• Anonym (Sorgsen tjej)

Söker mammafigur?

Hej! Jag har under hela mitt liv (19 år) väldigt lätt sett upp till alla vuxna (lärare, mentorer, you name it) som visat minsta kärlek och omtanke, som om dom vore en riktig föräldrafigur. (Har aldrig haft någon som jag skulle kalla en riktig ?förälder?)
    Jag kan inte stoppa det trots att jag vet att dom inte ser mig som en dotter samt jag inte känner mig ?älskvärd? så även fast dom skulle tycka om mig känns det som att det bara är på låtsas och dom säger det för att vara snälla och bara är en fasad.

Jag gör det om och om igen även fast jag vet att jag i slutändan kommer känna mig ensam och övergiven när relationen gått till sitt slut med exempelvis skolbyte osv.

Det lämnar en outhärdlig känsla och vet inte vad jag ska göra, går det att hitta en föräldrafigur som ser en som sin dotter? Eller är det helt hopplöst? 🥺

• Svar på tråden Söker mammafigur?
  • Anonym (Svalan)

Det som är bra är ju att du är medveten om ditt behov. Sen skriver du ingen om varför, hur det kan komma sig att du har behovet av att hitta andra föräldrasubstitut. 

Med tiden kommer du säkert bli tryggare i att vara utan förebild. Men ett sätt att göra det lättare kan ju vara att skapa en trygg plats för gemenskap. Genom vänner och något ni har gemensamt. Allt från bokklubb till arbete.

• Kodiany

Att hitta någon som ser dig som sin dotter är nog inte realistiskt. Eventuellt kan det bli ett liknande förhållande med en framtida partners mamma. 
    Jag tror att du får försöka se det som positiva interaktioner med kvinnor, där du tar åt dig av de råd, goda föredömen, trygga känsla mm som de ger. Var medveten om att relationen inte kommer att vara för evigt, men att de lärdomar du får kan följa med dig genom livet, och kanske vara ett föredöme för dig den dag du ev. får egna barn. 

• Meddelande borttaget
Svar på tråden Söker mammafigur?