• Anonym (Fundersam)

Mens 3 månader efter förlossning

Hej och gott nytt år!
    Jag födde mitt första barn för tre månader sen, jag ammar men pumpar någon gång om dagen så att pappan kan ge flaska en gång på kvällen. Går alltså inte utan att amma eller pumpa mer än 3h.

Nu verkar det som att mensen kommit tillbaka redan, det upptäcktes när jag blev fingrad och min mans hand var helt blodig. 
    Borde inte vara något som har med torra slemhinnor eller liknande att göra eftersom det var en så stor och färsk blödning men man undrar ju ändå..  Allt kändes bra och det känns varken torrt eller ömt i underlivet, utan tvärtom!! 

Är det inte väldigt tidigt att få tillbaka mensen iom amningen? Har iofs förstått att det är olika för alla! 

Hur var det för er?

• Svar på tråden Mens 3 månader efter förlossning
  • Fjäril kär

Låter fullt normalt. 

Jag hade avslag ca 2 veckor och 8 veckor efter förlossningen fick jag min mens fast jag helammade i princip konstant.  

• Anonym (J)

Efter mitt tredje barn fick jag tillbaks mensen 2,5 månader efter förlossningen trots helamning. Hade gärna sluppit längre men inte så mycket att göra åt.
    Efter första barnet tog det 9 månader och efter andra ca 3,5 månader.. Helammade båda. Så det är väl olika. Nu ska jag få barn igen om en månad ungefär, hoppas mensen dröjer längre men har inte så höga förhoppningar. 

Svar på tråden Mens 3 månader efter förlossning