• Knepochknåp

Barn vill bara äta sött/gott

mammaVår snart 4 åring har sedan ca ett år tillbaka blivit mer och mer "kräsen" med maten. Ätit mkt till lunch på fsk, men sällan middag. På helgdagar har han ätit mycket till frukost, men knappt nått mer. Kurvan hos Bvc ser ok ut så har inte varit särskilt orolig. Nu har han varit väldigt mycket sjuk, både magsjuka och olika förkylningar med feber. Iom detta har han fått sånt han är sugen på, så typ glass, nachochips, digestivekex, choklad osv. Det han fått i sig helt enkelt. Nu har jullovet börjat och han går bara runt och gnäller och får utbrott för att han vill ha godis/kakor/saft. Idag har han ätit en macka, ingen lunch alls, kommer kanske äta macka till mellis... 
    Är det cold turkey som gäller för att han ska komma tillbaka lite mer på banan?  Känns verkligen som att han är beroende just nu.
  • Svar på tråden Barn vill bara äta sött/gott
  • Anonym (Petiga barn)

Ja, fortsätt bara servera vanlig mat, så löser det sig sannolikt med tiden. Lite sockerdetox efter högtiderna är vi många som behöver, haha. Skrattande

Barn kan vara sjukt petiga i den åldern utan att det betyder just nånting (om jag minns rätt står det på 1177 att 2-6-åringar är värst). Var själv väldigt petig med maten som barn och nu äter jag allt, så jag tänker att det är onödigt att stressa över det så länge de får i sig tillräckligt utspritt över en vecka - och det låter ju som att din son växer som han ska och äter bra på förskolan, så det får han säkert.

Min egen son var som petigast från 3,5-4,5 (nivå "äter bara bröd, pasta och gurka") och sedan har det sakta men säkert blivit bättre. Tycker att han ätit rätt bra nu i femårsåldern, klart mer varierat, vågat testa nya saker och så, men det är verkligen inte som om han äter en komplett måltid varje gång, utan ibland äter han bara potatismoset, ibland bara köttet - och häromveckan satte han i sig en halv kastrull broccoli från ingenstans, första gången han vågade smaka det! Upplever att det hjälper mycket att ha återkommande rätter och att barnen faktiskt är hungriga vid matdags.

Svar på tråden Barn vill bara äta sött/gott