Anonym (Villrådig) skrev 2024-12-29 11:10:10 följande:
Särbo med man med begränsad ekonomi
Jag sedan 4 år tillbaka särbo med en man. Han har av olika anledningar en låg inkomst/pension. Jag har god ekonomi med besparingar/ låg hyra etc. Nu diskuterar vi bl.a resor där han tycker det skulle vara fint om jag skulle betala hans resa. Det känns väldigt främmande för mig?.
Han har barn som han är försörjningspliktig för, vuxet barn som han troligtvis hjälper ekonomiskt när det kniper.
Funderar mkt på det här?
Älskar att resa och skulle gärna resa med honom men inte bjuda på resan.
Skulle vilja höra några reflektioner från er som läser detta!
Men du skriver inte riktigt hur ni har det i övrigt. Känner du att han utnyttjar dig? Hur mycket pengar har du? Kan du bjuda honom på en resa utan att själv vara barskrapad efter? Bjuder han på saker ibland efter sin förmåga? Har ni ett fint och kärleksfullt förhållande i övrigt?
Om du vill resa och han inte har råd; har du då nån annan att resa med eller blir inte resan av för dig heller då? Är det i så fall värt att inte få resa alls eller kan du tänka dig att bjuda så att en resa ändå blir av?
Jag har en väninna med sämre ekonomi och hennes särbo bjuder henne på resor ibland då hon inte haft möjlighet annars. Jag tycker det är fint av honom. Hon gör saker för honom efter sin förmåga.