• Anonym (Trött på att bli sjuk)

Trött på detta egoistiska beteende

Jag vet inte om jag överdriver, men nu har jag tappat det på min bästa vän. Hon är typen som skickar sina barn med halsont till skolan. Rör inte mig då mina barn inte går på samma skola. På höstlovet ringde hon och frågade om min son ville komma och leka med hennes son. Jag körde min son dit och dom lekte några timmar. Nöt jag hämtar sonen så säger hon att hennes son skulle varit på fritids men hade sån hosta... Detta resulterade i att vi såklart åkte på ett hostkalas.

För ett par dagar sedan teäffades vi och då säger hon att hon har ont i halsen och inte könner sig helt 100. Jag har idag vaknat med hals ont. Jag blir så irriterad på detta beteende. Varför, kan någon svara på hur man tänker när man uppenbart är sjuk och väljer att umgås med andra?? 

Vi skulle firat nyår ikväll hos henne och fler ska komma. Jag har nu meddelat att jag stannar hemma för jag har fått ont i halsen. Då svarar hon inte... överreagerar jag när jag blir så trött på detta ? Jag har vid tidigare tillfällen då hon sagt att hon är sjuk flera gånger få be henne låta bli att komma hit. 

• Svar på tråden Trött på detta egoistiska beteende
    Spucks skrev 2025-01-01 20:29:31 följande:
    Men senast sedan pandemin borde väl alla veta att man kan smitta andra innan man själv får sjukdomssymptom eller utan att man själv någonsin får symptom. Speciellt du som läkare vet väl det!?
    Så det betyder att ni aldrig träffas, om ni inte träffas "om det fanns minsta risk för att smitta någon annan".
    Du diskuterar känningar, småsnuva och lite kli i halsen. Vi övriga här diskuterar nått helt annat. 
    Spucks skrev 2025-01-01 20:26:51 följande:
    Ja, här på FL är jag ensam med min inställning, men i det verkliga livet har jag knappt träffat på någon som stannar hemma för minsta lilla och inte träffar folk. Det är helt enkelt inte hållbart i längden.

Och jag upplever inte heller att de flesta har någon omkring sig med dålig immunförsvar. Jag har en god vän som har gamla föräldrar och som därför bara träffades utomhus under pandemin tills föräldrarna fick sin vaccin, men annars finns ingen, vad jag vet (och jag hade nog vetat). Ingen kollega blir nojig när någon är hostig på jobbet, ingen kompis eller bekant håller ett piggt barn hemma för att det hostar eller har ont i halsen.

Vi är för övrigt knappt sjuk här hemma heller. Mina barn har aldrig varit magsjuk, jag har varit det senaste gången när jag själv var barn, för kanske 30 år sedan. 7åringen var sjuk sist för exakt ett år sedan, då låg han med feber i två dagar. Annars var han lite småförkyld nu under hösten. Han har inte missat en enda dag på förskolan/skolan pga sjukdom under hela året 2024. Mitt vuxet barn var sjuk en gång per år under förskole-/skolåldern - feber i 1-2 dagar.
    Det har aldrig någonsin skrivits att man ska undvika folk för minsta lilla. Släpp det. 

Sen är du lyckligt lottad som nästan aldrig blir sjuk. Grattis. Det betyder dock INTE att alla har lika bra immunförsvar som dig.
  • Spucks
    Anonym (Trött på att bli sjuk) skrev 2025-01-01 20:37:09 följande:
    Det har aldrig någonsin skrivits att man ska undvika folk för minsta lilla. Släpp det. 

Sen är du lyckligt lottad som nästan aldrig blir sjuk. Grattis. Det betyder dock INTE att alla har lika bra immunförsvar som dig. 
    Jo, personen jag har citerad skrev det.

Immunförsvaret behöver också träning. Sedan kan man såklart ha ett nedsatt immunförsvar av andra orsakar, men som redan sagt flera gånger är det då (eller om man har virusfobi) ens eget ansvar att se till att man inte blir utsatt för smitta.
    Du kan tycker att det är hur egocentrisk som helst att din vän inte ser saken på samma sätt som du, det kommer inte att lösa ditt problem. Du behöver acceptera att inte alla tänker exakt som du själv och sluta lägga ansvaret för din eller dina barns hälsa på andra. 
  • Spucks
    Anonym (Trött på att bli sjuk) skrev 2025-01-01 20:48:36 följande:
    Du diskuterar känningar, småsnuva och lite kli i halsen. Vi övriga här diskuterar nått helt annat. 
    Hur ofta behöver vi diskutera samma sak? Du har själv skrivit som exempel i din trådstart bland annat om när hennes barn gick i skolan med ont i halsen och om när hon själv har haft ont i halsen. Detta ÄR småsaker.
    Att hon sedan gör likadant även när de har fler och starkare besvär ändrar inte på saken att du även klagade om småsaker.

Dessutom har jag citerat ett inlägg av en person som säger att ingen i hennes bekantskap skulle träffa någon när det finns minsta lilla risk för smitta. Det var det jag svarade på med mitt inlägg som du citerade nu.
  • Plupp73
    Spucks skrev 2025-01-01 20:29:31 följande:
    Men senast sedan pandemin borde väl alla veta att man kan smitta andra innan man själv får sjukdomssymptom eller utan att man själv någonsin får symptom. Speciellt du som läkare vet väl det!?
    Så det betyder att ni aldrig träffas, om ni inte träffas "om det fanns minsta risk för att smitta någon annan".
    Men kom igen, det är väl rimligt att man inte ses om man känner sig sjuk. Då vet man att man potentiellt smittar.  Punkt. Det är det vi diskuterar, inte att man inte kan ses om man känner sig kärnfrisk.
    Spucks skrev 2025-01-01 20:49:41 följande:
    Jo, personen jag har citerad skrev det.

Immunförsvaret behöver också träning. Sedan kan man såklart ha ett nedsatt immunförsvar av andra orsakar, men som redan sagt flera gånger är det då (eller om man har virusfobi) ens eget ansvar att se till att man inte blir utsatt för smitta.
    Du kan tycker att det är hur egocentrisk som helst att din vän inte ser saken på samma sätt som du, det kommer inte att lösa ditt problem. Du behöver acceptera att inte alla tänker exakt som du själv och sluta lägga ansvaret för din eller dina barns hälsa på andra. 
    Absolut behöver immunförsvaret tränas. Det handlar fortfarande inte om det. Jag har inte virusfobi, handlar inte om det heller. 

Jag lägger absolut inte min eller mina barns hälsa i händerna på någon annan men jag har förväntningar på att människor behandlar varandra med respekt. Det är det denna trådstart handlar om. Jag är absolut talförd och har som jag påpekat här innan sagt ifrån till henne. 
    Spucks skrev 2025-01-01 20:54:37 följande:
    Hur ofta behöver vi diskutera samma sak? Du har själv skrivit som exempel i din trådstart bland annat om när hennes barn gick i skolan med ont i halsen och om när hon själv har haft ont i halsen. Detta ÄR småsaker.
    Att hon sedan gör likadant även när de har fler och starkare besvär ändrar inte på saken att du även klagade om småsaker.

Dessutom har jag citerat ett inlägg av en person som säger att ingen i hennes bekantskap skulle träffa någon när det finns minsta lilla risk för smitta. Det var det jag svarade på med mitt inlägg som du citerade nu.
    Det är ju du som inte förstår, eller om du inte vill förstå. Vet ej vilket. Jag skrev att om hon skickar sina barn till skolan med halsont så rör det inte mig. Lägger mig inte i. Hur ont dom har i halsen vet varken du eller jag. 

Men jag kan beskriva igen för dig att när hon hade halsont så sov hon alltså halva dagen p.g.a detta och det har du ju läst och hållt med om tidigare att det inte är lämpligt. Hon hade dessutom kraftig hosta och nu har hon fått ont i lungorna. Du gissar ju bara för att försvara nått du börjat försvara och inte kan ge dig. 
  • Spucks
    Anonym (Trött på att bli sjuk) skrev 2025-01-01 21:15:18 följande:
    Absolut behöver immunförsvaret tränas. Det handlar fortfarande inte om det. Jag har inte virusfobi, handlar inte om det heller. 

Jag lägger absolut inte min eller mina barns hälsa i händerna på någon annan men jag har förväntningar på att människor behandlar varandra med respekt. Det är det denna trådstart handlar om. Jag är absolut talförd och har som jag påpekat här innan sagt ifrån till henne. 
    Visst ger du andra ansvaret över er hälsa när du förväntar dig att alla andra ska tänka som du och om de inte gör det, så klagar du över hur respektlösa och egoistiska de är, och att de ska sluta med det.
    Om du hade tagit ditt ansvar, hade du helt enkelt accepterat att olika personer har olika syn på saken och att eftersom din väns syn inte korresponderar med din dragit konsekvenserna av det. Konsekvensen är då antingen att inte träffas mer, eller att du varje gång hon bjuder er/du bjuder dem frågar om deras hälsotillstånd.
  • Spucks
    Anonym (Trött på att bli sjuk) skrev 2025-01-01 21:23:52 följande:
    Det är ju du som inte förstår, eller om du inte vill förstå. Vet ej vilket. Jag skrev att om hon skickar sina barn till skolan med halsont så rör det inte mig. Lägger mig inte i. Hur ont dom har i halsen vet varken du eller jag. 
    Jodå, jag har fattat att du tycker att din vän är jävla egoistiskt och respektlös ... men bara när det har konsekvenser för dig själv, annars bryr du dig inte, som när hon skickar sitt barn i skolan med ont i halsen, för dina barn går ju inte dit Skrattande
    Spucks skrev 2025-01-01 21:26:23 följande:
    Jodå, jag har fattat att du tycker att din vän är jävla egoistiskt och respektlös ... men bara när det har konsekvenser för dig själv, annars bryr du dig inte, som när hon skickar sitt barn i skolan med ont i halsen, för dina barn går ju inte dit Skrattande
    Nej hon är inte en jävla egoist. Men hon saknar detta grundläggande folkvett och jag kan som sagt säga ifrån. 

Jag skickar inte mina barn till skolan med halsont. Det gör hon. Det är det jag inte lägger mig i. Där är vi alla olika. Hade mina barn gått på samma skola så hade jag varit irriterad eftersom jag vet hur hon är med sånthär. Jag litar inte på att hon inte skulle kunna skicka sina barn med halsfluss eller hålla 48 h vid magsjuka eftersom jag vet att hon struntar i sånt. 

Inser du skillnaden nu? 

Lite sjuk för henne är alltså att man rätt ordenligt sjuk. 
    Spucks skrev 2025-01-01 21:24:41 följande:
    Visst ger du andra ansvaret över er hälsa när du förväntar dig att alla andra ska tänka som du och om de inte gör det, så klagar du över hur respektlösa och egoistiska de är, och att de ska sluta med det.
    Om du hade tagit ditt ansvar, hade du helt enkelt accepterat att olika personer har olika syn på saken och att eftersom din väns syn inte korresponderar med din dragit konsekvenserna av det. Konsekvensen är då antingen att inte träffas mer, eller att du varje gång hon bjuder er/du bjuder dem frågar om deras hälsotillstånd.
    Är det inte respektlöst då menar du? Jag kräver inte att alla tänker som mig. Men jag blir ju trött på tänket och har väldigt svårt att förstå hur man kan va så nonchalant... 
  • Spucks
    Anonym (Trött på att bli sjuk) skrev 2025-01-01 21:41:02 följande:
    Nej hon är inte en jävla egoist. Men hon saknar detta grundläggande folkvett och jag kan som sagt säga ifrån. 
    Anonym (Trött på att bli sjuk) skrev 2025-01-01 21:43:21 följande:
    Är det inte respektlöst då menar du? Jag kräver inte att alla tänker som mig. Men jag blir ju trött på tänket och har väldigt svårt att förstå hur man kan va så nonchalant... 
    Jo, det är exakt det du gör - du krävar att alla tänker som du, annars är de egoister, respektlösa och saknar folkvett.

Men vad bra att du säger ifrån till henne. Då finns ju inget problem med att ni smittas av henne/hennes barn. Vad är det då du klagar över?
    Spucks skrev 2025-01-01 21:52:31 följande:
    Jo, det är exakt det du gör - du krävar att alla tänker som du, annars är de egoister, respektlösa och saknar folkvett.

Men vad bra att du säger ifrån till henne. Då finns ju inget problem med att ni smittas av henne/hennes barn. Vad är det då du klagar över?
    Jag kräver ingenting. Men jag tycker att man inte medvetet ska smitta andra. Det tycker jag är respektlöst. Svar ja 100%. Kräver inget. Vi har ju kommit såpass långt nu så vi vet ju att virus smittar. Du har ju tidigare hållit med vid tillfälle om detta. Du har själv skrivit det. 

jag lyfter ett ämne i en disskutionstråd då jag är trött på att hon väljer att ses när hon är jätteduktig. Som du som sagt hållt led om tidigare. Det är inget konstigt att man har en åsikt om det. 
  • molly50
    Spucks skrev 2025-01-01 21:52:31 följande:

Jag håller med TS. Jag tycker också att det är respektlöst att gå hem till någon när man är sjuk eller skicka barnen till skolan,förskolan eller fritids när de är sjuka.
    Man vet inte hur sjuka andra kan bli,om de blir smittade,eller om de har någon i sin närhet som kan bli väldigt sjuk.
    Och det är egoistiskt att skicka sjuka barn till skolan och skylla på att man inte kan stanna hemma från jobbet,eller att gå hem till någon när man är sjuk för att man inte vill missa den där festen.
    Jag tycker att man åtminstone kan informera innan att man är sjuk och på det sättet ge värden/värdinnan en chans att själv få välja om de bill ha sjuka gäster eller inte.
Svar på tråden Trött på detta egoistiska beteende