• LadyMartian

Spjälskydd för låg

Hej alla! Jag har en flicka på 4,5 månad och är lite orolig över spjälskyddet som jag har. Jag tycker att det känns väldigt lågt då hon gärna sparka med benen upp i luften och använder då sängen som stöd för fötterna när hon ligger och sprattlar. Jag blir orolig att hon kanske får en fot mellan vilket spjälskyddet ju är till för att skydda från men hon drar liksom upp fötterna över det. 
    Mitt spjälskydd är inköpt på Ikea(har däremot inte kunnat hitta exakt denna jag har här så vet inte exakta måtten) och vågar inte riktigt beställa för jag vet liksom inte vilken höjd som är hållbart och vilket märke som funkar bäst ? Någon som har tips på ett bra spjälskydd som inte är för låg ?
    Alla tips mottages:)

• Svar på tråden Spjälskydd för låg
  • MsM84

Vill bara ge perspektiv- vi har inget spjälskydd i sängen, har däremot en sovorm. OM barnet skulle fastna med foten mellan spjälorna så kommer ni märka det och kunna hjälpa till att få loss det. 

• Anonym (E)

Du är inte orolig att barnet ska kvävas mot det där spjälskyddet....? För det är exakt därför man avråds från att ha dem.

• Anonym (Betty)

Det finns regler för vilket avstånd på spjälor som är tillåtet. Det måste vara så tätt att huvud eller kropp inte kommer genom och så brett att en fot eller hand inte kan fastna. 

• Cereal Killer

Det är inte farligt att barnet får en fot eller arm mellan spjälorna, så länge ingen vuxen samtidigt råkar gå emot/luta sig mot sängen och göra illa barnet. Den risken eliminerar man enkelt genom att placera sängen på en plats där det inte kan hända. Fastnar barnet så kommer det på sin höjd vara obehagligt, och barnet kommer då gråta och då kan ni hjälpa det loss. Det är absolut inte hela världen.

Jag skulle rekommendera att ta bort spjälskyddet helt i några veckor då det är just i den åldern som ett barn är i, som risken för plötslig spädbarnsdöd är som högst. Efter 6 månaders ålder minskar risken drastiskt och då kan ni testa att sätta tillbaka det, eller prova med ett högre skydd. Som jag minns det (9 år sedan jag själv hade en bebis) är ikeas skydd lågt jämfört med många andra märken. 

Svar på tråden Spjälskydd för låg