som man får ligga med sin fru- konstant.

Men som sagt. Många män fixar inte det. Vet inte hur man gör och är ärligt talat inte intresserade. De anser att felet är hos kvinnan och istället för att rannsaka relationen så springer de till andra 
Svar på tråden Fru som aldrig vill ha sex