• Anonym (Anonym)

Kan jag rädda detta förhållande??

Hej! Idag kom min sambo hem och sa att han känner sig instängd och inte är kär i mig längre. Han vet inte hur han ska hantera situationen men tror att han vill göra slut - detta är 4 gången, 3 gånger har han gjort slut under 12 års förhållande mem vi har aldrig gått isär då han ångrat sig eftet någon/några timmat. Vi har en son som är under 5 år.
    Han säger att han saknar att kunna göra vad han vill utan att fråga någon och att han saknar att vara själv och ha egentid. 
    Till detta hör att han 4 dagar i veckan är på gymmet 2h+ per gång, han får spela sina jävla spel varje kväll om han vill på tvn utan att jag gnäller men han tycker det ändå är jobbigt om jag sitter bredvid för då känner han sig stressad över att jag sitter och väntar, fast jag inte gör det? Jag kan sitta och pyssla eller skrolla, det jag tycker om att göra för mig själv helt enkelt. 
    Till detta hör också att han tycker att jag ska ta sonen och åka iväg 1 gång varje helg, inte kanske hela dagar men några timmar så han kan få sin egentid?? 
    Jag själv har inte så stort behov av egentid som han har, jag respekterar hans känslor tycker jag genom att ge han mer tid på gym, inte tjata om att jag vill ha tv utan hittar på annat på kvällar men det är orimligt att jag ska behöva vara i ett annat rum för att han ska få känna sig ensam? Jag har bett han prata med mig när han känner att han behöver egentid för att kunna agera men han tycker inte han ska behöva säga det utan bara ge han det?
    Jag själv känner bara olust över att jag ska behöva ta ansvar över hans känslor och agera precis som han vill och börjar tröttna, även om jag älskar honom otroligt mycket tar det så extremt mycket på mig när vi gång på gång fastnar i detta med egentiden som aldrig är tillräcklig. Han har fastnat så mycket i tanken på egentid att vi aldrig gör något tillsammans längre, knappt som familj och verkligen inte ensamma. Jag har bokat en spakväll till oss snart för jag saknar att göra något ihop och han verkade inte jättetaggad på det när jag berättade det. För att hålla ett förhållande levande måste man ju mata det med känslor som är bra men han verkar inte vilja detta längre och inte förstå det heller när jag pratar om det.. Är mitt förhållande dött? (Förmodligen) kan jag rädda det? Bör jag rädda det eller gå vidare?
    Hur mycket är tillräckligt mycket egentid? Hur hanterar andra som är varandras motsatser med egentid såna här situationer?
    Jag har miljoner frågor som jag hoppas ni kan hjälpa mig med.
  • Svar på tråden Kan jag rädda detta förhållande??
  • elmadumle

Han kan absolut inte begära att du ska ta erat barn och åka bort för att han ska få egentid! Det är erat hem och man bestämmer själv om man vill vara hemma eller inte. Om han anser sig ha behov av så mycket egentid att han vill slänga ut er så är det han som får lämna hemmet och åka bort. 
    Passa på nu när han säger att han vill lämna att säga; men vad bra, då letar någon av oss ny bostad så kör vi vv på barnet. 

• Anonym (Förstår)
    elmadumle skrev 2024-12-30 12:32:51 följande:

Han kan absolut inte begära att du ska ta erat barn och åka bort för att han ska få egentid! Det är erat hem och man bestämmer själv om man vill vara hemma eller inte. Om han anser sig ha behov av så mycket egentid att han vill slänga ut er så är det han som får lämna hemmet och åka bort. 
    Passa på nu när han säger att han vill lämna att säga; men vad bra, då letar någon av oss ny bostad så kör vi vv på barnet. 

Han hade säkert tyckt det var jätteskönt att få vara helt själv varannan vecka, det gör de flesta män. 
  • Anonym (Tyvärr)

Inte värt att satsa på någon som gör slut då och då.

• Anonym (GA)
    Anonym (Förstår) skrev 2024-12-30 12:40:46 följande:
    Han hade säkert tyckt det var jätteskönt att få vara helt själv varannan vecka, det gör de flesta män. 
    Ändå lämnar han inte. Märkligt. Inte mkt go i den mannen. 
  • Anonym (han)

Han håller dig i schack genom att hota med att göra slut om du inte låter honom i princip leva singelliv i er relation. Egentligen vill han inte lämna, för han har det ju rätt bra med dig ändå. Men han vill at du ska vara lite på tå och inte börja förvänta dig nåt av honom som han inte har lust att ge. Du däremot ska ge honom både service och så mycket egentid han kan vilja ha. 

Han låter inget vidare, så egentligen kanske du ska börja fundera över om relationen med honom är värd det. 

I annat fall så kan du ju syna honom när han kommer med sina hot om att göra slut. Säg ja nästa gång. Säg att du känner detsamma, du är också trängd, saknar egentid, och dessutom känner dig utnyttjad av att han går hemma som en tonåring och parasiterar på dig och din kärlek. Beställ genast hem skilsmässopapper (om ni är gifta) och gå in på Hemnet och börja ge förslag på boenden, ring en mäklare för försäljning av nuvarande boende. Då ska du se att det låter lite annorlunda.

Och när han sen erkänt att han egentligen inte vill lämna, då börjar du ställa krav på att han från och med nu beter sig som en jämbördig vuxen i ert förhållande. Att ni har lika mycket egentid, bidrar lika mycket till hushållets göromål. 

• Anonym (12345)
    Varför skaffar man barn och familjeliv om man har behov att vara ensam hälften av tiden?

Då är det bättre att skita i det eller ha barn ihop utan att flytta ihop alls.
  • Anonym (Jo)
    Anonym (GA) skrev 2024-12-29 18:12:03 följande:
    Att göra slut gör han i stundens hetta, det är inget han menar. Han lämnar ju aldrig TS. 
    Lite barnsligt beteende.
  • Anonym (Tyvärr)
    Anonym (GA) skrev 2024-12-30 12:55:35 följande:
    Ändå lämnar han inte. Märkligt. Inte mkt go i den mannen. 
    Kallas bekvämlighet. Finns många som stannar i en relation som är dålig för att det är så meckigt att gå isär.
  • Xenia
    Men hur mycket egentid hade han då fått den tid barnet skulle vara hos honom?

Jag tycker det är omoget och själviskt att kräva så mycket egentid som han gör, när han har barn. Då lämpar han över ansvaret på barnet på mamman.

Tål man inte ens att ens partner är i samma rum medan man ägnar sig åt datorn, då duger man inte till att ha ett förhållande. (Eller kollar han på porr, är det därför hon inte får vara i samma rum?)
  • Xenia

Nej, du kan inte rädda förhållandet ensam. Han måste också vilja göra det, och det verkar han inte vilja göra, han vill ju inte ens vara tillsammans med dig.

• Anonym (-)
    Xenia skrev 2025-01-04 02:34:53 följande:

Nej, du kan inte rädda förhållandet ensam. Han måste också vilja göra det, och det verkar han inte vilja göra, han vill ju inte ens vara tillsammans med dig.

Usch
  • Anonym (-)
    Xenia skrev 2025-01-04 02:32:54 följande:
    Men hur mycket egentid hade han då fått den tid barnet skulle vara hos honom?

Jag tycker det är omoget och själviskt att kräva så mycket egentid som han gör, när han har barn. Då lämpar han över ansvaret på barnet på mamman.

Tål man inte ens att ens partner är i samma rum medan man ägnar sig åt datorn, då duger man inte till att ha ett förhållande. (Eller kollar han på porr, är det därför hon inte får vara i samma rum?)
    Usch
  • Anonym (Mannen)

Antingen är han omogen eller så har han någon annan på sidan.

Svar på tråden Kan jag rädda detta förhållande??