• Anonym (Hanna)

Sambo blir annorlunda ibland

Ibland upplever jag att min sambo blir förändrad, väldigt allvarlig, kan se ledsen ut i blicken och väldigt tyst. Är rädd han inte mår bra då eller att han bär på något han inte vill berätta. I värsta fall blir jag rädd han funderar på att göra slut. 
    Någon som känner igen sig i hans eller någon anhörigs beteende och vet vad det kan bero på? 
    Förstår man inte kan vara på topp alltid men det blir en så märkbar skillnad. Nån gång har jag frågat men bara fått svar att det inte är något. 

• Svar på tråden Sambo blir annorlunda ibland
  • Mkay

Fråga igen och förklara varför du frågar (att han blir helt förändrad). Gör det varje gång han blir så, så kanske du får svar till slut. Det är bara han som vet vad som pågår och bara han som kan berätta vad det är. 

• Anonym (Tyra)

Ja så kan min med bli. Eller typ upplevas sur. Han blir sån när han är trött/seg/allmänt inte i form. Oftast vet han inte hur han själv uppfattas då och blir nästan förvånad att jag tolkar in en massa i det.

Så behöver dock inte fallet vara med din. Så våga fråga. 

• Anonym (Clara)
    Anonym (Tyra) skrev 2025-01-02 02:11:36 följande:

Ja så kan min med bli. Eller typ upplevas sur. Han blir sån när han är trött/seg/allmänt inte i form. Oftast vet han inte hur han själv uppfattas då och blir nästan förvånad att jag tolkar in en massa i det.

Så behöver dock inte fallet vara med din. Så våga fråga. 

Det där känns igen. Det är ofta svårt att se skillnad på nedstämdhet och trötthet.

Igår, på väg hem från nyårsfirande med övernattning, såg min sambo ut som att all världens problem vilade på hans axlar, men förmodligen var han bara lika supertrött som jag.

En del kan också se sådär känslotyngda ut när de funderar över något, även om det inte är något allvarligt utan bara små vardagsproblem som behöver lösas.
  • Anonym (Tvärtom)

Låt honom vara. Om han inte vill öppna upp sig så ska du inte försöka tvinga honom. Snarare kan det skapa ännu större avstånd mellan er.

• Borås61

Hej. Det kan vara trötthet men som i mitt fall så är det relationen som spökar. Vi har det bra speciellt om vi inte är själva. Sen när vi bara är så kan det uppstå lite tråkiga spydiga kommentarer som är onödiga men som bara kommer. Vi diskutera det i lördags att varför?! 

Det ska ?hackas? på nån skitgrej. Men vi kom fram tillatt det kan vara en stor grej för den ena partern. Frugan sa att man skulle först titta på sig själv och förändra. Men det är ju det som är problemet i relationer. Vi är olika oftast. Så kan man inte bara förbi se att ? nu glr hon/han så igen..
    måste man genast slå ner på den andra.

Jobbigt
  • Anonym (Tyra)
    Borås61 skrev 2025-01-02 11:36:33 följande:

Hej. Det kan vara trötthet men som i mitt fall så är det relationen som spökar. Vi har det bra speciellt om vi inte är själva. Sen när vi bara är så kan det uppstå lite tråkiga spydiga kommentarer som är onödiga men som bara kommer. Vi diskutera det i lördags att varför?! 

Det ska ?hackas? på nån skitgrej. Men vi kom fram tillatt det kan vara en stor grej för den ena partern. Frugan sa att man skulle först titta på sig själv och förändra. Men det är ju det som är problemet i relationer. Vi är olika oftast. Så kan man inte bara förbi se att ? nu glr hon/han så igen..
    måste man genast slå ner på den andra.

Ett tips i såna situationer kan vara att omvandla spydiga kommentarer till nyfikna frågor. Så istället för att säga "Måste du slänga kläderna på golvet?!!" Så kan man säga "vad är anledningen till att du lagt kläderna på golvet?" 

Ibland finns det en baktanke bakom där partnern har agerat på ett sätt som den tyckte var bra. Men om man själv inte tycker det så kan man lägga fram sin orsak till varför man inte tycker likadant och förklara hur man tänker. 

Oftast utgår man ifrån att alla tänker som en själv. Därav uppstår många krockar (och spydiga kommentarer) 
  • Anonym (Tyra)
    Anonym (Tvärtom) skrev 2025-01-02 11:08:11 följande:

Låt honom vara. Om han inte vill öppna upp sig så ska du inte försöka tvinga honom. Snarare kan det skapa ännu större avstånd mellan er.

Det låter inte som en sund relation. Kommunikation är A och O. 
  • Anonym (Tvärtom)
    Anonym (Tyra) skrev 2025-01-02 15:00:05 följande:
    Det låter inte som en sund relation. Kommunikation är A och O. 
    Det låter inte som en sund relation att tvinga sig på sin partner och tjata ihjäl dem om vad som är fel om de inte känner sig bekväma nog att öppna sig på egen hand.
  • Mkay
    Anonym (Tvärtom) skrev 2025-01-02 15:04:09 följande:
    Det låter inte som en sund relation att tvinga sig på sin partner och tjata ihjäl dem om vad som är fel om de inte känner sig bekväma nog att öppna sig på egen hand.
    Fråga och försöka prata om det och tjata är två helt olika saker. Blir han plötsligt tyst och ser ledsen ut är det inte fel att fråga. Säger han att han inte vill prata om det och att man inte ska fråga om det mer är det en helt annan sak och då respekterar man såklart det. Men om du hela tiden undviker att fråga om grejer du undrar över för att du inte ?vill tvinga dig på? din partner så kommer ni inte ha en hälsosam relation. 
Svar på tråden Sambo blir annorlunda ibland