• DieselBI

Rester från uteblivet missfall eller gravid igen?

Hej, jag fick ett uteblivet missfall då fostret hade slutat växa redan i vecka 6+0 men det upptäcktes i vecka 9 på tidigt ultraljud. Fick då göra en medicinsk abort. Jag fick med mig ett graviditetstest som jag skulle ta hemma efter 3 veckor för att se att allt hade försvunnit. Det visade sig vara positivt och jag väntade sedan en vecka  och tog ett till som också visade positivt. 

Har kontaktat gynmottagningen men då jag haft oskyddat sex efter missfallet är det svårt att veta om det är en ny graviditet eller rester från missfallet som fortfarande ger utslag på testerna (vilket de kan göra i flera veckor efter missfall har jag läst).

någon som varit med om liknande och hur slutade det för er? 

• Svar på tråden Rester från uteblivet missfall eller gravid igen?
  • Anonym (J)

Kan du inte göra ett ultraljud för att se om allt är borta? Efter ett MA kan det ta flera veckor innan alla gravidhormoner försvunnit. 

• Anonym (Sara)

Det är svårt att säga men det är iallafall inte bra att ha oskyddat sex innan man har slutat blöda.. men det vet du säkert redan. 

Jag hade också ett MA och jag tror att grav testet var negativt efter några veckor men minns inte hur länge , fick iallafall mens efter 5 veckor och sen blev jag gravid igen efter den mensen. 

Det bästa borde väl vara att göra ett ultraljud och kolla om det finns rester kvar , eller blodprov och se om HCG minskar eller ökar. 

• DieselBI

ultraljud sa de på gyn kunde vara missvisande då en ny graviditet är svår att se såhär pass tidigt.

blödde Bara 1 vecka efter missfallet så det oskyddade sexet hade vi såklart efter det :)

hoppas såklart på en ny graviditet men känns mycket oklart än så länge. Gyn ville att jag skulle komma in på måndag för att ta ett mindre känsligt graviditetstest hos dom, så får se vad det visar..

• Anonym01082121

Jag hann få negativt test och få en mens emellan innan jag blev gravid igen efter ma.

Men jag hade köpt ett test med veckoindikator och kollat vad det står, sedan väntat en vecka och ta ett till för att se om det stegrar. Då är du troligen gravid igen. Står det dock +3 veckor  och du väntar 1-2 veckor kan det ju också minska . 

Gjorde så när jag var osäker vid ett annat tillfälle, då jag fick missfall men blödde väldigt lite. Då gick det från 2-3 till 1-2 veckor. Då förstod jag att hcg hade minskat och blivit ett missfall.

• Anonym (Sara)
    DieselBI skrev 2024-12-28 08:35:42 följande:

ultraljud sa de på gyn kunde vara missvisande då en ny graviditet är svår att se såhär pass tidigt.

blödde Bara 1 vecka efter missfallet så det oskyddade sexet hade vi såklart efter det :)

hoppas såklart på en ny graviditet men känns mycket oklart än så länge. Gyn ville att jag skulle komma in på måndag för att ta ett mindre känsligt graviditetstest hos dom, så får se vad det visar..

Jo det stämmer , man ser nog inte en ny graviditet så tidigt men tänkte att de kanske kan se om det finns rester. Fast det kanske är svårt att se vad som är vad.
    Hoppas du är gravid igen! 
Svar på tråden Rester från uteblivet missfall eller gravid igen?