• Anonym (Oense)

Malva och Alva för lika?

Hej!

Jag och min sambo är oense om namn för vår nyfödda dotter. Han har varit fast besluten att hon ska heta Alva sedan start. Jag tycker det är ett jättefint namn, dock har hon en kusin som heter Malva som är ca 14 år äldre. Jag brottas med att namnen kanske uppfattas för lika och att vi ses aningen fantasilösa.. samtidigt tycker jag att man såklart ska välja det namn man tycker bäst om till sitt barn. 

Vad tycker ni? Är namnen för lika för kusiner?

Kan tillsätta att hela släkten samlas vid högtider, födelsedagar etc.

• Svar på tråden Malva och Alva för lika?
  • Xenia

Det är ju inte syster eller lekkamrat. Bara en äldre kusin.

• Anonym
    Xenia skrev 2024-12-23 17:50:46 följande:

Det är ju inte syster eller lekkamrat. Bara en äldre kusin.

Finns det nyfödda som har lekkamrater?
  • Anonym (Oense)
    Anonym (Hm) skrev 2024-12-23 05:59:20 följande:

Namnen är ju näst intill identiska. Det skiljer liksom EN bokstav. Å andra sidan. Vem bryr sig. Det är inte två syskon det handlar om, utan två kusiner. Namnet är en viktig del av en själv och något de flesta bär med sig hela livet 😌 ni väljer det ni anser passa bäst. 

Tack för input!
  • Anonym (Oense)
    Xenia skrev 2024-12-23 17:49:30 följande:

Jag skulle ha tyckt det varit för lika, hade hellre valt t ex Alba eller Alma.

Men är det namn ni älskar, ta det. 

Hon har tyvärr en annan kusin som heter Alma 😅 
  • Xenia
    Anonym skrev 2024-12-23 21:30:30 följande:
    Finns det nyfödda som har lekkamrater?
    En grannes nyfödda blir troligen lekkamrat...
  • Anonym (MN)

Frågan är snarare varför han vill ge sitt barn ett gammalt tantnamn som Alva. Hon kommer ju att bli mobbad för att hon heter likadant som gamla 80+tanter.
    Kör på namn som Anna, Ida, Maria, Pernilla, Johanna eller något sånt namn som vanliga moderna tjejer heter istället för Ingrid, Alva, Astrid, Ester och såna namn som bara gamla kärringar har.

• Xenia
    Anonym (MN) skrev 2024-12-24 12:44:28 följande:

Frågan är snarare varför han vill ge sitt barn ett gammalt tantnamn som Alva. Hon kommer ju att bli mobbad för att hon heter likadant som gamla 80+tanter.
    Kör på namn som Anna, Ida, Maria, Pernilla, Johanna eller något sånt namn som vanliga moderna tjejer heter istället för Ingrid, Alva, Astrid, Ester och såna namn som bara gamla kärringar har.

Skojar du? Pernilla är lika mycket "tantnamn".

Och ingen blir mobbad för "gamla namn", Alva och Astrid är poppis för småflilckor nu.
  • Anonym (Va)
    Anonym (Oense) skrev 2024-12-24 10:55:58 följande:
    Hon har tyvärr en annan kusin som heter Alma 😅 
    Men vad för är det ett eventuellt problem att Malva är för likt men inte Alma? 

Rolig kusin träff- här kommer Malva, Alva och Alma. När ska någon bli gravid med Alba då?(sorry bara skämtar)
  • Anonym (Va)

Ja jätte modernt alltså på 80 talet möjligtvis.
  • Xenia
    Anonym (Va) skrev 2024-12-24 13:04:16 följande:
    Ja jätte modernt alltså på 80 talet möjligtvis.
    Du har verkligen noll koll. Alva, Alma, Astrid, Ester och Ingrid ligger alla på topp 100 för nyfödda (däremot inte Pernilla) förra året.
  • Anonym (Va)
    Xenia skrev 2024-12-24 16:28:52 följande:
    Du har verkligen noll koll. Alva, Alma, Astrid, Ester och Ingrid ligger alla på topp 100 för nyfödda (däremot inte Pernilla) förra året.
    Du tolkade mig fel menade att namn som Ida, Anna, Johanna, Maria och vad hon nu skrev, inte är moderna nu utan möjligtvis på 80-talet. 
  • Anonym (Oense)

Jag tycker Alva är så mycket finare än de "moderna" namn du precis tipsade om 😅 men nu var det inte det min fråga handlade om. Men tack för att du tog dig tid 🤗
  • Anonym (Oense)
    Anonym (Va) skrev 2024-12-24 13:00:54 följande:
    Men vad för är det ett eventuellt problem att Malva är för likt men inte Alma? 

Rolig kusin träff- här kommer Malva, Alva och Alma. När ska någon bli gravid med Alba då?(sorry bara skämtar)
    Jo det är också en aspekt såklart 🤗 jag fastnade vid Malva först. Sen när jag insåg att Alma också är likt, insåg jag vidare att många namn är väldigt lika. Samtidigt är det helt olika namn med olika betydelser, så vart drar man gränsen för när ett namn är för likt eller heter likadant som en i ens närhet? Hur mycket ska det spela roll liksom?

Skulle du välja bort det namn du tycker mest om, bara för att det är likt ditt barns kusin?
  • Anonym (Va)

I ditt fall hade jag tagit Malva till och med,  om ni föredrar det. Den Malva som redan finns är så pass mycket äldre att det knappast spelar roll. 

Enda gången jag hade valt bort samma namn gällande kusin är om de är jämnåriga och föräldrarna har en bra relation.

Jag valde bort ett kusins namn tidigt som var 7år äldre till mitt barn. Idag är mitt barn 7år och jag kan se att samma namn hade knappt varit ett problem. De alltid i olika lägen i livet så det blir inga konflikter pga det. Enda problemet kan ju isf vara om föräldrarna har ett problem med det, men det kan man ju fråga om.

• Anonym (Oense)
    Anonym (Va) skrev 2024-12-25 11:39:48 följande:

I ditt fall hade jag tagit Malva till och med,  om ni föredrar det. Den Malva som redan finns är så pass mycket äldre att det knappast spelar roll. 

Enda gången jag hade valt bort samma namn gällande kusin är om de är jämnåriga och föräldrarna har en bra relation.

Jag valde bort ett kusins namn tidigt som var 7år äldre till mitt barn. Idag är mitt barn 7år och jag kan se att samma namn hade knappt varit ett problem. De alltid i olika lägen i livet så det blir inga konflikter pga det. Enda problemet kan ju isf vara om föräldrarna har ett problem med det, men det kan man ju fråga om.

Tack för input!
  • Anonym (beda)
    Anonym (Oense) skrev 2024-12-22 23:06:29 följande:
    Malva och Alva för lika?

Hej!

Jag och min sambo är oense om namn för vår nyfödda dotter. Han har varit fast besluten att hon ska heta Alva sedan start. Jag tycker det är ett jättefint namn, dock har hon en kusin som heter Malva som är ca 14 år äldre. Jag brottas med att namnen kanske uppfattas för lika och att vi ses aningen fantasilösa.. samtidigt tycker jag att man såklart ska välja det namn man tycker bäst om till sitt barn. 

Vad tycker ni? Är namnen för lika för kusiner?

Kan tillsätta att hela släkten samlas vid högtider, födelsedagar etc.

Äh, kusiner och som är så långt ifrån varandra i ålder tycker jag inte man behöver bry sig om. Det vore kanske skillnad om de båda kusinerna var nära i ålder och kunde förväntas leka mycket, men 14 år äldre, det är ju som en annan generation. 

Och vad gäller om ni uppfattas som fantasilösa.... av vem?, och det behöver ni ju inte ens bry er om ifall det är så. Namn på barn kommer alltid att väcka nåt slags åsikter. Men det är föräldrarna som bestämmer, så ni ska såklart välja det namn ni gillar och tycker passar på ert barn. 
  • Hjelm

Malva och Alva hade möjligen varit för lika för syskon, men absolut inte kusiner. 

Svar på tråden Malva och Alva för lika?