• Anonym (Ledsen)

Är det ok att fira nyår med sina vänner medan partner är ensam hemma?

Hej! 
    Jag kanske överdriver med blev jätteledsen att min särbo ska åka till sin vän, hans särbo och eventuellt även andra gäster för att fira nyår. Att fira med mig oavsätt omständigheter var inte ett självklart val.

Känner mig som ett "andra val "-alternativ. 

Vi är ihop 1 år och 8 månader och började prata och även planera lite framtid tillsammans. Eftersom min särbo arbetar på helgerna och jag på vardagar har vi inte så stort utrymme för att umgås. (Dessutom jag har två tonåringar som också behöver tid med sin mamma.)

Min särbo åker varje söndag efter jobbet hem till sin vän för att äta middag. De sägs i söndags också. Igår fick jag en fråga om jag ville följa med till hans vän men jag tackade nej. Det känns att det är självklart att han ska dit men han ville rädda upp situationen eftersom jag ska vara ensam hemma. 

I min värld så man vill vara med den man älskar, även om det inte kommer att serveras en smaskig middag.
    Vad tycker ni? 

• Svar på tråden Är det ok att fira nyår med sina vänner medan partner är ensam hemma?
  • Tow2Mater
    Anonym (Ledsen) skrev 2024-12-31 13:32:39 följande:
    Nej, jag sa att han ska gå själv. 

Jag är ledsen för att det inte känns att vårt förhållande är tillräckligt viktig. Tex. Vi kan aldrig göra något på söndagar kväll när jag har tid tex gå på bio för att han prioriterar middagar med hans vän. Och nu även nyårsfirandet. 

Min särbo är 50+ och jag några år yngre så enligt min uppfattning borde han veta prioriteringar i ett förhållande. 
    Sluta med offermentaliteten nu och ring och fraga om du kan ändra dig och att du skulle vilja komma trots allt. Sedan kan du se vad han säger.
  • Anonym
    Tow2Mater skrev 2024-12-31 14:05:23 följande:
    Sluta med offermentaliteten nu och ring och fraga om du kan ändra dig och att du skulle vilja komma trots allt. Sedan kan du se vad han säger.
    Håller med.
  • Anonym (Nytt)
    Anonym (Ledsen) skrev 2024-12-31 13:32:39 följande:
    Nej, jag sa att han ska gå själv. 

Jag är ledsen för att det inte känns att vårt förhållande är tillräckligt viktig. Tex. Vi kan aldrig göra något på söndagar kväll när jag har tid tex gå på bio för att han prioriterar middagar med hans vän. Och nu även nyårsfirandet. 

Min särbo är 50+ och jag några år yngre så enligt min uppfattning borde han veta prioriteringar i ett förhållande. 

Är du i min ålder så är det nästan som man skäms. Om han inte har fler dagar i veckan som han är upptagen på så kan ni ju faktiskt umgås och gå på bio en annan dag. Eller menar du att det inte går mitt i veckan för att du jobbar? Fast han jobbar ju helg så om han hade tänkt detsamma så skulle ni aldrig träffas och umgås. 

Min jobbar vardagar och ibland är han hemma väldigt sent men det hindrar inte oss att ses ändå ibland och händer även att vi sover över hos varandra trots upp tidigt och jobba dagen efter. Då har vi dessutom 1 timma resväg mellan oss. Men om man verkligen vill träffas och umgås så är det värt det. 

• Anonym (Ledsen)

Tack för era svar!. Jag uppskattar samtliga synpunkter. Har dåliga erfarenheter från tidigare äktenskap vilket är en utmaning i en ny relation. Vill inte vara någons dörrmatta igen. 

Nu har jag ringt min särbo och sagt bl.a. att jag är ledsen och att jag inte känner att han prioriterar mig. 

Enligt honom så inbjudan  kom in plötsligt i söndags så han själv inte visste något om det tidigare. 

Han ville återigen att jag skulle följa med  honom och jag har sagt att jag kommer att fira med honom och hans vänner. 

Efter midnatt vill han följa med mig för att hämta mina två tonåringar från kompisar. 

Så det ser ut som att med er hjälp kommer det att bli bra. 

• Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (Ledsen) skrev 2024-12-31 14:22:44 följande:

Tack för era svar!. Jag uppskattar samtliga synpunkter. Har dåliga erfarenheter från tidigare äktenskap vilket är en utmaning i en ny relation. Vill inte vara någons dörrmatta igen. 

Nu har jag ringt min särbo och sagt bl.a. att jag är ledsen och att jag inte känner att han prioriterar mig. 

Enligt honom så inbjudan  kom in plötsligt i söndags så han själv inte visste något om det tidigare. 

Han ville återigen att jag skulle följa med  honom och jag har sagt att jag kommer att fira med honom och hans vänner. 

Efter midnatt vill han följa med mig för att hämta mina två tonåringar från kompisar. 

Vad bra! Lycka till och gott nytt år!

Du ska ha cred som så moget och resolut tog till dig av vad som skrevs i tråden. Det är det långt ifrån alla som gör. Men självklart bör din särbo lyssna på dig också, vilket han verkar göra nu.
  • Anonym

Toppen, önskar dig ett riktigt Gott Nytt År! {#emotions_dlg.flower}
  • Emiz

Vad glad jag blir :) ofta snurrar man up det i sitt eget huvud blir alltid bäst att prata. Njut av er nyårsafton ihop. Ni kommer ha det skoj!
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Nytt) skrev 2024-12-31 14:10:10 följande:

Är du i min ålder så är det nästan som man skäms. Om han inte har fler dagar i veckan som han är upptagen på så kan ni ju faktiskt umgås och gå på bio en annan dag. Eller menar du att det inte går mitt i veckan för att du jobbar? Fast han jobbar ju helg så om han hade tänkt detsamma så skulle ni aldrig träffas och umgås. 

Min jobbar vardagar och ibland är han hemma väldigt sent men det hindrar inte oss att ses ändå ibland och händer även att vi sover över hos varandra trots upp tidigt och jobba dagen efter. Då har vi dessutom 1 timma resväg mellan oss. Men om man verkligen vill träffas och umgås så är det värt det. 

Det är så att jag inte har hur mycket fritid som helst i motsats till min särbo. Arbetet tar mycket av min tid på vardagar (drygt 10 h inkl. Restiden är jag borta) och jag är en ensamstående mamma med två tonåringar. Detta gör att mina vardagar är fulla med uppgifter som ska göras. Vi går ibland på bio när jag är klar med mitt jobb sent på kvällarna. 

När vi ses på kvällarna eller han sover över så jag hinner  inte med eller bortprioriterar  hemsysslor samt börjar jobbet senare dagen efter för att han ska inte behöva gå upp kl.6 på morgonen när han är ledig. Så för att umgås på vardagar kräver många anpassningar från min sida. 

Eftersom min särbo är ledig från måndag till fredag och har inga barn så jag tycker att han har möjligheter att spendera hur mycket tid som helst med alla sina vänner då och reservera eftermiddagarna på helgerna för att umgås med mig, när jag kan känna mig avslappnad och kan fokusera på att ha roligt och mysigt tillsammans istället för att tänka på tex. vad jag ska ta till lunch, att tvätten ska hängas innan läggdags och jag ska även kolla läget med barnen m.m.

Han säger att han har mycket fritid och ska anpassa sig efter mig, men det känns som att jag behöver göra det för att vi ska ha ett umgänge. 

Jag har sagt till honom att jag klarar/orkar inte att leva så här, men han säger att det ordnar sig.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-12-31 13:47:35 följande:
    Men varför vill du inte följa med till hans vän? Du skrev att du skulle vara ensam hemma. Är du hellre själv än följer med din särbo?

I så fall bidrar ju du också till att det inte blir något gemensamt nyårsfirande. Att din särbo kunde ha skött detta snyggare håller jag med om, se mitt tidigare inlägg. Men det ligger inte bara på honom.

Kommunikation är A och O i ett förhållande. Har du sagt till honom hur du känner angående hans prioriteringar? Även om du tycker att han "borde" fatta, är det kanske inte självklart för honom. Alla har olika förväntningar på en relation.
    Gällande kommunikationen så jag har varit övertydlig från början med vad jag vill och behöver för att må bra och för att förhållandet med mig ska fungera. Jag är en ärlig och öppen person. Pratar klarspråk när vi diskuterar olika utmaningar i förhållandet. 

Så det känns jobbigt att han inte hör vad jag säger, inte vill eller är inte kapabel att ändra på saker. Eller kan det vara något annat som är problemet?
  • Anonym (Nytt)
    Anonym (Ledsen) skrev 2025-01-01 04:15:31 följande:
    Det är så att jag inte har hur mycket fritid som helst i motsats till min särbo. Arbetet tar mycket av min tid på vardagar (drygt 10 h inkl. Restiden är jag borta) och jag är en ensamstående mamma med två tonåringar. Detta gör att mina vardagar är fulla med uppgifter som ska göras. Vi går ibland på bio när jag är klar med mitt jobb sent på kvällarna. 

När vi ses på kvällarna eller han sover över så jag hinner  inte med eller bortprioriterar  hemsysslor samt börjar jobbet senare dagen efter för att han ska inte behöva gå upp kl.6 på morgonen när han är ledig. Så för att umgås på vardagar kräver många anpassningar från min sida. 

Eftersom min särbo är ledig från måndag till fredag och har inga barn så jag tycker att han har möjligheter att spendera hur mycket tid som helst med alla sina vänner då och reservera eftermiddagarna på helgerna för att umgås med mig, när jag kan känna mig avslappnad och kan fokusera på att ha roligt och mysigt tillsammans istället för att tänka på tex. vad jag ska ta till lunch, att tvätten ska hängas innan läggdags och jag ska även kolla läget med barnen m.m.

Han säger att han har mycket fritid och ska anpassa sig efter mig, men det känns som att jag behöver göra det för att vi ska ha ett umgänge. 

Jag har sagt till honom att jag klarar/orkar inte att leva så här, men han säger att det ordnar sig.

Varför skulle han behöva gå upp kl 6 för att du ska till jobbet. Kan/får han inte stanna kvar hemma hos dig efter du dragit till jobbet. Tror ju eller vill tro att de flesta låter sin särbo vara kvar och sova vidare ett tag. 

• Raggartjejen
    Anonym (Ledsen) skrev 2024-12-31 12:05:41 följande:
    Det skulle vara annorlunda om han meddelade för några dagar sedan att VI är inbjudna till hans vän. Och frågade om VI ska gå dit eller om vi ska göra något annat. 

Just nu så jag upplever att han frågade i sista stunden för att ha rent samvete och han förmodligen viste att jag kommer att tacka nej. 

Hans vän är mycket bra i köket och bjuder på mycket goda rätter. Jag äter inte kött och är inte så skicklig på att laga mat. Så kan man snabbt lista ut att mina middagar inte kan konkurrera med vännens. Dessutom så ville jag inte "tvinga" honom att stanna hemma med mig.
    Jag äter inte heller kött (är vegetarian) men det brukar aldrig vara ngt problem när jag & maken blir bjudna på mat.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Nytt) skrev 2025-01-01 16:01:09 följande:

Varför skulle han behöva gå upp kl 6 för att du ska till jobbet. Kan/får han inte stanna kvar hemma hos dig efter du dragit till jobbet. Tror ju eller vill tro att de flesta låter sin särbo vara kvar och sova vidare ett tag. 

Det skulle inte vara problematiskt om inte mina döttrar. De känner inte att det är ok ( ska inte gå på detaljer) att en relativt främmande man är hemma hos oss. Och vi respekterar det. 
  • Anonym (Nytt)
    Anonym (Ledsen) skrev 2025-01-02 16:32:43 följande:
    Det skulle inte vara problematiskt om inte mina döttrar. De känner inte att det är ok ( ska inte gå på detaljer) att en relativt främmande man är hemma hos oss. Och vi respekterar det. 

Ok, visste inte att det räknas som en främmande man efter att man vart ett par i nästan 2 år. Många flyttar ju ihop redan efter något år (även om jag tycker det är för snabbt). 

Svar på tråden Är det ok att fira nyår med sina vänner medan partner är ensam hemma?