I vilken ålder borde barn börja köpa julklappar och födelsedagspresenter?
Till sina föräldrar?
Diskussion som uppstått här. Tacksam för råd.
Till sina föräldrar?
Vill inte att mina barn spenderar pengar på present till mig. Däremot brukar de ge något de gjort i skolan. I vår familj köper vi bara julklappar till barnen.
Vill inte att mina barn ska slösa sina pengar på julklappar till mig. Fattar inte hur en diskussion ens kunnat uppstå. Hemmagjorda presenter är väl perfekta.
Här har barnen sjungit och ritat något på födelsedagar fram tills de varit ca 10-12 .
Julklappar ges bara till barnen fyllt 20.
Sen har vi julklappsspel och umgås .
Födelsedagar har de kommit hem och ätit/fikat.
Menar du köpa för egna pengar? De tänker jag att de gör när de har en egen inkomst. Julklappar från barnen tänker jag att vi vuxna betalar så länge de bor hemma ocj är beroende av oss för sin försörjning, deras del är att de själva kommer på vad de ska ge och köper det
Det beror nog helt på barnet. Min åttaåring ville väldigt gärna köpa en födelsedagspresent till mig, för egna pengar, i år. Det var ett litet billigt nagellack, så inte många kronor, men hon var otroligt stolt över att hon köpt det helt själv.
Till sina föräldrar?
När de själva vill och ber om att få göra det. Mina barn började ge julklappar när de var runt 3, saker de gjorde på förskolan och pysslade ihop hemma. När de var 4-5 fick de julklappspengar att köpa presenter för. Det är ett bra tillfälle att lära barnet att saker kostar pengar och att de själva inte kan få allt de önskar. När barnet väljer ut presenter och det får kosta x kronor ser de att de inte kan köpa vad som helst, att det finns en begränsning. Man lär barnet empati och tänka på andra. Att säga att man betalar sina egna julklappar är en tråkig inställning vissa föräldrar har som helt missar poängen.
Frukost på sängen etc har barnen fixat självmant länge och ger hemmagjorda presenter. Diskussionen gäller när de är för stora för att ge hemmagjorda saker och ska börja köpa presenter.