• Anonym (TAL)

Min man ringer min mamma när vi bråkar

Jag vet inte hur många gånger det har hänt nu. 

När jag och min man bråkar så ringer han min mamma och ber henne att akut komma över. Sedan är det hennes uppgift att prata med honom och sedan mig och sedan sitta och medla mellan oss? Min man är 45 år gammal och min mamma är 65. Är detta verkligen normalt? 

Oftast handlar det om att han har gjort fel på riktigt, han klarar inte av att höra att det var fel, så min mammas uppgift är att trösta honom och förmedla mitt budskap i en trevligare ton. Men problemet är att min man inte vill höra något som kan uppfattas som kritik. 

• Svar på tråden Min man ringer min mamma när vi bråkar
  • Goneril

Den vanligaste enskilda uppmaningen i FL är att lämna, separera. Här är det verkligen befogat. Att sälja TS tavla är ju ren stöld! Det hade för mig varit skäl nog att lämna. Han tycks ju inte ha något grepp om ekonomin, skuldsatt, jag skulle ständigt vara orolig för vad han kan komma att ta sig till härnäst.

• Anonym (Jfj)
    Anonym (TAL) skrev 2025-01-01 23:36:38 följande:
    Det skulle aldrig funka att han ringer sin egna mamma? hon är en konfliktsökare av rang. 
    Hahahaa, ring hans morsa nästa gång? Vad är detta ens. Att du tillåter det, helt otroligt  
  • Anonym (Jfj)

Men varför gör du ens en tråd om du tycker hans beteende är bra och att det hjälper er. 

• Studentpappa

Finns det någon särskild anledning att du inte gjort slut och flyttat? 

Typ att du är kedjad i källaren? Annars förstår jag inte..

Ride it like you stole it
  • Studentpappa
    Anonym (TAL) skrev 2025-01-01 22:37:21 följande:

Kan ta ett exempel. 

Jag kom nyligen hem och går ut i vardagsrummet och min tavla som jag köpt för 20 tusen är borta?. Då hade han sålt den, utan att fråga mig för att han behövde pengar akut och den tavlan hade ett värde. Jag har köpt tavlan för MINA pengar. Jag såg det som en stöld och han sa att han behövde pengarna så jag skulle inte säga något. Det gick flera dagar och han gick och köpte massa dyra saker till sin mamma. Då gick jag i taket?. Först hade han stulit min tavla för att han behövde pengar till något som inte gynna mig eller något. Men spendera pengar på sin morsa, det hade han råd med. 

Han klarade inte av att jag blev arg och ringde min mamma?. Det är orimligt att ta folks saker och sälja dessa. 

Det var det sjukaste, jag hade inte läst detta när jag skrev första svaret. Kasta ut lipsillen direkt! 
    Ride it like you stole it
  • fornminne

Vill du fortsätta ihop med en man som stjäl dina värdesaker för att han har skulder? Han låter inte pålitlig alls.

• Anonym (Ui)

1. Polisanmäl stölden. Kolla vem som köpt tavlan. Hen har köpt stöldgods. 
    2. Skilj dig. 
    3. Ta ett ordentligt snack med din mamma. Hon ska vara på din sida (inom rimliga gränser såklart). 

• fornminne
    Anonym (Ui) skrev 2025-01-02 08:22:06 följande:

1. Polisanmäl stölden. Kolla vem som köpt tavlan. Hen har köpt stöldgods. 
    2. Skilj dig. 
    3. Ta ett ordentligt snack med din mamma. Hon ska vara på din sida (inom rimliga gränser såklart). 

Håller med, men det låter som en ganska dysfunktionell familj öht. Vilken mamma kommer rusande och ska
    ?medla? för att svärsonen ringer och gnäller? En svärson som stjäl från ens dotter?

Visst kan man ta stöd av familj, men inte på det sättet. Låter som de tillhör en klankultur eller nåt.

• Goneril
    fornminne skrev 2025-01-02 08:58:42 följande:

Håller med, men det låter som en ganska dysfunktionell familj öht. Vilken mamma kommer rusande och ska
    ?medla? för att svärsonen ringer och gnäller? En svärson som stjäl från ens dotter?

Visst kan man ta stöd av familj, men inte på det sättet. Låter som de tillhör en klankultur eller nåt.

Jag funderade också på om detta är en kulturkrock, mannen verkar se hustrun och allt som tillhör henne som sina rättmätiga ägodelar. Att ta svärmor som medlare är inte vanligt i etniskt svenska kretsar. Nu ursäktar inte detta beteendet, mannen är en tjuv oavsett kultur. Polisanmälan och koll av köpare är bra förslag. TS ska ju självklart säga adjö till mannen.
  • Aniiee

Mannen behövde pengar akut, TS bara flöt med i att han sålde hennes tavla.... 

Han beter sig som en alkis och hon som en medberoende.... 

Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
  • Anonym

Men vad hände med morsan och tavel-historien då? Vad brukar hända när han gjort uppenbart fel och hon kommer?
    Svalde hon bara rakt upp och ned att han hade snott tavlan och skulle sedan lugna dig / medla? Eller fick hon honom att fatta?

Hade någon ringt min morsa och sagt att hon måste rädda vederbörande ifrån mig eftersom jag var rättmätigt förbannad på att ha blivit bestulen, så hade det nog inte hjälpt personen så mycket.

• Anonym (Skumtomtemor)

Din man verkar ha gjort en rejäl tavla! 

Nä men seriöst, vad får du ut av ett trekant-förhållande med din man och din egen mamma? Hon är ju en tredje part i erat samliv. Ni är vuxna!

• Anonym (Falabella)
    Anonym (TAL) skrev 2025-01-01 22:37:21 följande:

Kan ta ett exempel. 

Jag kom nyligen hem och går ut i vardagsrummet och min tavla som jag köpt för 20 tusen är borta?. Då hade han sålt den, utan att fråga mig för att han behövde pengar akut och den tavlan hade ett värde. Jag har köpt tavlan för MINA pengar. Jag såg det som en stöld och han sa att han behövde pengarna så jag skulle inte säga något. Det gick flera dagar och han gick och köpte massa dyra saker till sin mamma. Då gick jag i taket?. Först hade han stulit min tavla för att han behövde pengar till något som inte gynna mig eller något. Men spendera pengar på sin morsa, det hade han råd med. 

Han klarade inte av att jag blev arg och ringde min mamma?. Det är orimligt att ta folks saker och sälja dessa. 

Då finns det inget att diskutera, då hade jag tagit mina saker och flyttat.

Varför bor du med en respektlös galning som inte vet skillnaden på mitt och ditt?
  • Anonym (Vilket är värst?)

Vilket är värst? Att du bråkar med honom eller att han har stulit din tavla? Han verkar vilja få det till att det är värre att du bråkar med honom, men fattar han då inte varför du gör det. Om jag var du så skulle jag bråka som fan över att han har sålt tavlan och om din mamma kommer för att han ringer henne skulle jag skicka hem henne och säga att hon inte har något med saken att göra, att det är er privatsak att lösa. Han tar sig friheter med dig/dina ägodelar och tycker det värsta är att du bråkar med honom för det. Så fortsätt bråka tills han fattar var gränsen går nånstans. 

• Goneril

Äktenskapsbalken: I ett äktenskap äger var och en make sin tillgångar. Man får skilja på äganderätt och giftorättsgods. Genom att sälja tavlan har mannen begått ett brott, redan konstaterat i tråden.

• Anonym (Skolgård)

Är ni två små bråkande barn på skolgården, där mamma måste ringas in och lösa konflikten? Nej, du hör ju själv hur det låter TS. 

• Anonym (kons)
    Anonym (TAL) skrev 2025-01-01 22:32:29 följande:
    Min man ringer min mamma när vi bråkar

Jag vet inte hur många gånger det har hänt nu. 

När jag och min man bråkar så ringer han min mamma och ber henne att akut komma över. Sedan är det hennes uppgift att prata med honom och sedan mig och sedan sitta och medla mellan oss? Min man är 45 år gammal och min mamma är 65. Är detta verkligen normalt? 

Oftast handlar det om att han har gjort fel på riktigt, han klarar inte av att höra att det var fel, så min mammas uppgift är att trösta honom och förmedla mitt budskap i en trevligare ton. Men problemet är att min man inte vill höra något som kan uppfattas som kritik. 

Konstigt att din man ringer din mamma.

Men nästan ännu konstigare att din mamma kommer över och medlar mellan er. Har hon inget eget liv? Kan hon inte säga nej när hennes vuxna barn och dennes partner kommer med orimliga krav?
Svar på tråden Min man ringer min mamma när vi bråkar