• Anonym (Sjuk?)

Min Kompis är Handspritens Kung :( Och handhygien-galen

Alltså, jag har en kompis som är helt galen när det kommer till handhygien. Han är supernoga med att man alltid ska tvätta händerna, speciellt om vi ska laga mat tillsammans. Typ, om vi är bjudna på middag eller firar något och hänger i köket, då måste alla tvätta händerna. Och när vi väl lagar maten får man absolut inte röra mobilen under tiden.

Och hans grejer? Glöm att få låna hans kopp, glas, tallrik, eller ens tänka på att röra hans telefon. Det är liksom förbjudet område.

Han tvättar händerna och spritar som om det inte fanns någon morgondag. Alltid handsprit i fickan, och han använder den hela tiden ? även när vi inte ska äta. Ibland tar han fram den efter att ha skakat hand med någon, bara sådär.

Jag bara, herregud, hur orkar han ens?

• Svar på tråden Min Kompis är Handspritens Kung :( Och handhygien-galen
  • Anonym (P)

Man orkar för att ångesten som kommer, när man inte tvättat händerna, är ännu svårare att hantera än handtvättandet i sig.

Det är inte sunt, men det går inte att sluta bara sådär. Ofta behövs terapi för att komma över det.

• Anonym (Sjuk?)
    Anonym (P) skrev 2024-12-25 09:49:08 följande:

Man orkar för att ångesten som kommer, när man inte tvättat händerna, är ännu svårare att hantera än handtvättandet i sig.

Det är inte sunt, men det går inte att sluta bara sådär. Ofta behövs terapi för att komma över det.

Jag orkar inte i alla fall.

Ångest alltså?

Hm....

• fornminne

Han får göra som han vill själv, men sluta låta honom styra över er. Tvätta händer innan matberedning bör alla göra, men han bestämmer inte om och när ni ska röra era telefoner. Säkert bra att ta en paus från skärmen iof, men inte av det skälet.

Följer han med er in på toa också? Och kollar att ni tvättar och spritar ordentligt där?

Hur han själv gör är hans sak, men det får inte gå ut över omgivningen. Om ni säger ifrån kanske det kan motivera honom att söka hjälp?

Det där handlar inte om normal renlighet. Han har tvångssyndrom.

Svar på tråden Min Kompis är Handspritens Kung :( Och handhygien-galen