• Anonym (Ensam och ledsen)

Skiljas?

Som rubriken lyder, när vet man att det är dags?
    Jag älskar verkligen min man men det känns som att jag lever ensam i vårat förhållande.
    Han jobbar borta varannan månad och månaden han är hemma så är han hemma på heltid.
    Det känns inte längre som att vi bryr oss om varandra, det har varit såhär i över 1 år och jag har kämpat så men jag får ingenting tillbaka. Jag fyllde 30 i år, han var iväg och jobbade då. Hade inga förväntningar alls, han skickade ett sms men ringde mig inte ens på kvällen och frågade hur min dag varit, när han kom hem så blev det ingenting, inget firande med fika eller något.. inte ens ett kort..
    Jag är så ledsen och besviken, det känns som att det sista alternativet är att skiljas nu men det enda som snurrar i huvudet är hur man dka klara av det, hur kommer vara små barn att ta detta. Känns som att jag sviker dom. 

• Svar på tråden Skiljas?
  • Fjäril kär

Pratar ni med varandra?  Kommunicerar ni om förväntningar, önskemål och känslor?

Att säga till nån gång är inte att Kommunicera tydligt. 

Nej, vi har varit bättre på att kommunicera. Jag började påtala detta för 1 år sen och har tagit upp det då och då. Men jag verkar vilja vara den enda som vill ha en förändring, det känns som att han väntar på att jag ska skicka in papper om skilsmässa. 
    Jag har försökt lägga fram det på så många sätt, tagit upp mina egna brister och försökt få honom att kunna prata om sina, men han verkar inte kunna se sina egna alls just nu. Visar ingen kärlek eller empati. Allt är så känslokallt och det gör så ont...

• Dexter dot com

Det låter ju onekligen som han inte har något intresse kvar men boka tid hos familjerådgivningen och prata ut om vad ni vill och om det går att lösa.Vill han inte så får du acceptera att det är över.

• Anonym (Rakt på sak)

Det är dags när man har pratat med honom och man inser att han inte vill bidra till att förbättra relationen.

Har sagt att vi borde ge parterapi en chans, då kontrar han med att han bokade tid för flera år sen men att jag inte ville då, och jag kommer faktiskt inte ihåg det.
    Men det är väl bara att acceptera att han inte vill. Önskar bara att han kunde ta steget istället för att "bryta" ner mig så att jag får göra det. 

• Anonym (Rakt på sak)
    Anonym (Ensam och ledsen) skrev 2024-12-22 17:01:32 följande:

Har sagt att vi borde ge parterapi en chans, då kontrar han med att han bokade tid för flera år sen men att jag inte ville då, och jag kommer faktiskt inte ihåg det.
    Men det är väl bara att acceptera att han inte vill. Önskar bara att han kunde ta steget istället för att "bryta" ner mig så att jag får göra det. 

Det är för att han är bekväm. Extra bonus är att han då kan säga inför era bekanta att det var du som valde att skiljas, dvs du blir boven i dramat från hans vinkel sett.
Svar på tråden Skiljas?