• Anonym (Lina)

Att någon missförstår en sak VS att känna sig missförstod

Har en fråga jag behöver reda ut, som jag diskuterar med en vän om. 

Hur ser ni på saken?

Om ex jag berättar en grej för en annan person. Och jag märker att den tolkar det jag säger helt fel. Jag säger då till personen att den tolkar mig fel, och jag förklarar igen hur jag menar. 

Jag KÄNNER mig inte missförståd. Men personen i fråga säger att jag känner mig missförstådd. Fast jag säger återigen att nej, jag känner mig inte förstådd utan det handlar om att hon tolkar mig fel 

Förstår ni hur jag menar? :) Förstår att det kan låta virrigt :) men jag känner bara att personen ifråga tolkar det jag säger helt fel. Man måste väl då inte känna sig missförstådd, eller? 

• Svar på tråden Att någon missförstår en sak VS att känna sig missförstod
  • Anonym (Oj)

Det är samma sak. Om hen inte förstår dig så är det väldigt konstigt om du inte känner dig missförstådd eftersom du är det. 

• Anonym (Oj)

Jag menar att om hon tolkar dig fel så har hon inte förstått vad du sagt, dvs du är missförstådd. 

• Anonym (Lina)
    Anonym (Oj) skrev 2025-01-02 16:06:51 följande:

Det är samma sak. Om hen inte förstår dig så är det väldigt konstigt om du inte känner dig missförstådd eftersom du är det. 

Ok.
    Grejrn är att jag inte känner mig missförstådd. Men visst, jag känner ju att personen inte tolkat det jag säger rätt? tänker bara att hon uppfattat saken fel. 

Intressant bara att höra andras tankegångar kring det hela :)

• Anonym (Lina)
    Anonym (Oj) skrev 2025-01-02 16:07:57 följande:

Jag menar att om hon tolkar dig fel så har hon inte förstått vad du sagt, dvs du är missförstådd. 

Jo absolut, jag ÄR missförstådd men jag känner mig inte missförstådd? haha, svårt att förklara :)
  • Anonym (Q)
    Anonym (Lina) skrev 2025-01-02 16:10:54 följande:
    Jo absolut, jag ÄR missförstådd men jag känner mig inte missförstådd? haha, svårt att förklara :)
    Jag fattar vad du menar. Att känna sig missförstådd tycker jag har att göra med att andra tror att man har andra motiv och baktankar än vad man har. Alltså mer långtgående än något som kan klaras upp med en enkel förklaring.
  • Anonym (Lina)
    Anonym (Q) skrev 2025-01-02 16:28:32 följande:
    Jag fattar vad du menar. Att känna sig missförstådd tycker jag har att göra med att andra tror att man har andra motiv och baktankar än vad man har. Alltså mer långtgående än något som kan klaras upp med en enkel förklaring.
    Gud vad skönt med någon som fattar :) 
    Grejen är att jag ÄR missförstådd, alltså personen tolkar det jag säger utifrån sina föreställningar/tankar men jag KÄNNER mig verkligen inte missförstådd. Hm, såklart jag kan ha fel i mina tankegångar - jag är öppen för det. Vill mest bara förstå :)
    Kompisen håvdar promt att jag känner mig förstådd. Och när jag försöker förklara vad jag menar så känner jag att hon ändå inte kommer förstå?eller lite som att hon inte kan ta in vad det är jag säger. Och då tänker jag mest att man kan inte kräva eller förvänta sig att alla ska förstå allting :) Och det är helt ok. Men just i detta fallet hade det vart skönt så vi kunde komma vidare med en grej?
  • Anonym (Elise)
    Anonym (Lina) skrev 2025-01-02 16:36:13 följande:
    Gud vad skönt med någon som fattar :) 
    Grejen är att jag ÄR missförstådd, alltså personen tolkar det jag säger utifrån sina föreställningar/tankar men jag KÄNNER mig verkligen inte missförstådd. Hm, såklart jag kan ha fel i mina tankegångar - jag är öppen för det. Vill mest bara förstå :)
    Kompisen håvdar promt att jag känner mig förstådd. Och när jag försöker förklara vad jag menar så känner jag att hon ändå inte kommer förstå?eller lite som att hon inte kan ta in vad det är jag säger. Och då tänker jag mest att man kan inte kräva eller förvänta sig att alla ska förstå allting :) Och det är helt ok. Men just i detta fallet hade det vart skönt så vi kunde komma vidare med en grej?
    Jag tolkar det som att personen inte är bekant med den gängse betydelsen av uttrycket och därför använder det på ett lite udda vis.

Du kanske kan förklara för hen att uttrycket inte betyder riktigt det hen tror.
  • Anonym (Oj)
    Anonym (Lina) skrev 2025-01-02 16:10:02 följande:

Ok.
    Grejrn är att jag inte känner mig missförstådd. Men visst, jag känner ju att personen inte tolkat det jag säger rätt? tänker bara att hon uppfattat saken fel. 

Intressant bara att höra andras tankegångar kring det hela :)

Ja och då är du missförståd, om hon fattat fel. 
  • Anonym (Lina)
    Anonym (Oj) skrev 2025-01-02 18:30:24 följande:
    Ja och då är du missförståd, om hon fattat fel. 
    Men är det ingen som helst skillnad med att VARA missförstådd och KÄNNA sig missförståd??
  • Anonym (Lisa)

Det viktigaste är väl vad du tänker!

• Plupp73

Min syn på saken är: att känna sig missförstådd är i djupare mening än att bli missförstådd.
    Att bli missförstådd kan gälla en enstaka händelse där någon helt enkelt tolkar det man menar fel, och man får förklara hur man menade.

Att uppleva sig/känna sig missförstådd är mer generellt, att jag inte känner mig förstådd och uppskattad av min omgivning. Har haft en kollega som kände sig missförstådd, och därmed orättvist behandlad. Det rörde inte enskilda spörsmål utan på arbetsplatsen och livet i stort.

• Plupp73

Men TS jag tror att din kompis inte gör skillnad på dessa begrepp och menar att du känner dig missförstådd eftersom det var missförstådd du blev. Du gör en distinktion mellan begreppen och hävdar att du visserligen blev lite missuppfattas, men inte allmänt känner dig missförstådd 

Svar på tråden Att någon missförstår en sak VS att känna sig missförstod