• Anonym (Concerta)

Era erfarenheter av Concerta?💊

Ska börja med Concerta för ADD och är lite nervös för biverkningar. Har testat det innan men har inga goda erfarenheter men läkaren tyckte att jag skulle prova igen. 

Mina förväntningarna av medicinen: 
    - Få igång startmotorn. 
    - Att idé till handling ska ske direkt, inte dröja flera timmar. 
    - Orka hålla igång hela dagen på arbetet och ha kvar energi när jag kommer hem. 
    - Att inte vara så rörig i huvudet och hålla mig till samma uppgift utan att påbörja en ny. 

Har ni några tips och något ni vill dela med er av? Att man ska ha tålamod etc. Jag ger väldigt lätt upp om det inte fungerar direkt. 

• Svar på tråden Era erfarenheter av Concerta?💊
  • Anonym (d)

Vad har du testat för andra mediciner?

Jag äter Concerta, har mer ork så fortsätter men tänker att så länge bieffekterna är mindre än de positiva så... Sänk förväntningarna. Just de andra sakerna är svåra att bedöma också när man naturligt har bättre och sämre dagar.

• Anonym (ADD och Equasym)

Jag fick för mycket biverkningar av Concerta men Equasym (samma verksamma ämne) funkar riktigt bra. Jag kombinerar det med Atomoxetin. 

Har lite motsatta problem än dig, för snabb startmotor (påbörjar en massa nen avslutar ingenting) och all handling sker direkt oavsett om jag håller på med något helt annat och det ska helst vara klart igår. 

Equasym lugnar ner mig samtidigt som jag får mer energi. Jag är inte helt slut hela tiden och funkar nästan som en vanlig person. Jag kan avsluta saker nu och orkar med både universitetstudier och en fritid. Jag vilar fortfarande mer än de flesta och jag behöver minska min skärmtid men det är mil ifrån hur illa det var förut. 

• Anonym (Concerta)
    Anonym (d) skrev 2024-12-21 11:53:36 följande:

Vad har du testat för andra mediciner?

Jag äter Concerta, har mer ork så fortsätter men tänker att så länge bieffekterna är mindre än de positiva så... Sänk förväntningarna. Just de andra sakerna är svåra att bedöma också när man naturligt har bättre och sämre dagar.

Bara concerta och Elvanse. Har svårt för biverkningar. Senast jag gick på concerta blev jag rastlös, håglös, allt som var roligt ville jag inte göra, noll aptit och kan inte minns att jag fick mer ork. Detta var dock för 14 år sedan så kanske är annorlunda idag. 

• Anonym (Concerta)
    Anonym (ADD och Equasym) skrev 2024-12-21 12:15:35 följande:

Jag fick för mycket biverkningar av Concerta men Equasym (samma verksamma ämne) funkar riktigt bra. Jag kombinerar det med Atomoxetin. 

Har lite motsatta problem än dig, för snabb startmotor (påbörjar en massa nen avslutar ingenting) och all handling sker direkt oavsett om jag håller på med något helt annat och det ska helst vara klart igår. 

Equasym lugnar ner mig samtidigt som jag får mer energi. Jag är inte helt slut hela tiden och funkar nästan som en vanlig person. Jag kan avsluta saker nu och orkar med både universitetstudier och en fritid. Jag vilar fortfarande mer än de flesta och jag behöver minska min skärmtid men det är mil ifrån hur illa det var förut. 

Men dina problem är ju som mina fast jag beskrev dom på annat sätt. Du säger att du har för snabb startmotor där du påbörjar massa men har svårt att avsluta. Jag har det också men jag förklara det som att jag är rörig i huvudet och att hålla mig till en och samma uppgift. Dålig impulskontroll och dåligt tålamod, all ska ske nu. Men sen kan det ta flera timmar innan jag kommer igång. 

Men skönt att du hittat något som passar! Jag saknar min fritid. Känns som jag bara måste vila så fort jag är ledig. Ta igen mig och så orkar jag aldrig göra något jag faktiskt tycker är kul. 

Hur lång tid tog det innan du kände effekt? 1-2 veckor? Längre? 

• Anonym (ADD och Equasym)
    Anonym (Concerta) skrev 2024-12-21 13:16:43 följande:

Men dina problem är ju som mina fast jag beskrev dom på annat sätt. Du säger att du har för snabb startmotor där du påbörjar massa men har svårt att avsluta. Jag har det också men jag förklara det som att jag är rörig i huvudet och att hålla mig till en och samma uppgift. Dålig impulskontroll och dåligt tålamod, all ska ske nu. Men sen kan det ta flera timmar innan jag kommer igång. 

Men skönt att du hittat något som passar! Jag saknar min fritid. Känns som jag bara måste vila så fort jag är ledig. Ta igen mig och så orkar jag aldrig göra något jag faktiskt tycker är kul. 

Hur lång tid tog det innan du kände effekt? 1-2 veckor? Längre? 

Det brukar ta en halvtimme innan jag känner av tabletten och en timme innan den får full effekt. Medicinen går ut efter några timmar (8 för mig) Det är inte som antidepressiva som tar flera veckor att fungera. 
  • Anonym (Concerta)
    Anonym (ADD och Equasym) skrev 2024-12-21 18:34:32 följande:
    Det brukar ta en halvtimme innan jag känner av tabletten och en timme innan den får full effekt. Medicinen går ut efter några timmar (8 för mig) Det är inte som antidepressiva som tar flera veckor att fungera. 
    Nä men man måste väl ge det lite tid innan man vet om det är rätt? Mer så jag menade. 
Svar på tråden Era erfarenheter av Concerta?💊