• Anonym (Orkar inte mer)

Är det ett skämt eller?!

Varför höjs det mer för personer som är sambo?! Är väl de som bor själva som behöver det mer?! Jag hade räknat med en ökning på 1700 som jag läst om tidigare. Orkar inte. Detta kommer ju inte göra någon skillnad alls
  • Svar på tråden Är det ett skämt eller?!
  • Anonym (L)
    Mia448 skrev 2024-12-30 19:30:09 följande:

Idioterna måste ha skrivit fel. Om man läser om boendetillägg från tidigare så får de ogifta högre summa än de som är sambo. Så borde troligtvis fortsätta så. 

Precis som jag tolkar det. Jag tror FK skrivit fel och att TS som ensamboende får 1700kr/månad och en gift/sambo 850kr.
  • Anonym (men)
    Anonym (Orkar inte mer) skrev 2024-12-30 18:32:24 följande:
    Sjukpenning gick upp 70 kr per dag innan skatt. Blir inte mkt.
    70 kronor per dag, det är ju ändå, vaddå, 1400 kr i månaden? Eller får man för alla veckodagar, i så fall är det ju dryga 2000 kr. Mer än mina 350 kr i månaden/11 kr om dagen för sjukersättningen. Förvisso har sjukpenningen sämre utgångsläge, så det är inte så att jag inte tycker att ni ska ha den höjningen.
  • Mia448
    Anonym (men) skrev 2024-12-31 19:57:41 följande:
    70 kronor per dag, det är ju ändå, vaddå, 1400 kr i månaden? Eller får man för alla veckodagar, i så fall är det ju dryga 2000 kr. Mer än mina 350 kr i månaden/11 kr om dagen för sjukersättningen. Förvisso har sjukpenningen sämre utgångsläge, så det är inte så att jag inte tycker att ni ska ha den höjningen.
    Är hög skatt på det dock. 70kr INNAN skatt
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (men)
    Mia448 skrev 2024-12-31 19:59:53 följande:
    Är hög skatt på det dock. 70kr INNAN skatt
    Mia448 skrev 2024-12-31 20:01:20 följande:
    Ersättningen har ej höjts på 14 år. Den höjs just för att de erkänt att den ej går att leva på. Väl många behöver komplettera med soc bidrag
    Ja, jag är medveten om det. Det är lika hög skatt på sjukersättningen. Och som jag skrev, jag tycker att höjningen är högst rimlig. Egentligen borde även den höjas årligen.

Däremot är ju boendetillägget mycket högre än bostadstillägget och ska höjas. Jag vet inte hur stor skillnaden blir om man räknar med båda. Plus att boendetillägget är en fast summa och inte påverkas av en persons boendekostnad.
  • Mia448
    Anonym (men) skrev 2024-12-31 20:10:32 följande:
    Mia448 skrev 2024-12-31 20:01:20 följande:
    Ersättningen har ej höjts på 14 år. Den höjs just för att de erkänt att den ej går att leva på. Väl många behöver komplettera med soc bidrag
    Ja, jag är medveten om det. Det är lika hög skatt på sjukersättningen. Och som jag skrev, jag tycker att höjningen är högst rimlig. Egentligen borde även den höjas årligen.

Däremot är ju boendetillägget mycket högre än bostadstillägget och ska höjas. Jag vet inte hur stor skillnaden blir om man räknar med båda. Plus att boendetillägget är en fast summa och inte påverkas av en persons boendekostnad.
    Läste fel trodde du sa att det inte behövde höjas.
    Jo. de tycker att denne ersättningen inte behöver höjas för den är så kallad tillfällig, men i verkligheten är den ej tillfällig då folk kan ha den i många år eftersom sjukersättning är så svårt att få igenom. enligt försäkringskassan kan man öva på svårigheter i 10+ år innan det räknas som permanent nedsättning.
  • Anonym (men)

För ensamstående då.
    Sjukpenningen i särskilda fall är 4667 kr i år, riksgenomsnitt, efter skatt i år. Plus 7000 kr i boendetillägg. Totalt 11647 kr

Sjukpenning i särskilda fall 2025 blir ca 6307 kr, riksgenomsnitt, efter skatt. Ökningen blir alltså 1640 kr efter skatt, cirka. Plus 8700 kr i boendetillägg. Totalt 15007 kronor.

Sjukersättningen i år är 11293 kr, riksgenomsnitt, efter skatt. Bostadstillägget beror som sagt på ens boendekostnad, men om man har en etta som kostar 5000 kronor så får man 4800 kr, så totalt 16093 kr.

Sjukersättningen 2025 är ca 11567 kr, riksgenomsnitt, efter skatt. Ökningen blir alltså ca 274 kr efter skatt.  Bostadstillägget ändras inte. Totalt alltså 16340 kr.

Men igen, jag tycker att sjukpenningen i särskilda fall ska höjas, och jag tycker att sjukersättningen ska höjas också. Jag tycker att båda ska vara tillräkligt att leva på, och bostads/boendetilläggen ska vara undantag, inte regel. Att de finns och behövs är ju ett symptom på att båda ersättningarna är för låga.

• Mia448
    Anonym (men) skrev 2024-12-31 20:30:42 följande:

För ensamstående då.
    Sjukpenningen i särskilda fall är 4667 kr i år, riksgenomsnitt, efter skatt i år. Plus 7000 kr i boendetillägg. Totalt 11647 kr

Sjukpenning i särskilda fall 2025 blir ca 6307 kr, riksgenomsnitt, efter skatt. Ökningen blir alltså 1640 kr efter skatt, cirka. Plus 8700 kr i boendetillägg. Totalt 15007 kronor.

Sjukersättningen i år är 11293 kr, riksgenomsnitt, efter skatt. Bostadstillägget beror som sagt på ens boendekostnad, men om man har en etta som kostar 5000 kronor så får man 4800 kr, så totalt 16093 kr.

Sjukersättningen 2025 är ca 11567 kr, riksgenomsnitt, efter skatt. Ökningen blir alltså ca 274 kr efter skatt.  Bostadstillägget ändras inte. Totalt alltså 16340 kr.

Men igen, jag tycker att sjukpenningen i särskilda fall ska höjas, och jag tycker att sjukersättningen ska höjas också. Jag tycker att båda ska vara tillräkligt att leva på, och bostads/boendetilläggen ska vara undantag, inte regel. Att de finns och behövs är ju ett symptom på att båda ersättningarna är för låga.

Innan skatt dock så blir inte 15.000
  • Anonym (men)
    Mia448 skrev 2024-12-31 20:35:03 följande:
    Innan skatt dock så blir inte 15.000
    Nu får du läsa igen igen. Du verkar ha lite bråttom när du läser, det är andra gången du inte läser ordentligt på 3 inlägg.
  • Mia448
    Anonym (men) skrev 2024-12-31 20:39:18 följande:
    Nu får du läsa igen igen. Du verkar ha lite bråttom när du läser, det är andra gången du inte läser ordentligt på 3 inlägg.
    När jag läser på mina utbetalningar för nästa år så står det inte det du skrev iaf. Och det är uppdaterat för förra året var det betydligt mindre 
  • Anonym (Danne)
    Anonym (Orkar inte mer) skrev 2024-12-30 18:34:01 följande:
    Jag tror att de planerade 1700 för ensamstående sedan ångrade de sig. De sjuka och funktionshindrade är värt noll i samhället.
    Tror du att sjuka och funktionshindrade har det bättre i andra länder?
  • Anonym (men)
    Mia448 skrev 2024-12-31 20:50:26 följande:
    När jag läser på mina utbetalningar för nästa år så står det inte det du skrev iaf. Och det är uppdaterat för förra året var det betydligt mindre 
    Jag bara redovisade för siffrorna efter skatt på riksgenomsnittet. Om du betalar högre skatt eller inte har sjukpenning i särskilda fall för heltid så stämmer det inte nödvändigtvis. Du får titta på dina specar. För övrigt verkar det konstigt att du får så mycket mer i februari. 
  • Anonym (Orkar inte mer)
    Anonym (Danne) skrev 2024-12-31 21:07:00 följande:
    Tror du att sjuka och funktionshindrade har det bättre i andra länder?
    Sa jag det? De har själva sagt att vi fått för lite under många, många år så är ej bara mina ord.
  • Mia448
    Anonym (men) skrev 2024-12-31 21:07:50 följande:
    Jag bara redovisade för siffrorna efter skatt på riksgenomsnittet. Om du betalar högre skatt eller inte har sjukpenning i särskilda fall för heltid så stämmer det inte nödvändigtvis. Du får titta på dina specar. För övrigt verkar det konstigt att du får så mycket mer i februari. 
    Jag har heltid . Jo det är konstigt att det står olika 
Svar på tråden Är det ett skämt eller?!