• Anonym (Bor på 45 kvm)

Hur få familj att förstå att presenter inte handlar om kvantitet?

Så, då har vi återigen firat jul med svärfamiljen. Deras kärleksspråk är gåvor. Dessvärre är deras gåvor sällan speciellt bra anpassade till mig och sambon. Vi är i 40-års åldern, bor kompakt och har liksom sen många år tillbaka listat ut vad vi behöver och vad vi saknar behov av.
    I år fick jag bland annat en ganska stor låda med olika tankenötter. Kul en stund men kommer ju sen hamna i en låda, och aldrig mer användas. Vi hade behov av en ny stekpanna då vår gamla börjar sjunga på sista versen, blev väldigt nöjda över att få en ny sån, men utöver det så hade de också köpt en äggkokare och något slags omelettjärn. Jag vet att vi aldrig ens kommer packa upp dessa, för att vi har inte utrymme att förvara sånt, något de vet. Förra året upplevde jag att vi fått dem att förstå. Då fick jag en korg med ätbart (tapasgrejer typ) som vi verkligen uppskattade. Tidigare års presenter har inkluderat en porslinsbyst, ca 70 cm hög, som vi definitivt inte hade plats för. En stor elektrisk värmefilt i en färg som inte passar in passar verkligen inte passar och därför måste förvaras i ett skåp. Vi har inte plats med sånt som inte behövs ganska regelbundet. Men varje år åker vi härifrån med minst 10 saker som bara kräver plats men mer eller mindre saknar funktion. Bäddset med tomtar på, jättefint men vi har 2 uppsättningar sängkläder, 2 uppsättningar handdukar och det är för att vi saknar förvaringsutrymmen för mer. Tomtelakanen fick åka direkt till myrorna. Ett år fick vi en luftavfuktare (14 kg) som vi gav bort på tågstationen innan vi åkte hem. Vad i hela friden ska vi säga för att de ska förstå? 

• Svar på tråden Hur få familj att förstå att presenter inte handlar om kvantitet?
  • Anonym (Julgran)

Tala klarspråk och helst vara övertydlig. Både vad gäller önskemål om julklappar i förväg men också på plats när ni får dom ( "åh så fint men detta kommer vi inte kunna ta hem, vi har inte plats ) 

• Anonym (Bor på 45 kvm)
    Anonym (Julgran) skrev 2024-12-28 19:17:20 följande:

Tala klarspråk och helst vara övertydlig. Både vad gäller önskemål om julklappar i förväg men också på plats när ni får dom ( "åh så fint men detta kommer vi inte kunna ta hem, vi har inte plats ) 

Ja, det har vi gjort. Varje år. Köp nu inga prylar är ni snälla, hellre en upplevelse eller någon förbrukningsvara/vinflaska. De gånger de lyckas bra med inköpen är vi ljublande glada och verkligen trycker på hur bra present vi tyckte det var med presentkort på restaurang eller bio (som varit sånt som verkligen uppskattats tidigare). I år önskade jag mig en halsduk och sambon den där stekpannan. Men de får panik om det inte blir minst 5 paket till oss var. Vi köper en gåva gemensamt till alla, men i deras familj så måste man tydligen ge flera paket och det verkar kutym att köpa nåt bara för att. Vi har också varit helt ärliga med vad som händer med de saker vi inte behöver och oftast frågat givaren om denne själv har behov av saken och därför tänkte att vi också säkert hade det. Omelettjärnet ska vi fråga svärmor om hon inte vill behålla själv då vi som bekant inte har plats att förvara sånt. 
    Men det känns så onödigt att de lägger tid och pengar på saker vi ändå inte kan använda. 
    Lite som att vi skulle köpa svägerskan som saknar körkort och bil ett takräcke.
  • Anonym (H)

Dom kanske har negativa åsikter om vad de får av er..... Föreslå att ni skippar klappar så kan ni alla blir mer nöjda

• Anonym

I er situation så återstår bara att sluta med julklappar.

Det har vi gjort. Det går inte att köpa saker till vuxna människor. De har allt de vill ha.
    Vill de ha julklappsutdelning. Säg att ni kommer före / efter julklappsutdelning.

• Anonym (Bor på 45 kvm)
    Anonym (H) skrev 2024-12-28 19:35:34 följande:

Dom kanske har negativa åsikter om vad de får av er..... Föreslå att ni skippar klappar så kan ni alla blir mer nöjda

Då skulle svärmor få en infarkt. Jag är rätt säker på att det vi ger uppskattas (något de önskat sig och en sak som vi då lägger lite mer tid och tanke på istället för ett flertal av sämre kvalitet/plötsliga shoppinginfall). I år fick svärfar ett par nya motorsågsbyxor han velat ha. Svärmor fick en vattenkokare då hennes gått sönder (en smeg som passar ihop med hennes kylskåp). Såklart hade vi kunnat köpa en 199kronors från Jula och sen 10 andra billighetsvarianter av saker på hennes önskelista men det passar verkligen inte in i hur vi anser man bör konsumera.
    Svägerskan som precis flyttat fick ett presentkort på en handelsträdgård då hon har storslagna planer för sin trädgård som idag bara är en gräsmatta. Hon vill bland annat köpa några fruktträd och plantera. Barnen fick saker de önskat sig och då en lite större sak istället för 10 småsaker (detta VET jag att deras föräldrar uppskattar då det har en tendens att bli väldigt mycket småpryttlar till barnen varje år, om vi vuxna får 5 paket av svärmor/svärfar så får ju ungarna typ 30 st).
  • Anonym (Bor på 45 kvm)
    Anonym skrev 2024-12-28 19:49:15 följande:

I er situation så återstår bara att sluta med julklappar.

Det har vi gjort. Det går inte att köpa saker till vuxna människor. De har allt de vill ha.
    Vill de ha julklappsutdelning. Säg att ni kommer före / efter julklappsutdelning.

Vi kom igår, med en icakasse paket. Åker i morgon med minst 6 kassar (jag vet inte om jag ska skratta eller gråta).
    De är fantastiskt härliga personer, över om jag inser att jag låter gnällig men det är så synd att allt verkar handla om antalet presenter. De hade lätt kunnat gå ihop hela familjen och köpt oss en styck kvalitetsstekpanna som vi hade älskat och helt skippat resten :)
  • Anonym (Oj)

Vilka problem folk har... patetiskt 

• villervaller

Firande ser såklart olika ut i olika familjer men de flesta jag känner slutar ge presenter vuxna emellan när barn kommer in i bilden. Oavsett om man bor i slott eller koja så blir det ändå en massa oönskade klappar som ställs i ett skåp och som sen rensas ut efter några år. 

Föreslå något nytt kanske och kasta om hela upplägget?

I vår släkt kör vi klappar till barnen, vi vuxna kör julklappslek med livsmedelstema och sen brukar vi ha med en ?gå bort present? i form av juldekoration/blomma. Sen får mor/far föräldrar ett inramat foto på barnen och en almanacka med lite olika bilder på barnen från året som gott. 

Vi övergick till detta efter att ha varit i er situation och förstått att budskapet inte går fram, när barnbarnen kom så sa vi att vi inte önskar oss några fler klappar utan att de kan gå till barnen, julklappsleken var en bra kompromis. Barnen får för mycket klappar men vi lämnar en del hos mor/far föräldrar och en del åker upp på vinden och plockas fram pö om pö under året vid tråkiga dagar.

Svar på tråden Hur få familj att förstå att presenter inte handlar om kvantitet?