• Anonym (planer)

Är 40 kr/portion för en hemlagad lunchlåda rimligt nuförtiden?

Jag planerar ekonomin för 2025 och funderar på om det kanske är så att det numera är rimligt att räkna med 40 kr för en lunchlåda. I snitt, så klart, om man äter allsidigt. 

Vad säger ni?

• Svar på tråden Är 40 kr/portion för en hemlagad lunchlåda rimligt nuförtiden?
  • Anonym (Ingi)
    Aniiee skrev 2024-12-22 11:01:32 följande:
    Portionen under tian har ju typ bara vegetarisk mat, och som du själv säger, räknar på 20 kr per portion, inte 10, längre. Jag själv har länge velat syna deras recept i sömmarna, men det är väl ämne för en annan tråd.

Som svar på TS, ja, 40 kronor är fullt rimligt i dagens läge, som ett snitt. Kanek lite billigare om du bor utanför Stockholm. 
    Ja, det är inget kött eller fisk eller så där. De flesta behöver ju trots allt inte äta det. Så vill man få ner priset är det ett lätt sätt. 
  • Anonym (40 kronor är rimligt)

Hur gamla är dessa beräkningar? Matpriset har i snitt gått upp med 20% de senaste året. Klart det blir billigare att hoppa över kryddor och annat som inte mättar.  

Anonym (Ingi) skrev 2024-12-22 09:20:54 följande:

Sajten Portionen under tian räknar med ca 20 kr/matlåda och där saknas varken kryddor eller sås. Mat blir inte billigare för att man använder få ingredienser. 

• Anonym (Ingi)
    Anonym (40 kronor är rimligt) skrev 2024-12-22 15:40:15 följande:

Hur gamla är dessa beräkningar? Matpriset har i snitt gått upp med 20% de senaste året. Klart det blir billigare att hoppa över kryddor och annat som inte mättar.  

Vet inte. Men Aniiee har startat en tråd där hen ska kolla priserna (bla). 

https://www.familjeliv.se/forum/thread/83221424-portionen-under-tian-behover-byta-namn

Men du kan inte vara seriös med att det skulle vara kryddorna som kostar? Jag räknade på vad timjan plus rosmarin för en portion lasagne kostar ungefär och kom fram till under en krona. Då tror jag det spelar betydligt större roll om du väljer att ha köttfärs eller linser (ca 20 kr/kg) i såsen. 

Eller så käkar man ärtsoppa till lunch ibland. 6 kr/portion. Och får på så vis 14 kr tillgodo att använda på nästa dags matlåda. 

Jag hittade för övrigt ett recept på kikärtsgryta på mathem.se. De uppger att kostnaden är 19,09 kr/portion. 

• Anonym (40 kronor är rimligt)
    Anonym (Ingi) skrev 2024-12-23 06:52:21 följande:

Vet inte. Men Aniiee har startat en tråd där hen ska kolla priserna (bla). 

https://www.familjeliv.se/forum/thread/83221424-portionen-under-tian-behover-byta-namn

Men du kan inte vara seriös med att det skulle vara kryddorna som kostar? Jag räknade på vad timjan plus rosmarin för en portion lasagne kostar ungefär och kom fram till under en krona. Då tror jag det spelar betydligt större roll om du väljer att ha köttfärs eller linser (ca 20 kr/kg) i såsen. 

Eller så käkar man ärtsoppa till lunch ibland. 6 kr/portion. Och får på så vis 14 kr tillgodo att använda på nästa dags matlåda. 

Jag hittade för övrigt ett recept på kikärtsgryta på mathem.se. De uppger att kostnaden är 19,09 kr/portion. 

Det är en DEL av kostnaden. Allt du köper i affären kostar, en krona är också pengar. Ska man äta för 20 kronor/portion måste man ta bort allt onödigt och givetvis kan man inte äta köttfärs då. Kikärtsgryta för 20 kronor portion låter rimligt, ärtsoppa också det är den typen av mat man får äta om man vill äta så billigt. 
  • Anonym (B)
    Anonym (Ingi) skrev 2024-12-20 09:20:05 följande:

40 låter dyrt. En tjuga lägger kanske jag. Äter inte kött och är rätt snål men äter oftast bra, varierad mat. Jag äter mycket mat av den här typen: https://undertian.com/

Men till lunch på jobbet har jag ibland bara yoghurt och müsli eller ostmacka, ägg och en frukt. (Men har man ett fysiskt ansträngande jobb är ju det lite lite.)

Det här vad maten kostar beror ju också på hur stor man är. En kontorsarbetare på 1,60 behöver ju bara typ hälften så mycket lunch som någon som är två meter lång och jobbar med kroppen. 

Allt handlar ej om kalorier. Man behöver få i sig alla vitaminer och mineraler man behöver . Finns noll vitaminer i en ostmacka tex..
  • Anonym (Ingi)
    Anonym (B) skrev 2024-12-23 11:00:28 följande:
    Allt handlar ej om kalorier. Man behöver få i sig alla vitaminer och mineraler man behöver . Finns noll vitaminer i en ostmacka tex..

Totalt 9 näringsämnen av 19 i ost hårdost fett 23% uppnår minst en tiondel av rekommenderat dagligt intag (RDI), vilket indikerar en ganska låg näringstäthet, men produkten visar sig ändå vara mycket näringsrik när alla ämnen räknas samman.

http://matkalkyl.se/se-osthardostfett23.php

Fullkornsprodukter är rika på järn, kalium, magnesium, folat (folsyra) och antioxidanter som till exempel E-vitamin och fenoler. Fullkorn innehåller också så kallade växtsteroler som minskar upptaget av kolesterol i tarmen, vilket i sin tur sänker halten av det skadliga LDL-kolesterolet i blodet.

https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/kolhydrater/fullkorn

• Anonym (B)
    Anonym (Ingi) skrev 2024-12-23 12:08:08 följande:

Totalt 9 näringsämnen av 19 i ost hårdost fett 23% uppnår minst en tiondel av rekommenderat dagligt intag (RDI), vilket indikerar en ganska låg näringstäthet, men produkten visar sig ändå vara mycket näringsrik när alla ämnen räknas samman.

http://matkalkyl.se/se-osthardostfett23.php

Fullkornsprodukter är rika på järn, kalium, magnesium, folat (folsyra) och antioxidanter som till exempel E-vitamin och fenoler. Fullkorn innehåller också så kallade växtsteroler som minskar upptaget av kolesterol i tarmen, vilket i sin tur sänker halten av det skadliga LDL-kolesterolet i blodet.

https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/kolhydrater/fullkorn

hur mkt av det får man i sig på en macka dock. Inte jämförbart med en portion med fisk grönsaker och potatis. 
  • Anonym (Grstis)

Jag tror mina matlådor är under 40:-  pusslar ihop av det som blir över. Lite pasta ena dagen och nån grönsaksröra andra. Lägger till en klick turkisk yoghurt kanske och lite pumpakärnor. vi lagar mat för 4 pers varje dag men det går sällan jämt upp utan blur lite slattar över här och där som vi kanske annars kastat. 

• Anonym (Billigt)

Om du har mycket grönsaker på tallriken och bra råvaror är det ju nästan billigt. Köper du en billig entrecote eller laxbit så blir det ju en bra peng. Men om man lever på snabbnudlar för 5 kronor paketet så är det ju dyrt, 

Enklast är ju att äta ett mål med snabbnudlar så man har råd med biffen också. :P 

• Anonym (food)

Det är en matlåda vi talar om. Värms i mikro och äts lite snabbt på en 20-30 minuter i lunchrummet på jobbet - inte en tre-rätters med vin och vita dukar.

40 kronor per portion för lite energipåfyllning under dagen är skitmycket - enkelt uttryckt.

Går du och köper en paj på Ica så kostar den ... vadå?  25 kronor?

• Anonym (food)
    Anonym (Toker) skrev 2024-12-20 08:38:18 följande:
    Räknar man bara en falukorv och några potatisar så blir det ju billigt.

Men vill du ha grönsaker, kryddor, göra såser, du steker i olivolja eller smör, osv. Allt det där är många bäckar små som lägger på kronor på det hela.

Ska det vara en seriös budget så lär du ju även ha med svinnet. Hemma hos mig slängs det en del.

Människor som aldrig slänger mat har inga liv.
    Halva poängen med matlåda till jobbet är väl ändå att det ar där som "svinnet" hamnar?

Vilket också "nollar" matlåde-kostnaden för att "steka i smör". 
  • Anonym (Mamma)

Eftersom du inte har ordenlig frys antar jag att dina matkostnader blir generellt lite högre. Men om 40kr är lagom, ja det beror på hur vad du äter, hur mycket du äter mm.

Svar på tråden Är 40 kr/portion för en hemlagad lunchlåda rimligt nuförtiden?