• Anonym (Ledsen)

8 åring som har det tufft med vänner

Vet inte hur jag ska hjälpa min 8 åriga tjej med vänner. 
    Jag tycker hon förstör lite för sig själv många gånger. Allt ska vara på hennes villkor hela tiden. 
    Hon tycker i stort sett bara om en flicka i sin årskull å den flickan har börjat leka med andra mycket mer. Detta har min dotter väldigt svårt att acceptera och jag har försökt prata med henne om att vara med å leka dels med andra men även kompisen å de hon leker med. Men hon vägrar. Alla andra är bara dumma å elaka. 
    Hon har lekt mycket med en annan tjej på vår gata. Men även där börjar det bli problem när de leker. De leker en stund sen börjar hon hålla på med att hon vet inte vad de ska göra å säger kompisen något vill hon inte göra det. Jag brukar försöka komma på med å vägleda men hon håller bara på hela tiden. Så den kompisen har ju med backat å leker hellre med andra. Har försökt så många gånger att prata om detta men det går inte. Hon bara skeiker å har sig. Någon som har något råd? Hon har ingen att leka med å aldirg någon som hör av sig heller längre. Å just nu räknar hon bara med att jag ska roa henne hela dagarna men jag kan inte det liksom. 

• Svar på tråden 8 åring som har det tufft med vänner
  • Anonym (L)

Har du någon teori om varför hon beter sig som hon gör? Varför tror du att hon har svårt att kompromissa? 

Det är bra att du pratar med henne om det för det kommer att bli väldigt svårt för henne om hon inte ändrar sitt beteende. 

Svar på tråden 8 åring som har det tufft med vänner