• Anonym (Missnöjd)

Käkens utseende i profil vid överbett

Hej! Är I processen av att utreda huruvida jag kan få tandställning gratis eller inte. Jag har överbett, framtänderna sticker ut en bra bit men det är inte så pass allvarligt att jag har problem med att stänga munnen.

I profil har jag märkt att min käke ser liten ut och liksom "sitter ganska långt bakåt". Hakan är också, enligt mig, mindre än genomsnittet och överläppen sticker ut mer än underläppen. Det ser så mycket bättre ut när jag sticker fram underkäken så att båda käkar är i fas med varandra. Jag sökte upp bilder av folk med liknande bett som jag och har dragit slutsatsen att det är mitt överbett som i sin tur påverkar käkens utseende.  
    Finns det någon med erfarenhet av detta som kan berätta hur käkens utseende förändrats efter tandställning? Tack.
  • Svar på tråden Käkens utseende i profil vid överbett
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Missnöjd)

Vill även tillägga att jag är tonåring, och därav ganska osäker. Så det vore vänligt om kommentarer med hårda ord kunde undvikas då jag tar åt mig mycket mer än vad jag borde. 

• Anonym (Ekorren)

Hej, jag är man som hade rejält övergett i tonåren. Plus stora framtänder. Hade räls i ca två år. Efteråt så såg allt mycket bättre och kände mig säkrare 

En viktig grej är att du kanske får en bettskena och den måste du ha några år efter så inte tänderna glider tillbaka.

Jag slarvade dumt nog bort min i början och struntade i att fixa en ny så dom gled iväg lite men inte så jättemärkbart. Minns bara att det såg bäst ut precis efter jag tagit ut rälsen.

Idag är jag nöjd med mina tänder och mitt leende.

Svar på tråden Käkens utseende i profil vid överbett