• Anonym (Ledsen)

Jag fick inte följa med på nyår!

Jag och min bästa vän bestämde oss för att fira hemma hos hans mamma sen några veckor tillbaka.

Igår kväll skickar han ett meddelande.
    Pratade med morsan. Vi ska vara med moster på nyår. Och hon mår inte så jättebra. Det blir nog svårt med att du kommer. Vi ska inte fira i lokal. Så du vet. Visste inte det för jag brukar inte fråga mamma vad vi ska göra. Hon får bara damp. 

Jag blir jätte besviken. Men jag svarar att jag förstår och att det är lugnt.

Sen efter en timme skriver han igen.
    Du kan nog komma ändå. Men vi kommer inte ha det storslaget så du vet. 

Jag blir skit glad och säger att jag gärna kommer men jag vill tränga mig på.

Så idag när jag vaknade antog jag att det skulle bli av. Så fixade mig i nästan 2 timmar och när jag är klar kommer meddelandet.
    Va ska din familj göra? Varför är du ej med dem?

Jag fattar ju att han inte vill ha med mig. Men varför ändrar han sig så? Jag har inte ens svarat på hans meddelande.

Mina andra vänner som jag har pratat med tror att han bara vill vara med familjen men inte vågar säga det till mig. Medan andra tror att han ska vara med andra vänner men vill inte tala om det.

Men för mig är det väldigt svårt att ta in att han skulle hitta på något sådant om sin moster. Varför inte bara vara ärlig?

Vad tror ni?

• Svar på tråden Jag fick inte följa med på nyår!
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Passade inte) skrev 2025-01-02 19:20:18 följande:
    Jag tror dock att han har rätt. Det verkar helt klart som att du behöver stöd i form av terapi.
    Jag går DBT eftersom jag har borderline
  • Dimisi

Vilket fult svar från honom! Är han lite korkad också, alltså lågt IQ? Det är ju hur genomskinligt som helst att han projicerar sitt eget ofungerande på dig. 

Jag hade svarat typ:
    Ja, det går framåt med min terapi. Jag hör din bitterhet och förstår att det känns uppgivet att det inte finns någon bot för autism. Men om man får en diagnos och börjar förstå och acceptera sig själv, kan man fungera bra ändå. Jag tror tyvärr inte att du kommer påbörja den processen, så jag bryter kontakten med dig nu.

• Anonym (Huk)

Hej
    förstår att du är ledsen. Håller med dig, det var inte schysst gjort (ok krissituationer kan hända men då hanterar man det på annat sätt än vad din vän gjorde). Du skrev en bra förklaring om hur du kände. Han kunde endast bekräfta dig med jag förstår. Det var allt. Sedan vände han resten mot dig. Att du går i terapi eller inte är väl knappast relevant i det här sammanhanget, ja hur du reagerar i situationen såklart, men inte det faktum att du faktisjt gör det. Att nämna det är därför bara lågt.

oavsett om du bryter nu eller fortsätter med honom så kanske denna händelse kan ge dig perspektiv på hans agerande. Att han inte är så schysst mot dig som han skulle kunna/borde vara. Kanske han själv ändrar sitt beteende. 

stå på dig. Du är värd att behandlas bättre än så här. Det kanske din vän också fattar från och med nu. lnskar dig en god start på 2025 oavsett vad som händer.

• Anonym (Ledsen)
    Anonym (Passade inte) skrev 2025-01-02 19:20:18 följande:
    Jag tror dock att han har rätt. Det verkar helt klart som att du behöver stöd i form av terapi.

Jag vet att jag kan tänka fel ibland förlåt  
    och mina känslor är så starka ibland. 

Men just i detta fallet är det som en bomb i mitt huvud vet inte vad jag ska tänka längre  

• Anonym (Passade inte)
    Anonym (Ledsen) skrev 2025-01-02 19:28:35 följande:
    Tror han att man kan bota borderline? 

Men gör som du tänkte. Bryt med honom och fokusera på terapin.
  • Dimisi
    Anonym (Ledsen) skrev 2025-01-02 19:28:35 följande:
    Bra! Jag har några vänner som har haft stor nytta av DBT. Du får bättre behållning av terapin utan en provocerande snubbe som stjäl ditt fokus.
  • Anonym (Nä)
    Dimisi skrev 2025-01-02 19:29:24 följande:

Vilket fult svar från honom! Är han lite korkad också, alltså lågt IQ? Det är ju hur genomskinligt som helst att han projicerar sitt eget ofungerande på dig. 

Jag hade svarat typ:
    Ja, det går framåt med min terapi. Jag hör din bitterhet och förstår att det känns uppgivet att det inte finns någon bot för autism. Men om man får en diagnos och börjar förstå och acceptera sig själv, kan man fungera bra ändå. Jag tror tyvärr inte att du kommer påbörja den processen, så jag bryter kontakten med dig nu.

Så passiv aggressivitet är det du rekommenderar...? Moget...
  • Anonym (Ledsen)

Nu skrev han igen 
    Vill du till gymmet? Tänkte dra här strax 

ok, som att inget har hänt???

• Anonym (Nä)
    Anonym (Ledsen) skrev 2025-01-02 21:12:45 följande:

Nu skrev han igen 
    - Vill du till gymmet? Tänkte dra här strax 

ok, som att inget har hänt???

Självklart. Du har ju redan signalerat till honom att allt är ok.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Nä) skrev 2025-01-02 21:21:40 följande:
    Självklart. Du har ju redan signalerat till honom att allt är ok.
    Jag svarade 
    -Jag står över idag. Har ingen lust. Men kör hårt på gymmet sen.

Han svarade tillbaka 
    -Alltså, varför så kall helt plötsligt? Vad har jag gjort.
  • Anonym (Nä)
    Anonym (Ledsen) skrev 2025-01-02 21:28:56 följande:
    Jag svarade 

Han svarade tillbaka 
    Precis. Han har inte fattat någonting av det långa du skrev eftersom du slätade över allt.
  • Anonym (Nä)

Ett tips är att om du ska nå igenom med viktiga budskap så håll det kort och sakligt med tanke på hans diagnos.

• Anonym (Passade inte)
    Anonym (Ledsen) skrev 2025-01-02 21:28:56 följande:
    Jag svarade 

Han svarade tillbaka 
    Du skulle ju avsluta?
  • Anonym (Ledsen)

Jag har avslutat helt. Jag sa inget utan blockerade bara överallt.

Jag gick till gymmet förut och han kom med sin kompis som han brukar träna med. Han såg mig men hälsade inte ens. 

Usch jag mår så jäkla dåligt av allt detta och vet inte ens varför det påverkar mig så mycket

• Entjejskonto
    Anonym (Ledsen) skrev 2025-01-03 19:02:42 följande:

Jag gick till gymmet förut och han kom med sin kompis som han brukar träna med. Han såg mig men hälsade inte ens. 

Usch jag mår så jäkla dåligt av allt detta och vet inte ens varför det påverkar mig så mycket

Bra gjort!! Det blir bättre 
  • Anonym (Pappa till tre barn)
    Anonym (Passade inte) skrev 2025-01-01 16:49:14 följande:
    Nej. Det är inte omoget att kunna läsa av signaler. Självklart hade det varit bättre om han varit rak, men ofta så är inte folk det. Att han säger att moster är dålig, inget storslaget och har TS inga egna att fira med, är TYDLIGA signaler på att det inte passade.

Jag menar inte att det är omoget att kunna läsa av signaler. Däremot är det omoget att inte vara rak och ärlig, att inte våga ta upp saker med sin mamma, att reagera kraftigt känslomässigt när någon vill ta upp en sak.

Att inte läsa signaler är inte att vara omogen. 

• Anonym (Nä)
    Anonym (Ledsen) skrev 2025-01-03 19:02:42 följande:

Nä du får nog stå ut med att han tycker att du är en omogen idiot, för det är vad han lär tro efter era konversationer och sedan en block ur tomma intet. Det var iaf bäst så, försök gå vidare med livet. Att du mår dåligt är inte så konstigt eftersom du var kär i honom.
  • Anonym (Inget att hålla vid)

Jag förstår att du blev ledsen över nyårsafton, och i synnerhet när han velat förut med sådant han planerat tillsammans med dig. 
    Han borde ha varit tydlig. ?Jag är hemskt ledsen, men det har uppkommit en situation med min moster som gör att jag måste säga ifrån om att fira tillsammans.? Han skulle inte ha svamlat om att det nog blir svårt att du kommer och sedan skrivit att du kan komma, för att sedan börja diskutera varför du inte firar med din familj. Det sista har öht inget med saken att göra. 
    Att behöva ställa in planer kan inträff, men här låter det mer som en velpelle som inte kan bestämma sig och inte heller stå för sina beslut. 

Svar på tråden Jag fick inte följa med på nyår!