• Anonym (Jossefin)

Vilken diagnos?

Finns det nåt samlat den här personen skulle kunna "ha"?

* dålig muskelkontroll, ryckiga rörelser. Benen sprätter ofta till och det blir ofta en antydning till vridning åt fel håll i knäleden. 
    * dåligt minne
    * svårigheter med att förstå instruktioner
    * dålig hörsel
    * avsaknad av common sense
    * svag självinsikt
    * svårt med ögonkontakt
    * annorlunda röstläge

• Svar på tråden Vilken diagnos?
  • Anonym (T)
    Anonym (Jossefin) skrev 2025-01-02 09:24:31 följande:
    Vet inte. Vuxen. 
    Om det inte är någon närstående, som du känner väl och kan beskriva ingående, så är det inte mycket mening med att sitta här och spekulera om skador, sjukdomar och syndrom.
  • Anonym (Jossefin)
    Anonym (T) skrev 2025-01-02 13:09:35 följande:
    Om det inte är någon närstående, som du känner väl och kan beskriva ingående, så är det inte mycket mening med att sitta här och spekulera om skador, sjukdomar och syndrom.
    Det är en person jag träffar regelbundet. Om jag förstod lite mer skulle jag kanske få lite bättre tålamod.
  • Anonym (B)
    Anonym (Jossefin) skrev 2025-01-02 13:29:53 följande:
    Det är en person jag träffar regelbundet. Om jag förstod lite mer skulle jag kanske få lite bättre tålamod.
    Man kan respektera andras olikheter utan att veta dennes diagnoser. 
  • Anonym (Jossefin)
    Anonym (B) skrev 2025-01-02 13:31:37 följande:
    Man kan respektera andras olikheter utan att veta dennes diagnoser. 
    Visst visst. Jag är inte otrevlig mot personen och jag försöker alltid förklara tålmodigt när hen behöver hjälp. Men det är påfrestande på tålamodet och jag får ju gissa mig fram i hur jag ska hjälpa. Visa? Prata högt? Göra det åt hen? 
  • Anonym (B)
    Anonym (Jossefin) skrev 2025-01-02 14:42:41 följande:
    Visst visst. Jag är inte otrevlig mot personen och jag försöker alltid förklara tålmodigt när hen behöver hjälp. Men det är påfrestande på tålamodet och jag får ju gissa mig fram i hur jag ska hjälpa. Visa? Prata högt? Göra det åt hen? 
    Fråga personen? 
  • Anonym (Frågar)

Vrider personen knäleden åt fel håll? Det låter på gränsen till omöjligt. 

På vilket vis är röstläget annorlunda? Pratar hen tystare eller högre än normalt? Röstläget kan ju hänga ihop med hörselproblem. 

• Anonym (T)
    Anonym (Jossefin) skrev 2025-01-02 13:29:53 följande:
    Räcker det inte med att förstå de olika svårigheterna var för sig? Du vet ju vilka de är.
  • Anonym (Jossefin)
    Anonym (B) skrev 2025-01-02 14:44:08 följande:
    Fråga personen? 
    Ska jag fråga en bekant utan tillstymmelse till analysförmåga eller självinsikt om varför hen tycks ha så svårt med allt? DET känns elakt på riktigt. Att fråga anonymt på ett forum gör det inte.
  • Anonym (Jossefin)
    Anonym (T) skrev 2025-01-02 16:15:13 följande:
    Räcker det inte med att förstå de olika svårigheterna var för sig? Du vet ju vilka de är.
    Jag förstår inte, jag observerar. Jag skulle vilja förstå helheten, det skulle hjälpa mitt tålamod.
  • Anonym (Jossefin)
    Anonym (Frågar) skrev 2025-01-02 15:26:34 följande:

Vrider personen knäleden åt fel håll? Det låter på gränsen till omöjligt. 

På vilket vis är röstläget annorlunda? Pratar hen tystare eller högre än normalt? Röstläget kan ju hänga ihop med hörselproblem. 

Ja, det ser konstigt ut, ryckningarna och vridningarna. De stör mig ju inte direkt, jag undrar bara om de kan hänga ihop med personens övriga svårigheter eller om de är helt skilda. 

Inte överdrivet högt eller lågt, mer tonen i rösten som låter märklig. 
  • Anonym (Lägger du till...)

Lägger du till:

* Muskelsvaghet
    * Aggressivitet
    * Hjulbenthet

(En väldigt dålig kombination av saker, fysiskt svag men samtidigt aggressiv är något som ofta har tråkiga konsekvenser för den aggressive själv)

+ punkterna på din lista så har du "Engelska sjukan". Den är jäkligt ovanlig numera. 

• Anonym (Lägger du till...)

Kan även vara Huntingstons

• Anonym (Jossefin)
    Anonym (Lägger du till...) skrev 2025-01-02 20:45:45 följande:

Kan även vara Huntingstons

Oj. Det skulle det faktiskt kunna vara. Tack.
Svar på tråden Vilken diagnos?