Anonym (Hur man blir behandlad) skrev 2025-01-03 02:56:06 följande:
Jo jag har alltid haft en fördel där då jag känner att jag alltid haft kompisar och lätt att hitta någon att prata med ny på jobb osv. Men det är alltid svenska män/pojkar. Invandrare och kvinnor gillar inte mig det känner jag instinktivt. Män från samma del i världen som mig känns som de hatar mig, där är det inte bara ogilla.
Är det då så konstigt att jag valt en svensk man? Många verkar tycka det. På twitter, instagram kallar de honom "colonizer" för att han är med mig. Sverige har inte haft nån koloni i Vietnam ffs.
Jag tror det är mera komplicerat än så.
Jag arbetade med en annan adopterad tjej en gång, hon var från någon liknande plats som dig.
Jag var allmänt trevlig och försökte prata med alla på mitt arbete. Men hon visade avsky direkt rakt av när jag sa Hej första gången.
Jag var inte trevlig och gav aldrig en chans att lära känna mig som en kollega överhuvudtaget ens. Hon hade enbart fokus på svenska män. Medans jag vara något smutsigt i hennes ögon utan någon anledning.
Det tycker jag inte var så schysst alls faktiskt. Faktum var att hon behandlade mig som om jag vore grotesk utan någon som helst anledning. O det gjorde självklart ont i mig.
Ingen i den här tråden iallafall har anklagat dig för att vara gott eller tsm med svenska män heller. Ingen har ifrågasatt det, det enda jag gjorde var att försöka antyda att din syn på "vita kvinnor, svarta män och andra" inte var så respektfullt drag heller.
Märks att du bär på en ilska inom dig. Men att dra alla över en o samma kam är ju helt uppåt väggarna fel!
Sedan tror jag det beror på 2 orsaker i ditt läge, den ena verkar vara något generellt för just adopterade tjejer. De har ofta haft en väldigt varm och snäll adoptiv pappa. Och det gör automatiskt att du har dragit dig till vita svenska män. Och det är självklart inte något fel med det utan snarare all Cred till dessa svenska adoptiv pappor!
Och det andra verkar ju vara att du o andra sidan verkar välja män som har en dålig vänskaps krets, för det du skriver, så säger man ju inte.
Tror det handlar om både narcissism samt avundsjuka ifrån deras håll. Men förstår inte varför du tar åt dig? Du har gjort ditt val och du känner dig trygg i din relation och mår bra av den så varför lägga ner energi på folk som bara försöker förstöra?
Tror det är något du behöver arbeta med dig själv om samt att inte döma alla andra.
Jag blev torterad av en vit svensk kvinna. Men inte hatar eller ogillar jag vita svenska kvinnor för det. Det var en individ som egentligen aldrig borde få ha kommit nära varken barn eller djur. Men inte går jag och hatar alla svenska vita kvinnor för det?
Det har ingenting med hudfärg med att göra utan om vad som rör sig i huvudet hos den enskilda individen.
Låter rätt omoget faktiskt att hela tiden hänvisa till hudfärg och speciellt ifrån någon som är adopterad dessutom! Jag gjorde det endast för att möta ditt språk beteende. Men nu är det slut med det då hudfärg inte har någonting med att göra ang den enskildes elaka / onda handlar.
Men man undrar ju samtidigt om din partner endast har vita svenska kvinnor, svarta män samt andra som sina vänner och ev ingen av dina favoriter som ex vita svenska män?
Du får börja se till det positiva istället för att fastna och hata på det dåliga. Du har lätt för att komma in i gemenskap, du kan finna dig en partner, du slipper vara ensam på högtids helger och du har alltid någon du kan vända dig till för att prata med. Jag har inget av det. Så sluta hata.