Vem vill vara fattig, utstött och behövande?
Har läst i många Facebook grupper nu under julen om restauranger som öppnar upp för fattiga, ensamma och hemlösa så att dom ska få ett julbord.
Många andra har frågat om det finns någon fattig och utstött som den kan få skänka pengar och mat till.
Andra har annonserat ut att dom gärna tar emot utstötta och fattiga på julafton.
Jag vette fan vad jag tycker om detta. Inte att man vill hjälpa till och hjälpa sina medmänniskor. Men vem vill framstå som fattig, utstött och liknande?
Om du hamna i knipa. Skulle du vilja att man prata till dig på det sättet? Att någon fråga om du är en sån där fattig människa jag kan få hjälpa. Blir ju enligt mig något föraktfullt och exotiskt. Att man kan få hjälpa till och känna sig duktig.
Tänker att man kan lägga formuleringen på ett annat sätt. För vi säger restauranger som öppnar upp för att folk ska äta gratis där som är utstötta och fattiga, samtidigt finns det vanliga kunder på restaurangen eller vad man ska säga. Är det då man ska gå in och säga att hej jag är en sån där fattig person som vill ha mat?. Vem vill säga dom orden?