• Anonym (Tony)

Vem vill vara fattig, utstött och behövande?

Har läst i många Facebook grupper nu under julen om restauranger som öppnar upp för fattiga, ensamma och hemlösa så att dom ska få ett julbord. 

Många andra har frågat om det finns någon fattig och utstött som den kan få skänka pengar och mat till.

Andra har annonserat ut att dom gärna tar emot utstötta och fattiga på julafton. 

Jag vette fan vad jag tycker om detta. Inte att man vill hjälpa till och hjälpa sina medmänniskor. Men vem vill framstå som fattig, utstött och liknande? 

Om du hamna i knipa. Skulle du vilja att man prata till dig på det sättet? Att någon fråga om du är en sån där fattig människa jag kan få hjälpa. Blir ju enligt mig något föraktfullt och exotiskt. Att man kan få hjälpa till och känna sig duktig. 

Tänker att man kan lägga formuleringen på ett annat sätt. För vi säger restauranger som öppnar upp för att folk ska äta gratis där som är utstötta och fattiga, samtidigt finns det vanliga kunder på restaurangen eller vad man ska säga. Är det då man ska gå in och säga att hej jag är en sån där fattig person som vill ha mat?. Vem vill säga dom orden? 

• Svar på tråden Vem vill vara fattig, utstött och behövande?
  • Anonym (En fattig och utstött)

Jag har varit fattig, utstött eller bådadera i närmare 40 år. Det är något jag inte orkat hymla med i minst 20 av dem. Jg vet inte vilka andra ord son skulle förklara min situation så att folk förstår. Jag anser nog faktiskt att man inte ska hymla utan tala klarspråk. Alla vackra omskrivningar och försköningar gör att folk inte behöver se sanningen i vitögat utan kan gömma sig och låtsas som att de inte ser vad som faktiskt finns och sker runtomkring dem. Det gör de så bra ändå. 

• Anonym (E.F)

En hemlös person orkar nog inte tänka på vad andra tycker. 

• Anonym (Tony)
    Anonym (En fattig och utstött) skrev 2024-12-27 02:36:53 följande:

Jag har varit fattig, utstött eller bådadera i närmare 40 år. Det är något jag inte orkat hymla med i minst 20 av dem. Jg vet inte vilka andra ord son skulle förklara min situation så att folk förstår. Jag anser nog faktiskt att man inte ska hymla utan tala klarspråk. Alla vackra omskrivningar och försköningar gör att folk inte behöver se sanningen i vitögat utan kan gömma sig och låtsas som att de inte ser vad som faktiskt finns och sker runtomkring dem. Det gör de så bra ändå. 

Så du hade velat gå in på en restaurang och säga att du är en sån där fattig person?
    Anonym (Tony) skrev 2024-12-27 08:54:37 följande:
    Så du hade velat gå in på en restaurang och säga att du är en sån där fattig person?
    Hade velat? Gjort, hundratals gånger, när det bjuds in. Herregud, det är ett (minst) varmt mål mat, tillsammans med andra i samma sits. Ingen dömer. Alla vet vad eventet är till för. Man sitter och äter, dricker kaffe och snackar skit om det ena och det andra och känner en stunds gemenskap innan man sprids för vinden i, den ofta både faktiska och metafora, kylan igen.

Man tackar och tar emot, glad över att man kan få komma in och kanske äta sig mätt för första gången på en vecka och sen lever man på den värmen och den maten i en vecka till. Bara såna som aldrig varit i en sån sits tänker som du gör.
  • Virriga Vera

Ingen vill vara fattig, utstött och behövande. Men är man i den sitsen så tror jag att de flesta tacksamt tar emot ett mål mat, en varm säng och att få vara inomhus i en gemenskap.

• Anonym (Tony)
    Virriga Vera skrev 2024-12-27 09:09:07 följande:

Ingen vill vara fattig, utstött och behövande. Men är man i den sitsen så tror jag att de flesta tacksamt tar emot ett mål mat, en varm säng och att få vara inomhus i en gemenskap.

Skillnaden är att på ett en plats där det är okej så vet ju alla det när man går in. Man vill ju inte gå in på ett fint hotell och säga att jag är en sån där fattig människa som vill sova här. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Tony) skrev 2024-12-27 09:15:17 följande:
    Skillnaden är att på ett en plats där det är okej så vet ju alla det när man går in. Man vill ju inte gå in på ett fint hotell och säga att jag är en sån där fattig människa som vill sova här. 
    Vilka hotell erbjuder detta?
  • Anonym (Ledsamt)

Jag tycker det är ledsamt med det förakt du verkar ha gentemot människor som har haft otur här i livet  gentemot människor som inte har speciellt mycket vare sig ekonomiskt eller socialt. Jag tycker att det är ledsamt att dessa människor inte får det stöd de behöver från vårt sk skyddsnät. 

Jag tycker att det är helt underbart däremot att det finns företagare som gör detta! Och att dessa människor som behöver detta stöd faktiskt vågar ta sig dit.

• Virriga Vera
    Anonym (Tony) skrev 2024-12-27 09:15:17 följande:
    Du vill det inte, men är jag ganska övertygad hade du haft valet att ligga ute i regn/snö och/eller minusgrader eller få sova i en varm säng så hade du mer än gärna tagit emot erbjudandet.
  • Hjelm

Bara en som aldrig har varit i den utsattheten och desperationen och inte heller kan föreställa sig det ställer en sån fråga som du gör. Grattis till att vara så privilegierad, antar jag.

Den som inte vet när hen får äta nästa gång säger naturligtvis ja till ett gratis mål mat. Stoltheten sväljer man, man har inte råd att bry sig om vad andra tänker då.

Däremot är jag skeptisk till alla människor (tänker då främst på privatpersoner) som skänker saker och som måste skylta inför andra hur goda de är, för likes och bekräftelse. Då gör man det av egna, egoistiska skäl och inte av medmänsklighet.

• Anonym (Tony)
    Virriga Vera skrev 2024-12-27 09:19:16 följande:
    Du vill det inte, men är jag ganska övertygad hade du haft valet att ligga ute i regn/snö och/eller minusgrader eller få sova i en varm säng så hade du mer än gärna tagit emot erbjudandet.

Det finns ju människor som inte har några pengar men ändå fortfarande har någonstans att bo.

En person kan vi ta som exempel. 

Personen har precis köpt en bostad, den saknar alla besparingar för allt gick till boendet, den blir av med jobbet, mår så dåligt att den inte orkar ens söka a-kassa och är för sjuk för att orka kontakta vården. 

Den här personen står ju då i den stunden, dom månaderna helt utan inkomst, besparingar och är deprimerad.

Den får hjälp att betala mat och boende av vän och familj. Skulle den sälja bostaden skulle den få ut lite pengar. Men orken finns inte att ens kontakta en mäklare. Och skulle den sälja och är arbetslös så kommer den personen ändå inte kunna få en hyresrätt utan ett arbete.

Den här personen skulle vara hemlös utan vänner och bekanta. Den har inte råd med mat.

Många står nog i den situationen nu. Många barnfamiljer. Man har ett stort lån, lågkonjunkturen har gjort än arbetslös, a-kassan räcker inte ens till boendekostnaden, besparingarna börjar sina. Man tvingas stänga av elen för att det är dyrt. Och man har egentligen inte råd med annat än havregryn?

Och nej det är inte att vara hemlös. Men hemlös finns ju i olika skalor. Någon som blivit av med sin bostad med sover hos andra jämt som är kompisar. Den har ju ingen bostad men kontaktar inte stadsmissionen?

• Virriga Vera
    Anonym (Tony) skrev 2024-12-27 09:48:14 följande:

Det finns ju människor som inte har några pengar men ändå fortfarande har någonstans att bo.

En person kan vi ta som exempel. 

Personen har precis köpt en bostad, den saknar alla besparingar för allt gick till boendet, den blir av med jobbet, mår så dåligt att den inte orkar ens söka a-kassa och är för sjuk för att orka kontakta vården. 

Den här personen står ju då i den stunden, dom månaderna helt utan inkomst, besparingar och är deprimerad.

Den får hjälp att betala mat och boende av vän och familj. Skulle den sälja bostaden skulle den få ut lite pengar. Men orken finns inte att ens kontakta en mäklare. Och skulle den sälja och är arbetslös så kommer den personen ändå inte kunna få en hyresrätt utan ett arbete.

Den här personen skulle vara hemlös utan vänner och bekanta. Den har inte råd med mat.

Många står nog i den situationen nu. Många barnfamiljer. Man har ett stort lån, lågkonjunkturen har gjort än arbetslös, a-kassan räcker inte ens till boendekostnaden, besparingarna börjar sina. Man tvingas stänga av elen för att det är dyrt. Och man har egentligen inte råd med annat än havregryn?

Och nej det är inte att vara hemlös. Men hemlös finns ju i olika skalor. Någon som blivit av med sin bostad med sover hos andra jämt som är kompisar. Den har ju ingen bostad men kontaktar inte stadsmissionen?

Men varför skulle den personen gå till ett hotell för att få sova? Det var ju faktiskt det som var ditt exempel.
  • Anonym (Tony)
    Virriga Vera skrev 2024-12-27 10:28:59 följande:
    Men varför skulle den personen gå till ett hotell för att få sova? Det var ju faktiskt det som var ditt exempel.
    Nej att gå och äta på resturang ett julbord för behövande, hemlösa och ensamma är beskrivningen. Har man inte pengar till mat så borde man ju räknas som fattig 
  • Anonym (c)

Ytterligare en märklig frågeställning.

Alla event som jag sett på det temat pratar inte i dessa termer utan mer ofta bara ensam/behövande vilket många kan vara. Det är ingen som ställer frågor om någons skäl, alla vet att de som kommer på eventet har sina skäl. Vi har flera alternativ här där jag skulle kunna gå in utan att få frågor och vissa som är riktade till hemlösa.

Jag undrar lite vad TS är ute efter. Börjar svamla om fina hotel, om att köpa lägenhet och sedan inte "orka" sälja den igen, kippa hos polare, få hjälp av vänner och familj. 

Och när jag och andra berättar så är det på något sätt inte riktigt "godkänt" i TS värld. 

Vad är då poängen med tråden?

Idag är det fredag. Det är trevligt på så vis att många matbutiker bjuder på provsmakning. Beroende på vad de har kan man stoppa på sig lite, men man måste vara lite försiktig så man inte stoppar på sig så mycket att det märks. Jag ska slå en lov också runt kyrkorna och se om någon har öppet för lunch. Det kostar men bilr man igenkänd kan de vara schyssta. Det är 6 plusgrader ute. I natt sov jag på ett härbärge. Natten till igår i en källare. Nästa vecka blir det kallt. 

Svar på tråden Vem vill vara fattig, utstött och behövande?